Článek
Model Capri vstoupil do produkce v roce 1968 a cílil primárně na evropské zákazníky (ostatně se vyráběl v Německu a Velké Británii). U nás se mu přezdívalo „evropský Mustang“, ve výrobě vydržel skoro dvě dekády a ve třech generacích jej vzniklo přes 1,9 milionu exemplářů. Na svého nástupce pak čekal skoro čtyřicet let.
A dočkal se! Jenže s kultovním sporťáčkem sdílí jen jméno a zčásti i původ (novinka se vyrábí v německém Kolíně nad Rýnem). Co je tedy vlastně Capri z roku 2024 zač? Ve zkratce šmrncovní SUV-kupé na elektřinu. Ti znalejší už asi tuší, že technický základ pochází od Volkswagenu. V rámci partnerství propůjčil koncern platformu MEB podobně jako u hranatějšího Exploreru.
Jenže zatímco VW své SUV a SUV-kupé odlišil prakticky jen tím, že u druhého jmenovaného zkosil záď a zvýšil cenovku, Ford k proceduře přistoupil zodpovědněji. Vedle Exploreru totiž postavil samostatný model se svébytným vzhledem. Capri na délku přerůstá 4,6 metru a díky dlouhé siluetě neubírá seseknutá záď nic z prostoru pro posádku, navíc je tu k dispozici parádní 572litrový zavazadelník s polohovatelnou podlahou.
Ani v základu přitom nejde o žádné holátko. Capri standardně obouvá lité devatenáctky, má vyhřívaný volant a přední sedadla, masážní sedadlo řidiče, obrovský 17litrový úložný prostor mezi předními sedačkami nebo bezdrátovou nabíječku chytrého telefonu. Vyšší verze Premium přidává dvacítky, LED Matrix světlomety, ambientní osvětlení, audio B&O nebo zadní dveře s bezdotykovým ovládáním.
Jestliže zvenčí nové Capri svůj původ zdárně maskuje, uvnitř už si bratrství s koncernem nelze nevšimnout. Prozradí jej hlavně pouze dvě tlačítka pro ovládání okének. Když chcete stáhnout ta zadní, musíte na ně nejdříve dotykovou plošku přepnout. Povědomý je rovněž panel pro nastavení světel nebo decentní digitální přístrojový štít.
Středová obrazovka multimédií má 14,6 palce a vlastní grafické zpracování. Funguje svižně, menu je přehledné a pohyb systémem intuitivní. Navíc lze vertikálně umístěnou obrazovku sklápět tak, aby se vám od ní na cestách neodráželo sluníčko. A co víc, za obrazovkou je schována ještě jedna další tajná schránka na cennosti.
Než dorazí základní verze, mohou zákazníci objednávat dvě varianty – zadokolku s výkonem 286 koní nebo čtyřkolku se dvěma elektromotory o 340 koních. Baterie má kapacitu 77, respektive 79 kWh. S pohonem zadních kol slibují tabulky 627 km na jedno nabití, se čtyřkolkou je to lehce pod šest set.
Ještě pár důležitých čísel - u rychlonabíječky máte k dispozici nabíjecí výkon až 185 kW (zadokolka 135 kW), takže nabíjení z 10 na 80 % trvá v obou případech do půl hodinky. Zadokolka je na stovce za 6,4 sekundy, čtyřkolka potřebuje jen 5,3 s. Maximální rychlost obou verzí je omezena na 180 km/h.
Pro první svezení v rámci mezinárodních jízd volíme právě čtyřkolku. Má skvělou dynamiku z místa i při nutnosti rychlého předjetí. Bohužel si tolik nemůžete hrát s rekuperací. Chybí totiž pádla pod volantem, na výběr jsou pouze dva režimy D a B s minimálním nebo naopak intenzivním zpomalováním.
Naše Capri obouvá dvacítky a inženýři nás přesvědčují, že podvozek si Ford ladil zcela sám. Po prvních desítkách kilometrů bych za to ruku do ohně nedal. Capri je sice pohodlně plavné a většinu nerovností (pravda, ty bychom během úvodních jízd napočítali na prstech jedné ruky) vstřebává bez zaváhání, ale trošku mi stran podvozku chyběl takový ten typický „fordí“ podpis. Jasně, elektrické SUV s velkou baterkou, ono toho zas tolik vymyslet nejde, řeknete si. Ale třeba i tolik propíraný Mustang Mach-E jezdil na poměry elektromobilů… no, pořád jako Ford. To ale nechápejte jako kritiku, vždyť auta na platformě MEB všeobecně patří k těm nejkomfortnějším.
Při prvním svezení bylo venku něco kolem patnácti stupňů, jezdili jsme primárně po okreskách, chvilku po městě i dálnici. A průměrný odběr energie se nakonec ustálil na 18,5 kWh / 100 km. Určitě by to šlo i za méně, během cesty jsme si několikrát dopřáli plnou dynamiku a ekonomiku provozu příliš neřešili. S takovou by nám šťáva v baterce vystačila na dojezd 427 kilometrů. Kolegové v zadokolce jeli za 15,5 kWh / 100 km, ti by se při plném dobití přiblížili pětistovce.
Ford Capri dorazí na český trh na přelomu roku. Na dostupnější základ si ještě musíme počkat, a tak dnes ceník startuje na 1,2 milionu za zadokolku s větší baterkou. Chcete-li pohon všech kol, připravte si dalších sto tisíc.
Na cenově orientované zákazníky bude cílit až příští elektromobil modrého oválu – elektrická Puma. I ta by měla dorazit příští rok a cenou dorovnat stále početnější konkurenci. Především tu čínskou.