Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letní období je hlavní sezonou pro každého řidiče nějakého toho kabrioletu či roadsteru, které mimo jízdního zážitku přináší i opálení (nebo rovnou spálení) pokožky. Otevřené vozy zkrátka platí za ta nejzábavnější solária vůbec, ovšem čepici a opalovací krém mějte raději vždy s sebou.
Právě v období velkých pařáků a silných bouřek jsme vyzkoušeli vrcholovou otevřenou řadu 4, akorát že ne v benzinu, ale v dieselu označeném xDrive M440d. Převedeno do lidské řeči to znamená, že zkoušený kabriolet má pod kapotou třílitrový vznětový šestiválec naladěný na 340 koní a točivý moment (sílu) mocných 700 Nm! Tahle síla pak skrze osmirychlostní automat roztáčí všechna čtyři kola, přičemž jednotce ještě drobně vypomáhá 48voltový mild-hybrid.
Spolu s dynamicky střiženou karoserií řady 4 po faceliftu, s nímž se mimochodem změnily jen drobnosti, jde o poměrně zajímavý motorizovaný celek kypící takovou vervou, že by se za ni nemusel stydět ani kulturista na anabolických steroidech.
Na pumpu jako do houslí
Přece jen si ještě živě vybavujeme ten nevadnoucí tah sesterského uzavřeného BMW M340d před druhou modernizací, se kterým jsme zažívali úplnou dálniční odyseu. Otevřená omlazená čtyřka nabídne něco dosti podobného, jen není na rozjezd oproti trojce tolik svižná.
Ačkoli zrychlit z nuly na sto zvládne za slušných 5 sekund, dříve zkoušená trojka sedan s totožným pohonem to měla za 4,6 sekundy. Svoji roli v tom hraje především hmotnost, protože testovaná M340d vážila bez řidiče 1 820 kg, ovšem BMW M440d v kabriu je o 235 kg těžší (2 055 kg).
Tím nechceme úplně napřímo porovnávat sedan a kabriolet, pouze poukazujeme na to, že cestování bez střechy může znamenat drobnou daň ve formě o chlup nižší dynamiky. A že to není podstatné, protože jsou kabria jen na parádu a pohodovou jízdu? Kdepak.
Totiž, 340koňové M440d Convertible nemusí být nutně jen kochací auto, na to byly a jsou vozy nahoře bez se slabšími motory. Ropná šestiválcová symfonie má síly na rozdávání a rozhodně ji umí přenést na silnici, takže rovná a rychlá jízda je příjemná i se staženou střechou.
K tomu si přidejte výkonné topení, funkci foukání teplého vzduchu za váš krk, mechanicky skládací větrný štít a tlačítko pro vytažení všech oken na jedno zmáčknutí. Zkrátka ať je teplo nebo zima, v tomhle kabriu je vždycky prima. A valí jako mocná dieselová lokomotiva.
Koho by jízda rovně a rychle poněkud omrzela, může zkusit zatáčky, kde auto svoji hmotnost umí podobně jako ostatní těžké bavoráky docela solidně maskovat. S vrcholnou naftovou čtyřkou tak můžete směle prohánět konkurenční benzinové sporťáky nebo si mazat na chleba mainstreamová SUV.
Akorát to vzhledem k absenci důležitého zvukového vjemu dodávajícího adrenalin do žil není žádná velká zábava. Před klikatou okreskou se prostě naplno nedostaví ten pocit těšení se na vytočený motor a zpěv výfuku, protože diesel zní a funguje jako… diesel.
Nicméně může vám bavorský čtyřmístný kabriolet s naftovým šestiválcem přinést sportovní zážitek? Svým způsobem může, ale určitě ne tím, že ho budete točit do smrti nebo po něm chtít nějaký líbezný akustický projev. Na to prostě potřebujete benzin, ideálně otevřené BMW M440i nebo rovnou zběsilou M4.
Tyto benzinové bestie ovšem nikdy nebudou v porovnání výkon/palivový apetit tak efektivní, jako právě M440d. Náš celkový průměr za bezmála 1 000 km se staženou střechou dosáhl 5,9 litru na sto, což je vzhledem k výkonu, síle, hmotnosti a schopnostem vozu až komicky nízká spotřeba. Ta normovaná je mimochodem 6,9–6,4 l / 100 km.
Druhým významným plusem souvisejícím s naměřenou spotřebou je kapacita nádrže 59 litrů, což ve finále dá dojezd na jedno tankování okolo 1 000 km. Můžete se tak dlouze kochat otevřeným nebem a na pumpu jezdit jako do houslí.
Osobní podavač pásu
Interiér je na první pohled ochuzen o fyzická tlačítka, zejména ta pro ovládání klimatizace, což už musíte řešit dotykem. A to je kolikrát otrava, protože u kabrioletu na teplotu či vypínání ventilace saháte přece jen častěji. Jsou zkrátka prvky, které virtuálním rozhraním efektivně nenahradíte.
Druhou věcí, na kterou si musíme postěžovat, jsou kožené sedačky. Nabídnou sice parádní nastavení, stehenní podporu, slušnou boční oporu a příjemně foukají teplý vzduch za krk, jenže jim chybí ventilace. Takže při jízdě ve vedru je to z hlediska pocení podobný zážitek, jaký zažívají sportovci po tvrdém tréninku.
Za naprosto skvělou věc naopak považujeme podavač bezpečnostního pásu. Ano, podavač! Jde o rameno s provlečeným pásem, které se po uzavření dveří automaticky vysune a vy se kvůli uchopení onoho pásu nemusíte tolik otáčet a namáhat. Tuhle praktickou vychytávku by mělo mít každé kupé/kabrio v povinné výbavě.
Pochválit lze i rozvržení ovladačů na centrálním tunelu, praktické uložení větrného štítu za zadní sedačky a v reálném provozu použitelnou integrovanou navigaci. Ta nás mimochodem pozitivně překvapila hlášením o blížícím se předmětu ležícím na dálnici (rozšvihaná guma od kamionu v pravém pruhu) ukázaným nedlouho poté, co kolem nás prosvištěla policejní hlídka mířící na ono místo pod majáky.
Faktor X
Nevíme, jak vy, ale my jsme s naftovým kabriem řady M440d xDrive v pohodě. Jezdí fakt solidně, nežere, má sílu jako býk, je moderní, poskytuje vysoký jízdní komfort i na nízkoprofilových devatenáctkách, podá vám pás, vypadá elegantně a jeho čelní ledviny už nebudí takové vášně jako při premiéře.
Pokud se svým kabrioletem chcete jezdit celoročně a překonávat dlouhé vzdálenosti, dává diesel rozhodně smysl. Jestli si ho ale pořizujete jen na letní projížďky a zbytek roku stráví někde v garáži, pak bychom volili benzin. U volnočasového vozidla pro zábavu totiž diesel prostě neposkytuje ono akustické potěšení a vysoké otáčky, takže za volantem trochu postrádáte ten chtěný „X faktor“ (nebo spíš M faktor?). Kdybychom si tedy měli vybírat, sáhli bychom po benzinu…
Základní naftový dvoulitr 420d se zadním pohonem stojí 1 595 100 Kč (420i vyjde na 1 536 600 Kč), zatímco jeho silnější derivát 430d vyjde na 1 788 800 Kč (430i je za 1 721 200 Kč). Vrcholný diesel ve čtyřkolce M440d xDrive Convertible pak stojí 2 111 200 Kč. Za podobné peníze koupíte i benzinové M440i xDrive Convertible (374 k, 500 Nm), jelikož stojí od 2 068 300 Kč. A pokud máte peněz nazbyt a chcete si dopřát celý cirkus, pak vyndejte z peněženky 2 848 300 Kč a jděte do M4 Competition M xDrive Convertible. Nabídne stádo 530 koní, sílu 650 Nm a doslova špičkovou sportovní techniku.
Technické údaje | M440d xDrive Cabrio |
---|---|
Motor | řadový šestiválec, turbo |
Palivo | motorová nafta |
Zdvihový objem | 2 993 cm³ |
Výkon | 250 kW (340 k) při 4 400 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 1 750–2 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 055 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9–6,4l/100 km |
Objem palivové nádrže | 59 l |
Kola a pneumatiky | R19, 225/40 vpředu, 255/35 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 770/1 852/1 394 mm |
Rozvor | 2 857 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 385 l |