Hlavní obsah

Kontroverze o 748 koních. BMW XM určitě není pro tradiční fanoušky písmena M. Ale pro koho vlastně je?

Video: Honza Koubek

Teprve druhý samostatný model divize M, po legendárním supersportu M1 z přelomu 70. a 80. let. Tradicionalisté by čekali další sporťák, ale doba se mění a zákazníci kupují něco jiného. Stačí však jediný pohled na BMW XM a nabízí se otázka, jestli to automobilka tentokrát opravdu nepřehnala.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Vypadá jako pancéřovaný vojenský speciál, jen je nižší a nemá neprůstřelné terénní pneumatiky. Vlastně nemá neprůstřelného nic, ačkoliv nepochybuju, že se brzo najde firma, která balistickou výbavu nabídne. Vyzývavě nepřehlédnutelný vzhled bude jednou z nejsilnějších prodejních karet, které bude BMW XM tahat z rukávu, protože tohle auto, jakkoli je jeho technika obdivuhodná, sází především na image.

A když už jsem to naťukl, technika. Přestože se XM, jakožto svébytný model divize M, nebude prodávat v „neemkové“ verzi, už teď existují tři varianty. Základní XM 50i má šestiválec a výkon 476 koní, standardní XM má osmiválec se 653 koni a testovaná špičková verze XM Label má dokonce 748 koní a k tomu rovných 1 000 Nm. Není to zásluha jen spalovacího osmiválce, ale také pomocného elektromotoru, který má něco málo přes 200 koní a 280 Nm. A protože ho napájí trochu větší akumulátor o kapacitě 25,7 kWh, umí tohle velké auto ujet přes 70 km na elektřinu a má v kombinovaném testu dostatečně nízké emise, aby si vysloužilo elektrické registrační značky.

Je pravda, že po městě se dá naprosto bez problémů jezdit na elektřinu, stačí jet odpočinkovým stylem a benzinový motor naskočí jen ve skutečně výjimečných případech. Jenže jakmile vyjedete z města a opřete se do plynu, XM odhodí oblek klidného Dr. Jekylla a ukáže divokou tvář pana Hyda. Osmiválec se probudí, zvukový podpis uvnitř auta se změní… Překvapilo mě, že XM nezní moc osmiválcově, a to ani zvenčí, ani uvnitř, kde se o dobarvení zvuku už tradičně starají reproduktory. XM má ale zkrátka svůj vlastní zvuk, chce být nové a moderní i v tomhle směru.

A nutno říct, že ten výkon je skutečně ohromující, akceleraci máte k dispozici prakticky, kdykoliv si vzpomenete. A nelze než smeknout před inženýry, kteří ladili podvozek. Nenajdete tu vzduchové odpružení, takže zapomeňte na obláčkově pohodlnou jízdu, tohle auto je trochu tužší. Při takovém výkonu to ani jinak nejde. Je tu ale jeden problém. Motor dokáže zatáhnout neuvěřitelně a rozjet objemné auto s interiérem podobným luxusnímu klubu na stovku za 3,8 sekundy… Jenže pak je potřeba také zastavit, případně bezpečně zvládat zatáčky. A i když se obří kotoučové brzdy a aktivní stabilizátory snaží, seč mohou, nelze prostě zavřít oči před tím, že tohle auto má pohotovostní hmotnost 2 795 kg. A když už jsme u ohromujících čísel, cenovka testovaného auta překročila 5,5 milionu Kč.

Ve videu jsem shrnul tři plusy a tři minusy BMW XM a také jsem se pokusil zamyslet nad otázkou, jestli to vlastně ještě může být „pravé emko“.

Načítám