Článek
Když se řekne skaut, tak si mnozí vybaví junáky v legračních uniformách, kteří žijí v souladu s přírodou, disciplínou a kolektivními činnostmi. Jenže původní skauti byli zvědi, špehové a průzkumníci, přičemž poslední jmenované se přeneslo rovněž do světa motorismu.
Takto doslovně pojmenovala mladoboleslavská Škodovka své soft-roadové modely a přidala jim patřičný hardware. Jaký? To jsme zjišťovali za volantem dobrodružné Octavie Combi Scout 4×4.
Na otázku, zdali v těchto modelech hledat či nehledat off-roady, jsme odpovídali v rámci testu outdoorového Superbu. Ano, i zde jste podobně jako u velkých SUV v terénu limitovaní dlouhým rozvorem a převisy, takže ne, na nějaké větší mimosilniční radovánky to nevypadá.
Na druhou stranu skautská Octavia není jen nástrojem pro majetnější chalupáře, protože polní/nezpevněnou cestu zvládnete díky adaptivnímu odpružení s volitelným měkkým komfortním profilem nejen plynule a rychle, ale rovněž v pohodlí.
K tomu si přidejte o 15 milimetrů vyšší podvozek oproti standardu, ochranný paket kryjící spodek vozu a pohon 4×4. Co vám vyjde? Inu solidní základ na dobrodružné objevování, což jsme ostatně vyzkoušeli v rámci podivuhodné akce nazvané Jarní jízda, kde Scout dostal zabrat.
Jde-li o samotný (náročnější) terén, tak tam budete svázáni rovněž obutím. Továrně se dodává letní, takže na vašem úsudku pak bude případná volba celoročních gumových bačkor. Vhodné pneumatiky jsou zkrátka základ…
Pokud byste se přece jen vydali za větším dobrodružstvím mimo cesty, nabízí se aktivace jízdního profilu off-road, což ovlivní reakci plynového pedálu, chování samočinné převodovky (řadí později), upraví se nastavení elektronické stabilizace (umožněn prokluz), vypne režim plachtění a změní se prahová hodnota přitahovačů bezpečnostních pásů.
Na druhou stranu stejně většinu času budete trávit na silnicích, ne-li na dálnicích. Zajisté i na vysokorychlostní komunikace je Scout stavěný, a to nejen kvůli výše zmíněnému nastavitelnému podvozku.
Svoji komfortní roli zde hrají rovněž přední ergonomická vyhřívaná sedadla s jednoduchou masáží, díky kterým nebudete rozlámaní ani po hodinách a hodinách jízdy. Do toho se testovaná Škodovka chlubí řadou přihrádek, velkou (nastavitelnou) loketní opěrkou nebo třeba head-up displejem.
Místo nechybí ani vzadu, nicméně berná mince kombíků je zajisté kufr. Ten má v případě praktického skauta objem slušných 640 litrů, dvojitou podlahu a odnímatelnou kovovou zarážku umožňující fixaci nákladu. K tomu si přidejte hromadu háčků, vedlejších kapes a dvouúrovňové krycí plato. Co vám vyjde? Reálně jeden z nejpromakanějších kufrů na trhu.
Díky všem těmto fíčurám můžete vedle sebe postavit Scouta i RS a s čistým svědomím prohlásit, že jde o nejlépe jezdící Octavie čtvrté generace. Totiž základy má celá modelová řada úctyhodné, nicméně průzkumník se sporťákem jsou díky svým specifikům zkrátka nejlepší.
Svůj vliv na to má též motor, kde se sice dá předpokládat, že většina kupců zvolí vznětovou variantu, nicméně i čtyřválcový zážehový turbobenzin s přímým i nepřímým vstřikováním o výkonu 190 koní (320 Nm) má u verze Scout něco do sebe.
Jeho předností je kultivovaný chod, projev i zátah, který je znatelný zejména ve středních a vyšších otáčkách. Citlivější řidiči však v benzinovém Scoutu pocítí charakteristický „turbolag“, což je asi sekundová „mezera“ mezi tím, kdy dojde k sešlápnutí plynového pedálu a kdy vozidlo citelně akceleruje.
Tedy není to způsobeno činností svižné automatické DSG převodovky se dvěma mokrými spojkami nebo provozní hmotností vozu začínající od necelých 1 600 kg, může za to zkrátka turbodmychadlo, jež potřebuje čas na pořádný nádech, aby posléze mohlo podat kvalitní přeplňovaný výdech. Jen fyzika, nic víc…
Jenže skautská Octavia není situovaná jako závoďák, nýbrž se profiluje jako pohodlný tourer, což vyvolává otázku o ekonomičnosti zážehového dvoulitru. Není to tak zlé, jak by se mohlo zdát. Bavíme-li se o svižném provozu se zapojením jízdy po dálnici, tak se dostaneme pod příjemných sedm litrů na sto – bez loudání. Máte-li lehčí nohu, pak palivový apetit spadne ještě níže.
Určitou zásluhu na snížení spotřeby má schopnost převodovky přejít do režimu jízdy setrvačností po uvolnění pedálu plynu, což je kolikrát výhodnější/úspornější než brzdit motorem a zbytečně ztrácet rychlost, již je potom potřeba zase nahnat. Vše řídí elektronika, rozhodně a rozumně.
Škoda Octavia Combi Scout má podobně jako honosnější SUV vyšší světlou výšku, prostorný interiér, obří kufr, výkonné motory, pohon 4×4, automatickou převodovku a komfortní odpružení. Lehce pokulhávat bude skaut vesměs jen v rámci nastupování, kdy je výše situovaná karoserie sportovně-užitkových modelů přece jen výhodnější, ale za to klade větší aerodynamický odpor, což se negativněji podepíše na spotřebě pohonných hmot.
Je Octavia Scout 4×4 solidní kombík? Ano, to nelze nijak rozporovat. Zvláště pak díky generačnímu náskoku se bavíme o zajímavé (srovnatelné) alternativě k vlajkovému Superbu. Tomu ovšem odpovídá i základní cena, která je pro dvoulitrový benzin (140 kW) a diesel (110 kW) nastavená na 924 900 Kč, respektive v případě nejsilnější nafty (147 kW) na 974 900 Kč.
Tím se zajisté nekončí, neb tu přihodíte nějaký ten příplatek, tam pořešíte barvu či volitelný paket a rázem jste klidně na ceně 1,1 milionu korun s daní. Bezpochyby jde o hodně peněz, ale také získáte v podstatě to nejlepší, co Škodovka v modelové řadě Octavia nabízí.
Technická data | Octavia Combi Scout 2,0 TSI DSG |
---|---|
Karoserie | pětidveřová, kombi |
Motor | přeplňovaný řadový čtyřválec |
Palivo | bezolovnatý benzin (min. N95) |
Zdvihový objem | 1 984 ccm |
Max. výkon | 140 kW (190 k) při 4 200–6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 320 Nm při 1 500–4 100 ot./min. |
Kompresní poměr | 12,2:1 |
Převodovka | sedmirychlostní, automatická (DSG) |
Pohon | 4x4 |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Objem kufru | 640/1 700 l |
Provozní hmotnost | 1 592–1 757 kg |
Max. rychlost | 229 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 7,1 s |
Průměrná spotřeba (WLTP) | 7,2–7,5 l/100 km |
Naměřená prům. spotřeba (jaro) | 6,9 l/100 km |
Délka/šířka/výška | 4 703/1 829/1 487 mm |
Rozvor | 2 680 mm |
Světlá výška | 161 mm |
Základní cena | 924 900 Kč |