Hlavní obsah

Kempování s Dacií Jogger už není jen o spaní. Češi vyvinuli lehkou vestavbu pro náročnější zálesáky

Foto: Tomáš Kopečný

Jogger nabízí až sedm míst k sezení, ale také jej můžete proměnit v kompaktní obytňák.

Že Dacia nabízí pro Jogger paket pro přespání tvořený jednoduchou vestavbou, už není žádným tajemstvím. Jenže co když potřebujete něco víc? Třeba kuchyňku, místo pro čtyři panáky nebo platformu na společenské hry. Pak musíte sáhnout po českém vynálezu zvaném Nestboard, který promění rumunské MPV v kompaktní obytňák.

Článek

To bylo slávy, když v březnu letošního roku Dacia představila obytnou vestavbu (sleep paket) pro Jogger, kterou lze ještě rozšířit o chytrý stan. Konečně prosté, ale praktické řešení, navíc za přijatelnou cenu.

Foto: Tomáš Kopečný

Jogger nemusí být jen obyčejné MPV, stačí trocha dřeva a nápaditosti…

Kdekomu by však pouhá postel s úložným prostorem byla málo. Přece jen spousta dobrodruhů nedá dopustit např. na ranní kávu, případně na nějakou jednoduchou, avšak teplou snídani. A to nemluvíme o vydatných obědech či ohřevu kvalitních českých hotovek typu Adventure Menu.

Co tedy s tím? Nechat Jogger Joggerem a jít jinam? Ale kdeže, nabízí se vyzkoušet Nestboard – unikátní českou vestavbu od Egoé určenou pro různé typy vozidel (SUV, kombi, MPV aj.), nově také pro Dacii Jogger. A protože stejně jako vy milujeme obytňáky, rozhodli jsme se oba produkty otestovat naráz.

Foto: Tomáš Kopečný

Někteří dobrodruzi bez ranní kávy nedají ani ránu.

Kdo netušíte, která bije, povíme, že Dacia Jogger patří k nejnovějším modelům značky. Jde vlastně o prodloužené Sandero Stepway těžící z možnosti až sedmi míst k sezení. Motory jsou zatím výhradně dva, a to přeplňované zážehové tříválce spárované s šestirychlostním manuálem. První až o 100 koních na benzin/plyn (LPG), druhý 110koňový, spalující čistý Natural 95.

My testovali právě druhý agregát, s nímž jsme s permanentní zátěží 62 kg (vestavba) nakonec jezdili kombinovaně za 6,4 litru na sto, což není úplně k zahození. Jednak se na tomto výsledku podepsala dlouhá šestá rychlost, spotřebě také pomáhá ECO režim aktivovatelný prostým stiskem tlačítka na palubce.

Foto: Tomáš Kopečný

Benzinový tříválec není ani příliš žíznivý.

Ani samotné jízdní vlastnosti Joggeru nejsou špatné, což zajišťuje takřka 2,9metrový rozvor. Díky němu auto prostě lépe sedí v zatáčkách a je poslušnější v rámci řidičských manévrů. Zastavěný přímovstřikový benzinový tříválec platí za točivý, takže když mu dáte napít, tak pojede. Rozhodně nejde napsat, že by tahle „dáčka“ byla brzdou provozu.

Zadní vestavba je kurtovaná ke kotevním okům, takže drží jako víra Lewise Hamiltona v letošní titul šampiona F1. Hlasitější zvuky se zezadu začaly ozývat až při jízdě po vysloveně rozbitých cestách, což se nám podařilo cestou na focení, když jsme to omylem vzali přes les. Stačilo vymést díru a vzadu se ženili čerti, nicméně vše přežilo.

Foto: Tomáš Kopečný

Díky světlé výšce 159 mm zvládne auto překonat i kdejakou nerovnost.

Chytrý, ale vachrlatý sluha

Když už jsme si to štrádovali necestami, ale i cestami, zaměřili jsme se na uživatelskou přívětivost Joggeru. Stále totiž jde o levné vozidlo, což se odráží i v nejvyšší testované výbavě Extreme za půl milionu korun. Pokud jde o zpracování interiéru, povíme jen tolik, že co jde vyrobit z plastu, je skutečně plastové.

Foto: Tomáš Kopečný

Většina vnitřních komponentů je z plastu a bez nějakých větších ambicí na titul miss interiér.

Modelu nechybí ani jednoduchý infosystém, kabelově propojitelný s mobily kvůli rozhraní Apple CarPlay / Android Auto. Dotyková obrazovka je však až příliš kolmá, takže pohled na ni není úplně přirozený. Kdyby přece jen šla o něco vyklopit…

Hned vedle má své místo držák na mobil, který sice působí vachrlatě, ale unese i těžký telefon typu iPhone 14 Pro. Za ním pak najdete USB port, takže vám postačí jen velmi krátký napájecí kabel. Pochválíme ještě jednoduché analogové budíky s prostým palubním počítačem, a to za jejich čitelnost.

Foto: Tomáš Kopečný

Držák mobilu sice působí vachrlatě, ale unese i větší iPhone.

Nakonec zmíníme též pozici za volantem. Pokud jste dlouháni a máte sedačku více vzadu, nebude vás výhled skrze šikmé čelní sklo tolik omezovat. Jenže jedinci s výškou okolo 160 cm nebo všichni ti, co jsou zvyklí sedět hodně vpředu, narazí na to, že hned před očima budou mít středové zpětné zrcátko a onen telefonní držák. Jde zkrátka o daň za aerodynamiku.

Foto: Tomáš Kopečný

Lidé, kteří mají sedačku hodně vpředu, budou mít omezený výhled z kabiny.

Rovněž nesmíme opomenout, že v bezpečnostních testech Euro NCAP dostal Jogger jen jednu hvězdu z pěti možných. A skutečně to nebylo jen kvůli absenci některých (drahých) asistenčních systémů, na což samotný mateřský Renault ovšem reagoval upozorněním na určitou zkreslenost výsledků.

Pro (ne)náročné nocležníky

Dost bylo jízdy, jde se kempovat. Vzhledem k hmotnosti a konstrukci vestavby ji nastěhujete a vystěhujete jen ve dvou, nicméně další úkony už jsou daleko jednodušší. Změna na obytňák u pětimístného Joggeru probíhá tak, že se přední sedadla posunou dopředu a mírně sklopí, zatímco zadní sedačky se sklopí úplně.

Foto: Tomáš Kopečný

Stačí sklopit sedačky a nasadit podpůrnou konstrukci.

Následuje složení dřevěné podpůrné konstrukce, její aretace dřevěnými kolíčky a vsazení do konstrukce nástavby nad zadní sklopená sedadla. Na tuto základnu přijde ještě dřevěný rošt s roztažitelnými „oušky“ a to celé nakonec překryje vícedílná skládací matrace. Zbylé obaly, plato a další věci se uloží pod vestavbu a je to. Bydlení postaveno.

Foto: Tomáš Kopečný

Po dokončení stavby pak vznikne skromné dvojlůžko.

Jenže jen o spaní Nestboard není - když se vysune centrální šuplík, vykoukne na vás plynový vařič, gumový skládací dřez a úložné prostory, kde mají své místo též plynové kartuše nebo vak na vodu. Čtyři kulaté otvory jsou určeny pro čtyři panáky a po otočení krycích desek se objeví šachovnice nebo bojové pole společenské hry Člověče, nezlob se!

Vzhledem ke kompaktnosti Egoé Nestboard jde víceméně o vestavbu určenou jen pro přespání, uvaření kávy a drobné lelkování. Na nějaký dlouhodobý pobyt uvnitř to nevidíme. Ale pokud třeba začne pršet, jste za chvilku sbalení a můžete odjet někam, kde svítí slunce.

Foto: Tomáš Kopečný

Kromě spaní nabídne Nestboard ještě dřez, vaření nebo společenské hry.

Vyndáte-li vestavbu úplně, má rozměry necelý metr na metr (výška 40 cm), takže se vejde do sklepa či technické místnosti. Lze si ji tedy pořídit i na občasné kempování, popřípadě si ji od Egoé půjčit. Pořizovací cena kompletního setu je tedy 72 479 Kč, zatímco zapůjčení stojí od 2670 Kč za tři dny. Výrobce má však v nabídce i jiné sety pro Jogger, tak koukněte na web egoe-nest.eu.

Máte-li raději originální výbavu, pak se tovární Dacia paket pro spaní už brzy objeví na našem trhu, bude stát kolem 40 000 Kč a půjde rozložit daleko rychleji než sada od Egoé. Na druhou stranu nenabídne kuchyňku, společenské hry ani další vychytávky z dílen českého výrobce. Tak či onak tu máme svobodu výběru, což je pro nás jakožto pro zákazníky vlastně to nejlepší, co může být.

Samotná automobilka Dacia sice kopíruje i negativní trendy automobilového trhu typu zdražování, nucená elektrifikace a jiné, nicméně stále platí za výrobce slušných a cenově dostupných vozidel. Jogger sice není žádné hogo fogo, má několik nedostatků, nosí levné materiály a stojí od 417 500 Kč, ovšem v poměru cena/výkon bude jen těžko nacházet přemožitele. Na rumunský Jogger jsou zkrátka i Číňané krátcí.

Technické údajeDacia Jogger Extreme 110 TCe
Motorpřeplňovaný řadový tříválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem999 cm3
Výkon81 kW (110 k) při 5 000–5 250 ot./min.
Točivý moment200 Nm při 2 900–3 500 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Počet míst5
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 251–1 308 kg
Akcelerace 0–100 km/h10,5 s
Maximální rychlost183 km/h
Spotřeba (kombinace)5,6–5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky205/60 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 547/1 784/1 691 mm
Rozvor2 897 mm
Objem zavazadlového prostoru829 l
Související témata:
Načítám