Hlavní obsah

Ideál pro chalupáře: Škoda Octavia Scout s benzinem není žíznivá jako velká SUV a má promakaný kufr

Foto: Michal Sakař

Benzinový motor neznamená nutně vysokou spotřebu paliva, zredukovat ji umí mimo jiné jeden trik od převodovky

Možná stále patříte k té sortě lidí, které vozy SUV nic neříkají, případně ve vás vyvolávají řidičský dojem à la nemotorný gazík. Přesto všechno existují modely, které přebírají plusy sportovně-užitkových vozidel, avšak zároveň nabízí tradiční karosářská provedení. Někdy se jim říká crossovery, někdy skauty, přičemž jednoho tuzemského skauta jsme vyzkoušeli.

Článek

Když se řekne skaut, tak si mnozí vybaví junáky v legračních uniformách, kteří žijí v souladu s přírodou, disciplínou a kolektivními činnostmi. Jenže původní skauti byli zvědi, špehové a průzkumníci, přičemž poslední jmenované se přeneslo rovněž do světa motorismu.

Foto: Michal Sakař

Motoristický skaut má poháněná všechna čtyři kola a dobrodružné geny

Takto doslovně pojmenovala mladoboleslavská Škodovka své soft-roadové modely a přidala jim patřičný hardware. Jaký? To jsme zjišťovali za volantem dobrodružné Octavie Combi Scout 4×4.

Na otázku, zdali v těchto modelech hledat či nehledat off-roady, jsme odpovídali v rámci testu outdoorového Superbu. Ano, i zde jste podobně jako u velkých SUV v terénu limitovaní dlouhým rozvorem a převisy, takže ne, na nějaké větší mimosilniční radovánky to nevypadá.

Foto: Michal Sakař

Světlá výška vozu činí 161 mm, rozvor náprav pak dosahuje 2 680 mm

Na druhou stranu skautská Octavia není jen nástrojem pro majetnější chalupáře, protože polní/nezpevněnou cestu zvládnete díky adaptivnímu odpružení s volitelným měkkým komfortním profilem nejen plynule a rychle, ale rovněž v pohodlí.

K tomu si přidejte o 15 milimetrů vyšší podvozek oproti standardu, ochranný paket kryjící spodek vozu a pohon 4×4. Co vám vyjde? Inu solidní základ na dobrodružné objevování, což jsme ostatně vyzkoušeli v rámci podivuhodné akce nazvané Jarní jízda, kde Scout dostal zabrat.

Foto: Michal Sakař

Scout má podvozek o 15 mm vyšší, nezávislé zavěšení i vzadu a pohon 4×4

Jde-li o samotný (náročnější) terén, tak tam budete svázáni rovněž obutím. Továrně se dodává letní, takže na vašem úsudku pak bude případná volba celoročních gumových bačkor. Vhodné pneumatiky jsou zkrátka základ…

Pokud byste se přece jen vydali za větším dobrodružstvím mimo cesty, nabízí se aktivace jízdního profilu off-road, což ovlivní reakci plynového pedálu, chování samočinné převodovky (řadí později), upraví se nastavení elektronické stabilizace (umožněn prokluz), vypne režim plachtění a změní se prahová hodnota přitahovačů bezpečnostních pásů.

Foto: Michal Sakař

Kromě komfortního nebo sportovního režimu vůz nabídne i terénní profil

Na druhou stranu stejně většinu času budete trávit na silnicích, ne-li na dálnicích. Zajisté i na vysokorychlostní komunikace je Scout stavěný, a to nejen kvůli výše zmíněnému nastavitelnému podvozku.

Svoji komfortní roli zde hrají rovněž přední ergonomická vyhřívaná sedadla s jednoduchou masáží, díky kterým nebudete rozlámaní ani po hodinách a hodinách jízdy. Do toho se testovaná Škodovka chlubí řadou přihrádek, velkou (nastavitelnou) loketní opěrkou nebo třeba head-up displejem.

Foto: Michal Sakař

Je to rovněž o sedačkách a tyhle ergonomické jsou příjemně komfortní

Místo nechybí ani vzadu, nicméně berná mince kombíků je zajisté kufr. Ten má v případě praktického skauta objem slušných 640 litrů, dvojitou podlahu a odnímatelnou kovovou zarážku umožňující fixaci nákladu. K tomu si přidejte hromadu háčků, vedlejších kapes a dvouúrovňové krycí plato. Co vám vyjde? Reálně jeden z nejpromakanějších kufrů na trhu.

Díky všem těmto fíčurám můžete vedle sebe postavit Scouta i RS a s čistým svědomím prohlásit, že jde o nejlépe jezdící Octavie čtvrté generace. Totiž základy má celá modelová řada úctyhodné, nicméně průzkumník se sporťákem jsou díky svým specifikům zkrátka nejlepší.

Foto: Michal Sakař

Kufr je obří, nabídne objem 640 litrů

Svůj vliv na to má též motor, kde se sice dá předpokládat, že většina kupců zvolí vznětovou variantu, nicméně i čtyřválcový zážehový turbobenzin s přímým i nepřímým vstřikováním o výkonu 190 koní (320 Nm) má u verze Scout něco do sebe.

Jeho předností je kultivovaný chod, projev i zátah, který je znatelný zejména ve středních a vyšších otáčkách. Citlivější řidiči však v benzinovém Scoutu pocítí charakteristický „turbolag“, což je asi sekundová „mezera“ mezi tím, kdy dojde k sešlápnutí plynového pedálu a kdy vozidlo citelně akceleruje.

Foto: Michal Sakař

Dvoulitrové TSI má výkon 190 koní a točivý moment 320 Nm

Tedy není to způsobeno činností svižné automatické DSG převodovky se dvěma mokrými spojkami nebo provozní hmotností vozu začínající od necelých 1 600 kg, může za to zkrátka turbodmychadlo, jež potřebuje čas na pořádný nádech, aby posléze mohlo podat kvalitní přeplňovaný výdech. Jen fyzika, nic víc…

Jenže skautská Octavia není situovaná jako závoďák, nýbrž se profiluje jako pohodlný tourer, což vyvolává otázku o ekonomičnosti zážehového dvoulitru. Není to tak zlé, jak by se mohlo zdát. Bavíme-li se o svižném provozu se zapojením jízdy po dálnici, tak se dostaneme pod příjemných sedm litrů na sto – bez loudání. Máte-li lehčí nohu, pak palivový apetit spadne ještě níže.

Foto: Michal Sakař

O pohodlí nepřijdou ani cestující vzadu

Určitou zásluhu na snížení spotřeby má schopnost převodovky přejít do režimu jízdy setrvačností po uvolnění pedálu plynu, což je kolikrát výhodnější/úspornější než brzdit motorem a zbytečně ztrácet rychlost, již je potom potřeba zase nahnat. Vše řídí elektronika, rozhodně a rozumně.

Škoda Octavia Combi Scout má podobně jako honosnější SUV vyšší světlou výšku, prostorný interiér, obří kufr, výkonné motory, pohon 4×4, automatickou převodovku a komfortní odpružení. Lehce pokulhávat bude skaut vesměs jen v rámci nastupování, kdy je výše situovaná karoserie sportovně-užitkových modelů přece jen výhodnější, ale za to klade větší aerodynamický odpor, což se negativněji podepíše na spotřebě pohonných hmot.

Je Octavia Scout 4×4 solidní kombík? Ano, to nelze nijak rozporovat. Zvláště pak díky generačnímu náskoku se bavíme o zajímavé (srovnatelné) alternativě k vlajkovému Superbu. Tomu ovšem odpovídá i základní cena, která je pro dvoulitrový benzin (140 kW) a diesel (110 kW) nastavená na 924 900 Kč, respektive v případě nejsilnější nafty (147 kW) na 974 900 Kč.

Tím se zajisté nekončí, neb tu přihodíte nějaký ten příplatek, tam pořešíte barvu či volitelný paket a rázem jste klidně na ceně 1,1 milionu korun s daní. Bezpochyby jde o hodně peněz, ale také získáte v podstatě to nejlepší, co Škodovka v modelové řadě Octavia nabízí.

Technická dataOctavia Combi Scout 2,0 TSI DSG
Karoseriepětidveřová, kombi
Motorpřeplňovaný řadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzin (min. N95)
Zdvihový objem1 984 ccm
Max. výkon 140 kW (190 k) při 4 200–6 000 ot./min.
Max. točivý moment320 Nm při 1 500–4 100 ot./min.
Kompresní poměr12,2:1
Převodovkasedmirychlostní, automatická (DSG)
Pohon4x4
Objem palivové nádrže55 l
Objem kufru640/1 700 l
Provozní hmotnost1 592–1 757 kg
Max. rychlost229 km/h
Zrychlení 0–100 km/h7,1 s
Průměrná spotřeba (WLTP)7,2–7,5 l/100 km
Naměřená prům. spotřeba (jaro)6,9 l/100 km
Délka/šířka/výška4 703/1 829/1 487 mm
Rozvor2 680 mm
Světlá výška161 mm
Základní cena924 900 Kč
Načítám