Hlavní obsah

Italský styl s raketovým pohonem: Maserati GranTurismo posune vaše vnímání rychlosti a elegance

Foto: Lukáš Kukla

Legenda je zpět. Po kratší pauze vrací Maserati na trh auto, které je ztělesněním ducha značky: cestovně-sportovní kupé GranTurismo. Klasicky krásná karoserie ukrývá spoustu moderní techniky, ale zůstal mu ten správný charakter? To můžeme zjistit jedině za volantem. Ale nejdřív musíme provést rekalibraci smyslů…

Článek

Einstein se mýlil! Nejen čas, ale i rychlost může být relativní. Pro dnešní auta není 130 km/h na dálnici žádná dřina, většina jich zvládá pohodlně svištět i sto šedesát a nezadýchat se u toho. Jenže za volantem GranTurisma působí sto třicet spíš jako devadesát a těch sto šedesát – tak to je sotva polovina rozsahu jeho rychloměru (maximum je 340 km/h). Dvoustovka, kterou mnoho z vás možná ani nejelo, je pro tohohle horkokrevného Itala pohodová cestovní rychlost a až za tímto limitem to začíná být opravdu zajímavé.

Foto: Lukáš Kukla

Maserati GranTurismo Trofeo umí upalovat, až za ním hoří asfalt!

Pod dlouhatánskou kapotou Maserati GranTurismo v nejsilnější benzinové verzi Trofeo se totiž ukrývá stádo o 550 plnokrevnících z maranellského rodu (twin-turbo V6 s přídomkem Nettuno je totiž odvozený od přeplňovaného osmiválce Ferrari), které umí pořádně pelášit a ani se u toho nezapotí. Z klidu na stovku Trofeo vystřelí za 3,5 sekundy a v rozletu se zastaví až někde kolem 320 km/h. Vsadíme se, že váš řidičák právě zezelenal strachy.

Které GranTurismo vybrat?

Maserati nabízí svůj erbovní model hned ve třech variantách. V rodině benzinových modelů Nettuno je vedle testovaného 550koňového Trofea ještě krotší (i když ne o moc) varianta Modena s výkonem 490 koní.

Vedle nich ale existuje ještě čistě elektrická verze Folgore, která díky výkonu 751 koní a 1350 Nm roztáčejícímu všechna čtyři kola vystřelí na stoku za 2,7 sekundy a sviští až 325 km/h – je tak nejrychlejší z rodu! Přitom na jedno nabití ujede až 450 km a stovku kiláků získáte u rychlonabíječky za pouhých 5 minut, takže se nebojí ani dlouhých cest.

Foto: Maserati

Maserati má elektrické sportovní kupé jako první na trhu!

GranTurismo díky tomu vyniká v tom, po čem je pojmenované: dlouhých, rychlých přesunech. A to nejen po rozmáchlých dálničních rovinkách, ale i na úzkých a klikatých okreskách. Není to jen o drtivém zrychlení v přímce, které vás tlačí do sedačky, jeho kouzlo spočívá především v tom, jak proklouzne zatáčkami. Jako mávnutím kouzelného proutku – vlastně je potřeba otočit ovladačem jízdních režimů na volantu a vybrat Sport – se skoro pět metrů dlouhé a dva metry široké auto kolem vás o číslo smrskne, zatne svaly, zbystří smysly a povolí stavidla své síly.

Foto: Lukáš Kukla

Předchozí GranTurismo působilo na okresce jako loď, tohle nové vás ale obepne a letí po silnici jako raketa.

A pak skutečně letí! Oblíbenou točitou okreskou prosvištíte jako namydlený blesk – GranTurismo se hbitě prosmýkává zatáčkami a pohon všech kol vám umožňuje využívat sílu na maximum. Skutečným zážitkem ale není rychlost samotná, nýbrž pocit absolutní kontroly. Když se silnice začne kroutit, auto viditelně ožije a dychtivě reaguje na pokyny nejen volantu, ale také plynu a brzd, průjezd zatáčkou si tak můžete ladit podle chuti (a situace), přitom se cítíte být součástí všeho dění, které vnímáte ve volantu a vaším ctěným pozadím. Prostě skutečně vzrušující řidičský zážitek, jaký očekáváte od Maserati! Jen jedna věc tomu chybí…

Foto: Lukáš Kukla

Nettuno twin-turbo V6 má síly na rozdávání, ale chybí mu trochu zvukového dramatu, když nejedete na plný plyn. Nic, co by nevyřešila jedna návštěva třeba u Akrapoviče…

Zvuk. Což je paradoxní pro všechny, kteří někdy jeli v minulém GranTurismu nebo ho aspoň z dálky (klidně i přes kopec) slyšeli – jeho atmosférický osmiválec uměl dělat opravdu velké a libozvučné divadlo. Nový šestiválec má sice víc síly (díky přeplňování skutečně HODNĚ síly) a pod plným plynem umí funět, syčet, bručet a práskat do výfuku při každém přeřazení… ale jakmile jedete jen napůl nebo plujete na vlně točivého momentu níže než v horní třetině otáčkoměru, klidně byste si podle nenápadného zvukového projevu mohli myslet, že máte pod kapotou šestiválcový diesel.

V kabině by vás pak mohlo zklamat pár ovladačů z laciných fiatů, pomalejší obraz parkovací kamery nebo tlačítka ovládající převodovku, kterým chybí ten správný fyzický pocit očekávatelný od sportovního auta, ale celkový dojem z interiéru je špičkový! Jak po stránce architektury a materiálů (tohle uměli u Maserati vždycky), ale také ergonomie a technologií (což u Italů většinou spíš pokulhávalo). K dispozici tak máte třeba skutečně propracovaný dotykový infotainment s širokou online a mobilní funkcionalitou nebo velký balík sofistikovaných jízdních asistentů, které vám budou ulehčovat každodenní soužití s autem.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina GranTurisma je našlapaná stylem a moderní technikou. Dokonce i hodiny na palubní desce jsou digitální a můžete si vybrat jejich design.

Za volantem Maserati GranTurismo se tak budete cítit skutečně výjimečně, a to i při obyčejném každodenném popojíždění, které zvládá s přehledem – není přerostlé a nemusíte se o něj bát při parkování v podzemních garážích nebo při přejíždění retardérů, je snadné na řízení a svým výkonem ani chováním na silnici nezastrašuje, také umí být příkladně komfortní (když zvolíte správné obutí), abyste mohli pohodlně překonávat skutečně dlouhé vzdálenosti napříč Evropou. Tohle auto je skutečně hodné jména GranTurismo.

A hlavně je hodné znaku s trojzubcem na přídi. Tím by se měla honosit jen ta nejlepší sportovní auta, která umí chytit za srdce – a nové GranTurismo jím bezpochyby je. Tenhle šaramantní Ital s neuvěřitelným stylem a lehkostí kombinuje schopnosti neúnavného maratonce a výkonného atleta. A jak umí ohýbat časoprostor? Einstein by zíral!

Gentlemani se o penězích nebaví (zvláště ne ti italští), ale měli byste vědět, že Maserati GranTurismo Trofeo vyjde v základu na nějakých 4,4 milionu korun, s příplatky finální částku snadno vyšroubujete nad 5 milionů. Ale co, žijete jen jednou!

Technické údaje
Motorvidlicový šestiválec, uložený vpředu podél, twin-turbo
Zdvihový objem2 992 cm3
Výkon405 kW (550 k) při 6 500 ot./min.
Točivý moment660 Nm při 3 000 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 795 kg
Akcelerace 0–100 km/h3,5 s
Maximální rychlost320 km/h
Spotřeba (kombinace)4,7 l/100 km
Objem palivové nádrže70 l
Kola a pneumatikyvpředu 265/30 ZR20, vzadu 295/30 ZR21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 966/1 957/1 353 mm
Rozvor2 929 mm
Objem zavazadlového prostoru310 l
Načítám