Článek
Co se týká konkrétního traktoru, jde o typ z takzvané UŘ, tedy Unifikované řady traktorů. V ní chtěl Zetor sjednotit většinu dílů, ale zachovat stále nabídku dvou-, tří- i čtyřválcových motorů a velkou škálu modifikací. Zetor totiž dokázal nabízet traktory s pohonem zadních i všech kol, polopásový traktor nebo speciální verze pro vinice nebo do horského terénu. Proč by ale každá z nich měla mít jinou kapotu nebo kabinu, že? Zetor byl vždy velmi pokrokový, a tak mu tato elegantní řešení nebyla nikdy cizí. Jeho jméno se vysvětluje několika způsoby. První písmeno odkazuje na původ ve Zbrojovce Brno a koncovka je ze slova traktor, podle jiných zdrojů jde o zkratku slov zemědělský traktor.
První Unifikovaná řada se objevila po tříletém vývoji v roce 1960, od roku 1968 se prodávala první modernizace a o čtyři roky později druhá. Právě u ní se poprvé objevil revoluční systém Zetormatic – hydraulický zvedací systém s automatickou kontrolou hloubky, který může přenášet část hmotnosti nářadí na zadní nápravu, a tím zlepšovat trakci. Já se ovšem posunu až do let 1977 a 1978, kdy se na trh dostala třetí modernizace první Unifikované řady. A doufám, že jste se v tom ještě neztratili, traktor zkrátka není auto a nemá přehledné generace a facelifty.
Licenci na unifikované Zetory prodala firma do mnoha koutů světa. V roce 1964 se tak do produkce pustili i naši severní sousedé, konkrétně jejich polský výrobce Ursus. V roce 1975 se pak do prodeje dostaly konečně i šestiválcové motory. Dobrácký vzhled ale zůstal zachován a ta modrá barva mu sluší.
Bezpečnostní kabina nebyla standardem ani v zahraničí
Základem třetí modernizace byl Zetor 6911. Že tohle není jeden z prvních, poznáte například podle toho, že nemá blinkry u předních světel. Dle dokladů je tento Zetor až z druhého roku produkce, tedy 1978. Kabina byla bezpečnostní a ochránila řidiče i v případě převrácení. Podle některých zdrojů byl Zetor prvním výrobcem, který ji nabízel. Tady je ovšem kabina z typu 5718, ale tak to u starých pracantů chodí. Koukáte spíš na to, aby to fungovalo, než abyste dodrželi eleganci a dobovou přesnost.
Prostorná kabina je zamýšlená pro řidiče a závozníka se sedátkem na pravém blatníku, další se ale může posadit na levou stranu na blatník jen tak. Sedačka řidiče je mechanicky odpružená klasickou pružinou, takže hrboly na polní cestě vůbec necítím. Je to fajn, protože za jízdy se celý traktor klepe. Kabině se dá vyklopit celá střecha (tomu říkám pořádný šíbr!) a také se dá jezdit s otevřenými dveřmi. Vzduch se sem ale dostane i jinudy, například mezerou mezi kapotou a kabinou, případně dírami kolem pedálů nebo vzadu otvorem, kterým jsou vyvedeny páky na ovládání připojených zařízení. Nebojte pro zimu tu je topení, řešené ne moc elegantně rourou od motoru, ale hlavní je funkčnost.
Pět tun a 65 koní
Traktor váží přes 3 300 kilogramů. Motor dosahuje výkonu 65 koní (48,5 kW) ve 2 200 otáčkách a točivého momentu 62,5 Nm v 1 500 otáčkách. Jde o vznětový čtyřválec s objemem 3,6 litru, který má k sobě napárovanou desetistupňovou převodovku s dalšími dvěma rychlostmi pro couvání. Maximální rychlost je 25 km/h. Poháněná jsou v tomto případě pouze zadní kola. Nádrž pojme 67 litrů paliva a měla by vydržet celý pracovní den na poli. Spotřeba na sto kilometrů se u traktorů neuváděla.
Aby se lépe řadilo, má Zetor převodovku vybavenou pro přibrzďování předlohy. Spojka je suchá a má dvě lamely. Jedna slouží k jízdě a druhá je pro vývodový hřídel ovládaný mechanicky. Na brzdy musíte pořádně šlápnout a nebát se, Zetor nemá žádný posilovač. Naopak mi ale pomáhá posilovač řízení, což je fajn. Přední kola jsou šestnáctipalcová, zadní mají dokonce 26 palců velké disky a na nich ještě pořádné pneumatiky.
Servisování není až takový problém
Nástupcem těchto klasických traktorů byl v roce 1980 Zetor 7045, zástupce čtvrté modernizace Unifikované řady s výrazně modernizovaným a hranatějším designem. Tento vypadá klasičtěji a těší se pověsti o skvělé spolehlivosti. Kdyby ale náhodou něco přece jen odešlo, pořád najdete po Česku firmy specializované na dodávky dílů pro tyto zemědělské veterány. A podobní specialisté samozřejmě vědí, že některé věci na pracovních strojích odcházejí častěji. A já doufám, že zběhlí traktoristé mi odpustí z jejich pohledu patrně velmi zjednodušenou recenzi, ale byl jsem zkrátka až do teď traktorem nepolíbený. Co se týká cen, našel jsem tento typ v rozpětí sta až tří set tisíc korun, kdy už k traktoru bylo i nějaké vybavení.
Nástupcem se stala druhá Unifikovaná řada (UŘ II), jejíž vlajkovou lodí byl Zetor 160.45 Turbo s pohonem všech kol. Zetor za dobu své existence vyrobil celkem přes 1,3 milionu traktorů, dodnes stále funguje, má vlastní vývoj a motory a vyváží do celého světa. Za minulého režimu byl Zetor v zahraničí známější než osobní automobily Škoda.
Traktory se dostaly na všechny kontinenty vyjma Antarktidy a vývoz běžel od roku 1983 vesele i do USA. Přitom nemá tak dlouhou tradici, první traktor, tehdy prototyp Františka Musila, představila Zbrojovka Brno v roce 1945. Právě na jeho základech vznikl legendární typ 25A. Levný a jednoduchý traktor se stal hitem. Zetor se díky skvělému jménu prosadil i jako výrobce levné řady pro známý John Deere. Po revoluci byl Zetor privatizován, od roku 2002 patří firmě HTC Holding a v současnosti nabízí čtyři modelové řady s vlastními motory, přitom stále vyrábí náhradní díly i na staré traktory.