Hlavní obsah

Honda ZR-V: Že ji neznáte? Škoda, na základech skvělého Civicu vznikl neméně skvělý crossover. Spotřebu jsme ale čekali nižší

Video: Honza Koubek

Přirovnat crossover k jednomu z nejpovedenějších hatchbacků současnosti zní jako velká pochvala - a také to pochvala je. Je tu ale samozřejmě jeden háček.

Článek

Nový model ZR-V vděčí za svůj vznik oblíbenému CR-V, které v poslední generaci povyrostlo natolik výrazně, že se v modelové řadě pod ním prostě udělalo nepříjemně volné místo. A pozici kompaktního crossoveru velikosti středního hatchbacku, tu prostě volnou mít nechcete, protože přesně tam míří peníze masivní spousty zákazníků. Honda tedy udělala to nejjednodušší a nejlogičtější, co udělat mohla - vzala platformu Civicu (a to včetně pohonné jednotky a větší části interiéru) a postavila nový crossover na ní.

Podvozek posledního Civicu je sofistikovaný, jednoduchou vlečenou nápravu vystřídala víceprvková a ZR-V to všechno přebírá. Znamená to, že velmi dobře jezdí, ale také že nemůže mít chytrý systém Magic Seat, který dovoloval zvednout sedák zadní lavice a uvolnit spoustu místa na zemi. V předchozím Civicu totiž byla palivová nádrž až v úrovni zadní nápravy, jenže to už u multilinku prostě nejde - takže je pod zadní sedačkou, kterou tudíž nemá smysl zvedat. Škoda, mám pocit, že by spousta dnešních zákazníků ocenila spíš variabilnější interiér než mírně lepší jízdní vlastnosti.

Od Civicu zdědilo ZR-V také hybridní pohonný systém e:HEV, v němž čtyřválcový dvoulitr funguje většinu času jako generátor. Nabíjí malý akumulátor, ze kterého čerpá energii trakční elektromotor. Benzíňák umí pohánět i přímo kola, ale jen ve vyšších rychlostech, například na dálnici. Zní to zvláštně, ale funguje to dobře. Dokonce se auto v některých režimech dokáže tvářit, že má pod kapotou osmistupňový automat - což pochopitelně nemá. Otáčky motoru se ale mění přirozeně, jak jsme na to zvyklí. Uchu to lahodí výrazně víc než zoufalé vytí a kolísání otáček u převodovek CVT.

Jen je trochu škoda, že se nepodařilo spotřebu udržet na nižší úrovni. Běžně budete jezdit za 7 až 8 litrů, pokud se nebudete vysloveně courat. Dá se jezdit za šest, ale musíte vynechat dálnice a naučit se jezdit skutečně jemně. Na druhou stranu, ZR-V jezdí opravdu dobře a nebojím se říct, že se za jeho volantem dá užít i trochu té zábavy, takže mi mírně vyšší spotřeba nepřijde nijak zásadní.

Víc mě štvalo nezvládnuté ovládání systémů, jež automobilkám vnucují evropské zákony a které (byť je za nimi dobrý úmysl) řidiče zbytečně ruší a rozptylují. Ale to už se dozvíte ve videu.

Načítám