Článek
Když se řekne český sen, tak si kdekdo vybaví naftovou jedničkovou octavii kombi s tažným zařízením a litými koly. Jiní zase vzpomenou dacii na plyn, zatímco milovníci filmů vyřknou snímek o neexistujícím hypermarketu se stejnojmenným názvem, jímž pánové Klusák a Remunda napálili v roce 2003 tisícovky lidí.
Zacílíme-li na motorismus, tak se vzhledem k současné době líbivý nový univerzál pro masy za dostupné peníze shání poněkud těžko. Najít se ovšem ještě dá. Jdete-li po kombíku, tak nejspíš sáhnete po i30 nebo po dosluhující trojkové fabii, jenže co když chcete/potřebujete SUV? Pak se nabízí Dacia Duster a… MG ZS v základní výbavě!
Tuhle žhavou britsko-čínskou novinku jsme vám už představili v tom nejlepším provedení, jaké výrobce nabízí. Náš velký test u vás vyvolal bouřlivé ohlasy a vášnivé diskuze o tom, zdali model plný kompromisů má, anebo nemá šanci v Česku uspět.
Přece jen se na auta z komunistické Číny hledí skrze prsty, což vlastně nevylepšil ani u nás déle působící Dongfeng, který zatím nijak zajímavě nezabodoval.
Méně je více
Víte, jak se říká, že méně je někdy více? Tak přesně tohle u ZS platí o základním versus nejvyšším provedení.
Pokud jde o exteriér, tak tam jistě oželíte absenci ozdůbek ve formě chromových lišt kolem oken, odpustíte si přední mlhovky, ba dokonce barevné lakování některých dílů karoserie. Rovněž přijdete o zážitek jako z devadesátkových videoher, jelikož namísto graficky slabého 360stupňového kamerového systému máte ve standardu povedené zadní parkovací senzory s vizuálním zobrazením vzdálenosti od překážky.
Z bezpečnostní výbavy chybí akorát hlídač jízdních pruhů, monitoring slepého úhlu a provozu za vozidlem. Inu jde o vskutku užitečné pomocníky, ale lze relativně v klidu fungovat i bez nich. Chce to jen více ostražitosti – neustále.
Pokud jde o interiér, tak ten si zachovává klasické neduhy ZS. Myslíme tím třeba vysoko nastavenou sedačku spolujezdce, která nejde dát níž, tudíž lidi s výškou nad 1,85 metru budou při sezení hledět do stropnice, a ne z auta.
Co dostanu v základu?
MG ZS základní výbavě Essential nabídne kupříkladu šest airbagů, elektronickou stabilizaci podvozku, přední diodové lampy, zadní parkovací senzory, digitálně ovládanou manuální klimatizaci, tempomat, 10,1palcovou obrazovku infosystému s podporou Apple CarPlay/Android Auto, 17palcová litá kola, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, všechna okna v elektrice, alarm, senzor světla, centrál s dálkou, zadní parkovací senzory, kožený volant, palubní počítač, posilovač řízení nastavitelný ve třech režimech nebo látková sedadla bez výhřevu.
Taktéž chybí podélně nastavitelný volant (je jen výškově), jeho věnec je celkem tvrdý, v přihrádce spolujezdce najdete leda tmu (chybí osvětlení), loketní opěrka je malá a neposuvná, o čalouněný středový tunel se budete opírat pravým kolenem.
Slušný displej infosystému je stále posazen nízko a dosud neumí česky, klimatizace neoperuje ve stupních Celsia, ale v úrovních chlad–teplo a též vně rozhraní postrádáme tlačítko zpět, tudíž spoustu operací ukončujete návratem na domovskou obrazovku pomocí stisku fyzického tlačítka s piktogramem domečku.
Půjdeme-li do detailů, tak ještě musíme oželet dešťový senzor, startovací tlačítko, elektronickou parkovací brzdu, dva reproduktory i pomalou palubní navigaci v angličtině, kterou stejně asi nepoužijete.
Tyto kompromisy zůstaly, ovšem s řady základních prvků máme vysloveně radost. Tak třeba přístrojový štít je ve standardu analogový s příjemně čitelným palubním počítačem. Prima, daleko lepší řešení než nevalně nazdobená digitální přístrojová deska se stejnými informačními funkcemi.
Sedačky! Ty z umělé kůže, dodávané od druhé výbavy a výše, jsou neprodyšné, a tudíž se na nich zakrátko zpotíte. Jenže tyhle látkové? Mají podobný tvar, slušné boční vedení, solidní komfort a to nejlepší? No jasně, dýchají a nepůsobí rychlé slané záplavy.
Software infosystému pochopitelně nabídne ještě méně funkcí než u plné výbavy, jenže jeho použitelnost je v obou případech asi taková, že raději vezmete kabel a rozjedete mobilní konektivitu Apple CarPlay/Android Auto, což vám vyřeší navigaci i hudební knihovnu.
Nečekejte od čtyřech reproduktorů concerto grosso, poslech je spíše tupý, nevýrazný, osekaný o některé tóniny. Na druhou stranu skladby nedrnčí, nešumí a nedělají věci, kvůli kterým by byly neposlouchatelné.
Základní znamená nejsvižnější
Pod kapotou základní varianty pracuje atmosférická čtyřválcová zážehová patnáctistovka o výkonu 106 koní a síle 141 Nm. Tu poté přenáší výhradně na přední kola pětirychlostní manuální převodovka, jejíž řadicí dráhy jsou příjemně krátké, přesné a samotná hlavice řadičky nepůsobí na pohmat lacině jako tomu je u páky automatu.
Na základě popisu výše někdo možná vykřikne „konečně normální motor“, což musíte potvrdit. Jen se podívejte do motorového prostoru, jak je příjemně přehledný a přístupný. Má to však i své nevýhody, při provozu je tato čínská jednotka v podstatě ve všech spektrech otáček hlučnější. Rozhodně znatelně více než jste u moderních aut zvyklí.
Už vás slyšíme, jak voláte, že to „nepojede“. A máte pravdu! Totiž chtít po tomhle čtyřválci nějaké svižnější rozhýbání 1,3 tuny vážícího SUV znamená hodně podřadit a jednotku poslat do vysokých toček.
I tak to nebude žádná hitparáda a nepůjdete hned shánět dopisní papír, abyste si o základní ZS napsali Ježíškovi, případně Sheng Dan Lao Renovi (čínský Vánoční starý muž).
Prodejní čísla v ČR
MG zažilo v Česku poměrně rapidní start podpořený prodejem reálným koncovým zákazníkům. Od 29. června 2022, tedy od oficiálního zahájení prodeje v ČR , si své nové majitele našlo celkem cca 300 kusů modelů ZS a EHS (95 % prodejů tvoří ZS). A pozor, nejsou zde započteny prodeje dealerům v rámci programu předváděcích vozů nebo skladovky.
Paradoxně však má základní motorizace nejlepší hodnoty zrychlení z nuly na sto z celé modelové řady MG ZS, jelikož na kulatou metu akceleruje za 10,9 sekundy, zatímco přeplňovanému litrovému tříválci (111 k, 160 Nm) s šestirychlostním manuálem to zabere 11,2 sekundy a s šestirychlostním automatem dokonce 12,4 sekundy.
Zastavěná 1.5 DVVT se hodí do městského provozu a na okresky, kde si dosyta užijete také řazení krátkého pětikvaltu. Dálnice auto obstojně zvládá, ale primárně na ně necílí. A co předjíždění či jízda do kopce?
Tedy první jmenované si musíte dobře naplánovat a mít dostatek prostoru před sebou, jde-li o stoupání, tak tam se připravte na velice časté podřazování a potupu od kdejakého turbovaného tříválce.
Kombinace těžšího vozidla a slabšího přirozeně dýchajícího motoru se odrazí i na kombinované (město, okresky, dálnice) spotřebě, která má být papírově (WLTP) 6,6 litru benzinu na sto, nicméně my reálně jezdili v průměru za 7,7 litru na sto. A to je o něco vyšší palivový apetit, jaký mají spíše větší SUV s dvoulitrovým turbobenzinem.
Za zmínku stojí ještě kufr o objemu 448 litrů s volitelně dokoupitelným dojezdovým kolem, příjemně malý poloměr otáčení a slušný jízdní, byť houpavý, komfort i přesto, že má vozidlo vzadu obyčejnou klikovou nápravu. To už však znáte z minulého testu, protože totožné pohodlí nabídne i nejvyšší provedení Exclusive.
Váha kompromisů
Tak to vypadá, že se nám na našem trhu rýsuje něco, co lze nazvat kandidátem na český SUV sen pro běžně spotřebitele (retail). Tedy neobejde se to bez znatelných kompromisů, a to ani v oblasti hmotností na tažné zařízení, kam více než 500 kg legálně nedostanete.
Tedy nepíšeme to často, nicméně u MG ZS vám doporučujeme, abyste se vybodli na lepší výbavové stupně a koupili auto v základu. O moc komfortních prvků nepřijdete a bude vás to stát 424 940 Kč, což je suma za nový model v segmentu kompaktních SUV více než příjemná.
Kdyby vám ve standardu chyběl třeba výhřev látkových sedaček, tak ten a jiné prvky umí čeští prodejci za příplatek namontovat dodatečně, ostatně námi testované vozidlo je toho důkazem.
A co na tom, že MG už není britské, ale zejména čínské? Pro někoho velký problém, nicméně všem ostatním radíme spíše zohlednit fakt, že za rozumně peněz dostanete slušnou muziku, navíc podpořenou sedmiletou zárukou, což bylo až donedávna parketou spíše jihokorejských značek.
„Konečně normální auto“, odvětil ti by kdejaký český řidič. Pod toto tvrzení se s klidným svědomím podepisujeme, nicméně znovu opakujeme, že se ani vozu ve standardu rozhodně nevyhnuly podstatné kompromisy. Na druhou stranu jejich váha při ceně necelých 425 000 Kč s daní není až zas tak moc tíživá, viďte?
Technické údaje | MG ZS Essential |
---|---|
Karoserie | pětidveřová, SUV |
Míst k sezení | 5 |
Motor | atmosférický zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 78 kW (106 k) při 6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 141 Nm při 4 500 ot./min. |
Palivo | bezolovnatý benzin N95 |
Převodovka | pětirychlostní, manuální |
Pohon | předních kol |
Max. rychlost | 175 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 10,9 s |
Kombinovaná spotřeba | 6,6 l/100 km (WLTP) |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Délka | 4 323 mm |
Šířka | 1 809 mm |
Výška | 1 653 mm |
Rozvor náprav | 2 577 mm |
Světlá výška | 165 mm |
Hmotnost nebrzděného přívěsu | 500 kg |
Hmotnost brzděného přívěsu | 500 kg |
Provozní hmotnost | 1 306 kg |
Objem kufru | 448/1 375 l |
Disky a pneu | 17", 215/55 R17 |
Specifikace | Cena |
Essential, 1,5 l, 5. st. manuál | 424 940 Kč |
Emotion, 1,5 l, 5. st. manuál | 458 940 Kč |
Elegance, 1,0 TGI, 6. st. manuál | 494 940 Kč |
Exclusive, 1,0 TGI, 6. st. automat | 529 940 Kč |