Hlavní obsah

Klasická Toyota Land Cruiser je starý pes, který se ale nějakým novým kouskům naučil. Pořád jsou to však osmdesátky jak vyšité

Foto: Martin Palonder

Představte si, že vyrábíte nějaké auto 40 let, a přesto dokážete pro zákazníky vymyslet něco nového. Že to nejde? Tak se podívejte na Toyotu Land Cruiser generace J70, která loni slavila zmíněné jubilem, ale přesto představila řadu novinek.

Článek

Opět máme v testu Toyotu Land Cruiser generace J70, která se stále vyrábí a dočkala se dalšího faceliftu. Ten navíc přinesl řadu novinek, ale to hlavní se neměnilo – robustnost, spolehlivost a terénní schopnosti. Na první pohled je nový design přední i zadní části. Nejvíc je vidět upravená příď s vyšší kapotou, novou maskou a tradičními kulatými světlomety. Nový je i jednodílný plastový nárazník. Největší inovaci však představuje automatická převodovka, tou je šestistupňový Aisin, který už se osvědčil v modelech Land Cruiser, HiluxFJ Cruiser.

Úpravy designu odkazují na původní staré modely Land Cruiser, takže jsou tu kulatá světla a vystouplé blatníky. Maska a vystouplé blinkry připomínají modely generace J40, ale i aktuální Land Cruiser generace J250. Ovšem ta světla jsou nová s LED technologií. Na kapotě je prolis, který mi pro změnu připomněl řešení z vrcholné luxusní generace J300. Zkrátka z každé terénní toyoty si nový facelift odnesl něco. Úpravy najdete i vzadu, kde se sdružené svítilny přesunuly do nárazníku. Protože jsou ale blatníky stejné, jsou na původních místech jen kovové lakované krytky. Pod prahy jsou sice nášlapy, ale prckům při nastupování stejně moc nepomohou. Jsou totiž moc vysoko a moc úzké.

Foto: Martin Palonder

Základní tvar je stále stejný, ale nové detaily si půjčují něco snad ze všech terénních modelů, které kdy Toyota vyrobila.

Decentně a minimálně byl upraven i interiér, kde je nová přístrojová deska, nový infotainment s dotykovým displejem o velikosti 6,7 palce (jako kdyby sem ani nepatřil) a také multifunkční volant z předchozí verze, ovšem z výroční edice 70th Anniversary. Ten je bohužel nastavitelný jen výškově. Tradiční hnědé a béžové odstíny čalounění a plastů zůstaly, stejně tak ovládání klimatizace táhly místo moderních koleček a staré dobré digitální hodiny. I ty dveře jsou pořád neuvěřitelně tenké. Proto máte pocit, že jste se vrátili do osmdesátých let.

Vše moderní tu vlastně působí nepatřičně

Palubní systém samozřejmě také omládl, takže disponuje i funkcemi Apple CarPlay a Android Auto. Pod displejem naštěstí zůstala tlačítka pro ovládání základních funkcí, takže nemusíte všechno řešit jen ťukáním do obrazovky. Toyota do auta dala i konektory USB a USB-C. Poslední novinkou je středová konzola mezi předními sedadly (starší modely tam často neměly nic) s loketní opěrkou. V té je umístěna malá chladnička na tři plechovky. A na zadních sedadlech budete marně hledat systém ISOFIX, v Arábii ho opravdu nepotřebují. Zato se hodí obří zavazadlový prostor.

Foto: Martin Palonder

Starý, ale přece trochu nový.

Pod kapotou najdete stále zážehový vidlicový šestiválec o objemu čtyři litry. Na domácím trhu je k mání i turbodiesel 1GD-FTV o objemu 2,8 litru, ale ten se do Evropy alespoň zatím nepodívá, protože plní jen normu Euro 4. Vzhledem k emisním limitům pak rozhodně nebude šance objednat si vznětový osmiválec o objemu 4,5 litru, který se prodává v Austrálii. Zpět ale k šestiválci pod kapotou, který nabízí solidních 227 koní (162 kW) a točivý moment 360 Nm. Je to starý známý, jejž jsem vždy chválil a pořád mě svým projevem baví. Z nádrže upíjí kolem dvanácti litrů na každých sto kilometrů jízdy, ale vzhledem k jejímu objemu 130 litrů je dojezd i tak slušný.

Funguje tedy i s automatem?

Nový automat (ale manuál v nabídce zůstal) Aisin A7 funguje naprosto precizně (Toyota si sladění s motorem vyzkoušela už v Hiluxu), řadí hladce a i v terénu udržuje optimální otáčky. Přesto máte možnost překlopit páku do manuální polohy a řadit si sami. Takže se nemusíte bát, ani po faceliftu není Land Cruiser J76 o nic horší off-road s tuhými nápravami, než jaký byl doteď. Standardně jsou poháněná zadní kola, ta přední si můžete připojit manuálně. Nechybí ani redukční převodovka a nápravové uzávěrky diferenciálů a ani asistent pro sjíždění kopců. Přední náprava má tlumiče a vinuté pružiny, vzadu jsou stále listová pera. Díky tomu je Land Cruiser velmi pohodlný i na silnici a řidič si jen musí zvyknout na řízení s dlouhým převodem.

Do výbavy se nově dostal asistent hlídání jízdních pruhů, čtení dopravních značek a automatické přepínání dálkových světel. Pokud zvolíte vyšší výbavu, můžete mít i adaptivní tempomat. Auto je stále v nabídce jediného českého dovozce Dajbych 4×4 z Plzně. Ceny pětidveřové verze začínají na částce 1 360 000 korun. Jde o exempláře dovezené z arabského trhu, což prozrazují nápisy na zpětných zrcátkách nebo varovných samolepkách.

Kromě arabského světa mají štěstí a možnost si vůz koupit i v Austrálii a domácím Japonsku. A budu opakovat sám sebe, ale já bych pořád hrozně moc chtěl tohle auto potřebovat, abych si jej mohl koupit a smysluplně využívat.

Načítám