Hlavní obsah

Ford S-Max Hybrid – Nejlepší z přeživších

Foto: Lukáš Kukla

Rodinná MPV vymírají a o poslední modely, které na trhu ještě zbyly, začala velká pranice. Měli byste se postavit do fronty na stylový Ford S-Max, zvlášť teď, když přezbrojil z dieselu na hybridní pohon?

Článek

Ford S-Max není jako jiná rodinná MPV. Jeho sportovně střižený design vyniká mezi krabicovitými konkurenty tohoto segmentu, stejně jako jeho jízdní vlastnosti, které oproti běžným zvyklostem ani vzdáleně nepřipomínají řízení autobusu. Prostě to je auto pro táty, kteří se ještě životem a za volantem nepřestali bavit. Není divu, že si tento Ford mezi zákazníky získal takovou oblibu…

Jenže i jemu nyní zvoní hrana. Druhá generace S-Maxu (a technicky spřízněného Galaxy, které je naladěno o kus usedleji) nedokázala odolat nástupu módy velkých SUV, a tak se s jeho přímým nástupcem po ukončení výroby (pravděpodobně) v roce 2023 už nepočítá (jeho funkci přebere velký crossover, který zároveň definitivně pohřbí Mondeo). Takže máte poslední příležitost si ho pořídit. Ale měli byste?

Foto: Lukáš Kukla

Ford S-Max má před sebou posledních pár let života. Nejvyšší čas si ho pořídit!

Nebudu vás napínat: Měli! S-Max je totiž pořád dost výjimečný. Samozřejmě vyniknout na poloprázdném trhu by nemělo být nic těžkého, ale jsou to právě ti nejsilnější, kteří dosud přežili. A S-Max se stále může pochlubit svěžím designem, abyste si v něm nepřipadali jako nudní páprdové, a také perfektně naladěným řízením a podvozkem, takže je radost ho prohánět po okreskách, stejně jako s ním plout po dálnicích nebo trčet v zácpách.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina je příjemně vzdušná, ukázkově ergonomická a skvěle vybavená

Přitom si zachoval ryzí rodinný charakter – interiér je vzdušný (panoramatické okno a velký prostor mezi skloněným čelním sklem a palubní deskou hodně pomáhá), druhá řada sedadel je prostorná a snadno se s nimi manipuluje (posouvání, naklápění a sklápění), třetí řada je sice spíš jen pro malé děti a na krátké vzdálenosti, ale aspoň že tu je (Galaxy nabízí obecně o trochu víc životního prostoru).

Praktičnost je zaručená spoustou odkládacích schránek a kapes, hodit se bude jistě i to, že do druhé řady vmáčknete tři dětské sedačky vedle sebe, a kompletní sklopení sedadel druhé a třetí řady jde pohodlně elektrickým tlačítkem umístěným v kufru (nahoru jim musíte pomoci ručně), čímž vám vznikne solidní prostor na stěhování lednice a podobně neskladných věcí nebo třeba na přespání při víkendových dobrodružstvích. Prostě samé skvělé zprávy!

Akorát nabídka motorizací by vás mohla trochu zarmoutit. Ford se totiž rozhodl poslat oblíbené dieselové jednotky definitivně do důchodu a místo nich nainstaloval pod kapotu hybridní ústrojí kombinující atmosférický benzinový motor s elektromotorem. Ale nemusíte se bát, že byste o něco přicházeli. V řadě oblastí spíš získáte…

Foto: Lukáš Kukla

Jedinou volbou motorizace pro S-Max je nyní už pouze hybrid. To ale není špatně!

Předně se nemusíte bát žádných zásuvek a prodlužovaček – hybridní pohon S-Maxu se totiž dobíjí pouze jízdou. Ani za volantem od vás nebude vyžadovat žádnou změnu návyků nebo chování, řízení je totiž stejné jako u klasického motoru s automatem. Vlastně o hybridu pod kapotou skoro ani nevíte – nejsou tu žádná speciální zobrazení s toky energie, nejsou tu ani žádné zvláštní ukazatele na budíkách, akorát „Trenér brzdění“ vám při každém zastavení ukáže, kolik energie jste zrekuperovali (čímž jste získali víc energie pro jízdu, a ještě jste prodloužili životnost brzdám).

Foto: Lukáš Kukla

S-Max se řídí na rodinné auto moc příjemně

Jediným výrazným znamením je ticho. Místo typického a neustávajícího vrčení dieselu je hybridní pohon velkou část jízdního času úplně neslyšný, což zvlášť vynikne při čekání na semaforech nebo při ploužení zácpou. Ani když pak naskočí spalovací motor, není nijak hlučný, a neruší tak pohodu na palubě. Automatická převodovka s plynule měnitelným převodem (e-CVT) navíc nedrží benzinový motor zbytečně dlouho v otáčkách (kdy auto hodně hlučí a málo jede), ale rychle přechází do režimu řazení „virtuálních“ kvaltů, takže akcelerace působí stejně přirozeně jako s klasickým motorem.

Foto: Lukáš Kukla

Jízda je zcela komfortní a velmi tichá, navíc příkladně úsporná

Souhra obou pohonných jednotek je perfektně sladěná, přechod z jízdy na benzin k elektřině nebo zpět zaregistrujete jen uchem (navíc jen při vypnutém rádiu nebo nečekaném ztichnutí vískajících dětí), jízda je jinak zcela hladká a ničím nerušená (ani žádná cuknutí při řazení převodovky se nekonají). Efektivitu celé spolupráce korunuje hodnota průměrné spotřeby v kombinovaném provozu: s prázdným autem se snadno dostanete pod šest litrů, při naloženém autě nebo při přeletech po dálnici si ještě litr připočtěte. A to jsou velmi zajímavá čísla!

Na plný plyn přitom stále máte k dispozici solidní výkon 190 koní (totožný s dieselem) a 200 Nm, takže S-Max není ani v hybridní podobě žádný louda – na stovku zrychlí za totožných 10 sekund jako předchozí diesel. Ale nový pohon ještě víc odmění vaši snahu o plynulou jízdu a důsledné předvídání. A vaše rodina bude mít z klidnějšího stylu jízdy také větší radost, to mi věřte.

S-Max tak na změně pohonu vydělal. Vždyť rodinná auta tráví většinu času krátkými cestami v (pří)městském prostředí a pro ty je hybridní pohon jako dělaný – naopak dieselům nesvědčí, což potvrzuje jejich vyšší spotřeba, hrubější chod a vyšší opotřebení. Navíc ani na dálkové cestě se hybrid nenechá zahanbit, zvládá je s naprostým přehledem. Ford S-Max je tedy i ve své hybridní formě stále jedním z nejlákavějších rodinných MPV. Zvlášť za tyhle peníze…

Ford bojuje s módou SUV podbízivými cenami S-Maxu (a o chlup většího Galaxy) – začíná se na akční částce 877 900 Kč (tedy snížené o masivních 250 tisíc!) a to v našlapané výbavě Titanium! Za 957 900 Kč můžete mít verzi s dynamickým paketem ST-Line a špičková Vignale vás vyjde na 1 084 900 Kč. Takové nabídce se bude těžko odolávat…

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem2 490 cm3
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí190 k a 200 Nm
Převodovkaautomatická, plynule měnitelný převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 954 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,8 s
Maximální rychlost185 km/h
Spotřeba (kombinace)6,1 l/100 km
Objem palivové nádrže65 l
Kola a pneumatiky235/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 804/1 916/1 684 mm
Rozvor2 850 mm
Objem zavazadlového prostoru1 035 l pro 5místnou verzi, 965/285 l pro 7místnou verzi
Načítám