Hlavní obsah

Kempování v plném komfortu: VW Grand California je kvalitní vestavba, ale pozor mimo kempy

Video: Honza Koubek

Není obytňák jako obytňák, tenhle spadá do kategorie obytných dodávek. Nese to s sebou výhody i nevýhody a Honza Koubek vzal tentokrát testování skutečně z gruntu: V autě skoro celý týden bydlel. Narazil ale na limity kempování nadivoko.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Už jsem testoval několik kempovacích a obytných vestaveb a přestaveb, nicméně Grand California patří k těm nejluxusnějším, než se dostanete k plnoformátovým obytným vozům s vlastní širokou karoserií. Jednotlivé typy se liší nejen podle vnitřního prostoru, ale také podle účelu použití. Volkswagen sice v propagačních materiálech tvrdí, že Grand California díky kompletně zařízené koupelně a 110litrové nádrži na čerstvou vodu zvládne být vaším domovem i mimo oficiální kempovací plochy, ale přece jen to není expediční auto, jako byla před rokem testovaná nazvedaná Toyota Hilux s nástavbou Alucab.

Jenže Volkswagen zase nabízí prostorný interiér s plynovým vytápěním, kuchyňku s dvouhořákem, sprchu s teplou vodou a vnitřní chemickou toaletu. Verze Grand California 600 je homologovaná pro čtyři cestující, vyspí se v ní také čtveřice lidí, byť dva z nich, kteří budou spát na výsuvném lůžku pod zvýšenou střechou, by měli být spíš dětmi. Vzadu je spaní napříč, což je díky vybouleným kapsám v místě zadních bočních oken pro většinu lidí v pohodě. Já bohužel se svými 197 cm nejsem většina lidí, takže jsem musel spát úhlopříčně, ale šlo to také. Mimo kempy si ale dejte pozor - bez připojení na externí elektřinu nejenže nefungují vnitřní zásuvky (to bývá obvyklé), ale ani přídavná klimatizační jednotka. K divokému kempování by byla také potřeba výrazně větší baterka a střešní solární panel či dva (ty dostanete za příplatek).

K dispozici je také o 80 cm delší verze Grand California 680, která je ovšem homologována pouze pro dva cestující. Bez horního lůžka nemusí mít tak vysokou střechu - testované auto mělo i s příplatkovou klimatizační jednotkou na střeše výšku 3,2 m, což už vyžaduje pozornost u některých nižších mostů a průjezdů - z Malostranského náměstí se například Letenskou ulicí na Klárov nedostanete. Delší verze je zhruba o 100 tisíc korun dražší, ale dvěma cestujícím poskytne výrazně větší komfort.

Fakt, že jde o přestavěné užitkové auto ve víceméně původní karoserii, s sebou nese i určité nevýhody. Menší šířka znamená, že i kompaktní modul koupelny zabírá v interiéru až překvapivě mnoho místa, za jízdy se pak z velkých posuvných dveří ozývá nepříjemné klepání, kdykoliv jedete po méně kvalitní silnici. Na druhou stranu tovární vestavba je velmi kvalitní a působí veskrze moderním, skoro až prémiovým dojmem. Co jsem na ní ocenil a co mě naopak zklamalo, se dozvíte ve videu.

Načítám