Článek
Málokdy si jsou nějaká auta tolik podobná, jako tomu je v případě Fordu F-150 s hliníkovou karoserií a RAMu 1500 s převážně ocelovým tělem. Ve Spojených státech amerických se oba vozy prodávají v mnoha variantách a s několika typy motorů, nicméně my proti sobě postavili dvě v Česku hojně prodávaná provedení – tedy čtyřkolky, krátké dvoukabiny, v jejich nejrozšířenějších motorizacích.
Za Ford je tu pick-up F-150 v druhé nejvyšší výbavě Platinum, který hostí zážehový 3,5litrový šestiválec podpořený rovnou dvěma turbodmychadly (twin-turbo). Co to znamená v praxi? Výkon příjemných 405 metrických koní (298 kW), točivý moment monstrózních 678 Nm a spojení s desetirychlostním automatem.
Mexická F-150 |
---|
Víte, že se v Mexiku Ford F-150 prodává také pod názvem Ford Lobo? Jde o odkaz z 90. let, kdy se v Mexiku název F-150 úplně nechytl a prodeje vozu začaly upadat. Tehdejší marketingový tým modrého oválu pick-upu jednoduše změnil jméno na Lobo (vlk) a zacílil na mladé muže a mužnost spojenou s autem celkově. Výsledek se dostavil záhy, prodeje dramaticky vzrostly a jsou vysoké dodnes. |
Vyslanec Stellatinsu, RAM 1500 v nejvyšší výbavě Limited, sází na atmosférický mild-hybridní (eTorque) 5,7litrový osmiválec spojený s automatickým osmikvaltem. A zde se už dostáváme k prvním rozdílům, neb beran kypí výkonem 401 metrických koní (295 kW) a silou „jen“ 556 Nm. Dohání to však v nízkých otáčkách, kdy je velice krátkodobě (pokud má baterie dost šťávy) k dispozici ještě dalších 176 Nm od elektromotoru. Pozor, tyto hodnoty Nm však nelze sčítat.
Papírově tedy vítězí Ford, v praxi to však při běžné jízdě nepoznáte, pokud tedy zcela účelově obě auta nepostavíte vedle sebe, nestanovíte start/cíl a neodmávnete dynamickou zkoušku. Teprve tam se naplno projeví dominance, pružnost a větší agilita dvou nadechnutých turbodmychadel.
Ale co si budeme povídat, tyhle pick-upy nejsou úplně o závodění, nýbrž o životním stylu či práci. Dynamiku má tedy Ford o něco lepší, stejně tak i průměrnou spotřebu. Běžnou jízdou se totiž můžete dostat na příjemných 12–12,5 litru na sto, zatímco s mild-hybridním RAMem lze standardně (kombinovaně) jezdit okolo 13,5–14 litrů na sto.
F-150 s 3,5 l V6 je tedy teoreticky úspornější než mild-hybridní RAM 1500 5,7 l V8 se systémem vypínání poloviny válců. Ano, už slyším ten argument, že RAM jde dodatečně přestavět na LPG… Ano, jde, a dokonce i ten mild-hybridní. Jenže u fordky lze provést to samé, a to jak u zkoušeného 3,5 l V6 EcoBoost, tak u dostupného motoru 5,0 l V8, který lze navíc bez úprav provozovat taktéž na bioetanol E85. Tedy řešení pro šetřílky existují na obou frontách.
Ve prospěch „stopadesátky“ ještě lehce hovoří i převodovka, protože má deset kvaltů, takže i při vysokých rychlostech točí zábavné otáčky. Však se podívejte sami na tabulku níže, kde najdete srovnání vozů při jízdě ustálenou rychlostí po rovině.
Ford F-150 | 10. st. automat | 3,5 L V6 EcoBoost |
---|---|---|
Rychlost | Stupeň | Otáčky |
30 km/h | 4 | 1 100 ot./min. |
50 km/h | 7 | 1 100 ot./min. |
80 km/h | 9 | 1 200 ot./min. |
90 km/h | 10 | 1 200 ot./min. |
130 km/h | 10 | 1 800 ot./min. |
RAM 1500 | 8. st. automat | 5,7 l V8 Hemi |
Rychlost | Stupeň | Otáčky |
30 km/h | 3 | 1 350 ot./min. |
50 km/h | 5 | 1 400 ot./min. |
80 km/h | 8 | 1 100 ot./min. |
90 km/h | 8 | 1 300 ot./min. |
130 km/h | 8 | 1 900 ot./min. |
Atmosférický vidlicový osmiválec 5,7 l Hemi v ramce však bude končit a nahradí jej přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec GME T6 Tornado. Více jsme psali zde, takže pokud zvažujete koupi této legendární V8, tak pospěšte.
Tahouni jdou do práce
Pokud jde o komfort, tak zde 1500 Limited těží z továrního adaptivního vzduchového odpružení, které mění výšku vozu buď automaticky podle rychlosti jízdy, anebo na přání. Kvůli pohodlnějšímu nakládání si tedy auto můžete hodit dolů, zatímco během plíživé jízdy terénem se zase hodí vyhnat karoserii co nejvýše. Při cestovních rychlostech nad cca 48 km/h se také vysouvá (směrem dolů) 6,35 cm dlouhý přední spoiler umístěný pod nárazníkem, sloužící ke snížení aerodynamického odporu.
To Ford se u klasické F-150 drží robustních heavy-duty plynových tlumičů (mj. u Raptoru elektronicky řízených), vinutých pružin vpředu a lisťáků vzadu. Na výsledném silničním pohodlí však konstrukční rozdíly nejsou znát, oba pracanti jsou velepříjemnými silničními koráby.
Dodge už není RAM? |
---|
Ne tak docela, pouze se v roce 2009 mateřská společnost Chrysler rozhodla, že značky Dodge a RAM od sebe oddělí. Přece jen jedna strana řešila osobní vozy a druhá užitkové. Postupem času se nákladní vozy RAM 1500 (mimo vybraných variant Classic) zbavily také berana v masce a přešly na označení pomocí písmen. Logo skopce však zůstalo zachováno, a to například na krytu airbagu volantu, pokličkách kol nebo na víku korby (mimo verze Rebel). |
Sólo kapitolu pak tvoří jízdní módy, kdy RAM 1500 (mimo TRX) nabídne více méně jen režimy pro tahání přívěsů, zatímco Ford disponuje daleko více profily včetně toho sportovního, do sněhu nebo na kluzko, které skutečně (a citelně) ovlivňují chování auta.
Tažná síla u nás je jasná, tady jsme u obou na 750/3 500 kg na kouli, nicméně zajímavější je nahlédnout do severoamerických hodnot, kdy F-150 3,5 l V6 4×4 s vyobrazenou kabinou SuperCrew utáhne až 6 305 kg těžký přívěs, zatímco testovaný RAM Crew Cab s pohonem všech kol a mild-hybridní V8 5,7 l „jen“ 5 144 kg.
Ale pro náš kontinent je to stejně jedno, protože za oba pick-upy zapřáhnete klidně dům a jedete. A to dokonce i podobně rychle, elektronický omezovač zasáhne u obou na cirka 170 km/h.
Obdobné je to i užitečným zatížením, které se zajisté odvíjí podle provozní hmotnosti. Čím více výbavy si do auta naskládáte, tím méně vám zbyde na náklad. Tak či onak se však bavíme o několika stech kilogramech využitelné hmotnosti k odvozu čehokoli, co je potřeba. Chcete-li to konkrétně, tak testovaný RAM 1500 má využitelných 882 kg, zatímco zkoušená F-150 skromnějších 648 kg.
Tak trochu country
Odskočíme si do kabin amerických plnokrevníků, kde naprosto jasně pochopíte, pro koho jsou obě auta určena. Jestliže potřebujete nadstandardní prostor vpředu i vzadu, tak není o čem laborovat.
Obří loketní opěrka, široká zrcátka, výhled jak z výletní lodi, masivní volant, nastavitelné pedály, prostorná sedadla (u Fordu navíc masážní), klimatizace, posuvné zadní okno, úložné prostory, automatická čtyřkolka, redukce, výsuvné nástupní prahy, dálkový start motoru a obří displej multimédií. To vše v testovaných kouscích najdete, nicméně určité rozdíly tu přece jen jsou.
Tak prvně jde o přístrojový štít, který je u Fordu plně digitální, tudíž rozmanitěji mění grafiku a nabídne zvláštní vizuální režimy pro terén, kluzko nebo další infografiku ukazující například distribuci točivého momentu na jednotlivá kola.
To RAM ještě disponuje klasickými analogovými budíky, které uprostřed doplňuje konfigurovatelný palubní počítač. Celkově je tato přístrojovka tak trochu western-country styl, zatímco Ford ryzí moderna.
Dalším rozdílem je volič řadicí páky. F-150 nabídne klasickou řadičku s bočními tlačítky pro ruční řazení/omezovač řazení, která je ovšem elektricky sklopná, takže v režimu P na středu nikterak nepřekáží. RAM se drží osvědčeného kulatého voliče, umístěného nad pravým předním kolenem, což může být pro dlouhonohé místy obtěžující. Správně, sem tam si s voličem fyzicky potykají „volič – koleno“.
Pro někoho nepodstatné, pro jiného zásadní. Hovoříme o multimediálním systému, kde u Fordu najdeme rozhraní SYNC 4 podporující on-line konektivitu a zejména bezdrátové spojení Apple CarPlay či Android Auto. Graficky konvenční infotainment nabídne řadu pokročilých funkcí, dálkový update, a navíc jeho obrazovka situovaná naplocho poskytne přece jen o něco lepší výhled než v případě vertikálně řešeného displeje v RAMu, který sice hraje pestřejšími piktogramy, avšak podporuje pouze kabelové Apple CarPlay či Android Auto.
U obou modelů chceme ještě pochválit přítomnost fyzických tlačítek na ovládání klimy, nicméně zástupce modrého oválu zase o trošku víc, neb ten se drží dedikovaných knoflíků i pro výhřev/ventilaci sedadel a distribuci vzduchu po kabině. To ovšem ramka v nižších výbavách také.
Posledním tématem před finálním shrnutím bude korba, opět v případě F-150 i 1500 obrovsky prostorná, vybavitelná například elektrickou zásuvkou. Co je ovšem zajímavé? Nastupování! Zatímco u Fordu je toto řešeno výsuvným schůdkem s opěrnou hůlkou, u RAMu vývojáři jednoduše umístili nohou ovládaný nášlap pod roh nárazníku, což je jednoduché, rychlé a neméně praktické.
Jedna plichta, jedna výhra
Ford F-150 ve variantě Platinum s dvakrát přeplňovaným motorem 3,5 l V6 EcoBoost vyjde na cirka 2,3 milionu korun s daní a koupíte jej v prodejně společnosti auto MOTOL BENI, která nám vůz pro test zapůjčila. Zkoušený model navíc disponuje dealerem montovaným Ford Performance laděným výfukem, který nabídne velepříjemnou „muziku“.
Pro RAM 1500 musíte spěchat do TUCARu, kde srovnatelný model s eTorque osmiválcem 5,7 l Hemi v nejvyšším Limitedu stojí okolo 2,1 milionu korun s DPH.
Pokud to shrneme, o něco více plusových bodů v rámci srovnání nasbíral Ford F-150, zejména kvůli pohonnému ústrojí, jízdním profilům a konektivitě. RAM 1500 zase těží z továrního vzduchového odpružení, vyšší nosnosti a z o něco nižší pořizovací ceny v rámci srovnávaných (a relevantně srovnatelných) modelů.
V jádru jsou ovšem oba vozy stylovými mocnými pracanty a to, co dělají, dělají skutečně dobře. Jestliže bychom naše srovnání rozdělili na pracovní účelovost a pak na všechno kolem, pak první mač skončí férovou plichtou, zatímco ten druhý jen s mírným náskokem utrhne F-150.
Technické údaje | Ford F-150 | RAM 1500 |
---|---|---|
Výbava | Platinum | Limited |
Karoserie | většinově hliník | většinově ocel |
Motor | 3,5 l V6 EcoBoost | 5,7 l V8 Hemi eTorque |
Plnění | 2× turbodmychadlo | atmosférické |
Zdvihový objem | 3 490 cm3 | 5 654 cm3 |
Max. výkon | 405 k (298 kW) při 5 000 ot./min | 401 k (295 kW) při 5 600 ot./min |
Max. točivý moment | 678 Nm při 3 500 ot./min | 556 Nm při 3 950 ot./min |
Převodovka | desetirychlostní, automatická | osmirychlostí, automatická |
Pohon | připojitelný 4×4, redukce | připojitelný 4×4, redukce |
Uzávěrka zadního diferenciálu | volitelná | volitelná |
Max. rychlost | 170 km/h | 170 km/h |
Délka | 5 885 mm | 5 915 mm |
Šířka | 2 029 mm | 2 085 mm |
Výška | 1 960 mm | 1 971 mm |
Rozvor | 3 693 mm | 3 670 mm |
Provozní hmotnost | 2 550 kg | 2 618 kg |
Celková hmotnost | 3 198 kg | 3 500 kg |
Užitečné zatížení | 648 kg | 882 kg |
Hmotnosti přívěsu | 750/3500 kg | 750/3500 kg |
Cena | 2,3 mil. Kč | 2,1 mil. Kč |
Korba | Ford F-150 | RAM 1500 |
Vnitřní délka | 1 704 mm | 1 712 mm |
Vnitřní šíře mezi nadkolím | 1 285 mm | 1 295 mm |
Vnitřní výška | 543,5 mm | 543,5 mm |