Hlavní obsah

Testy Euro NCAP upozornily na nedostatky jízdních asistentů

Foto: Audi

I nejmodernější jízdní asistenty vyžadují pozorného řidiče

Věřte nebo ne, ale podle nedávného průzkumu více než 70 % řidičů věří, že si už dnes mohou koupit vozidlo, které se bude řídit samo. Do věci se tak musela vložit společnost Euro NCAP hodnotící bezpečnost moderních aut, aby vlastními testy prokázala, do jaké míry je to pravda. Patříte-li mezi těch více než 70 %, výsledky vás zaručeně šokují!

Článek

Moderní auta jsou vybavena tolika různými senzory a sofistikovanými asistenčními systémy, že značná část řidičů skutečně uvěřila, že vozidla dokáží jezdit sama i bez jejich dohledu. To je samozřejmě omyl! A velmi nebezpečný, jak dokazuje celá řada nehod (mnohdy i smrtelných) především vozů Tesla, která to s marketingem systému Autopilot vyloženě přehnala a vytvořila v lidech zcela chybnou představu.

Organizace Euro NCAP, která také provádí nárazové zkoušky všech nově vyrobených modelů, proto vzala nové Audi A6, BMW řady 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes třídy C, Nissan Leaf, Teslu Model S, Toyotu Corolla a Volvo V60 (všechny vozy byly vybaveny adaptivním tempomatem, aktivním udržováním jízdy v pruhu a systémem kontroly rychlosti) a provedla s nimi řadu zkoušek vycházejících z reálných situací silničního provozu. Cílem bylo ověřit, zda jejich asistenční systémy umožňují plně autonomní jízdu. Na jaký výsledek byste si vsadili?

Foto: Tesla

Sofistikovaný Autopilot dokáže řidiči usnadnit řízení. Ale nemůže ho zcela nahradit

Samozřejmě, že odpověď zní: Ne, žádný vůz na trhu neumožňuje plně autonomní jízdu. Zástupci organizace potvrdili, že moderní palubní asistenční systémy jsou velmi pokročilé a dokáží řidiči usnadnit práci především ve standardních situacích. Nelze na ně však rozhodně plně spoléhat kvůli stále velmi limitovanému repertoáru schopností, který je daný omezeními senzorů a naprogramováním systémů. Testeři si také všimli, že se systémy v různých autech chovají trochu odlišně. Řidič by tedy měl stále zůstávat pozorný a sledovat jejich funkci a být připraven zakročit v případě nenadálé situace nebo výpadku systému. Jenom a pouze řidič zůstává zodpovědný za chování vozu a bezpečnost jízdy.

„Výsledek testu Euro NCAP je jasný – každé auto, dokonce i to vybavené pokročilými systémy jízdní asistence, neustále potřebuje za volantem opatrného a pozorného řidiče,“ shrnul Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „Pro bezpečnost silničního provozu je však nezbytně nutné, aby nejmodernější pasivní a aktivní bezpečnostní systémy pracovaly na pozadí jako důležitá bezpečnostní záloha.“ Rozhodně tedy nevěřte povídačkám, že moderní auta jezdí sama a vy si můžete za volantem v klidu číst, spát nebo textovat. Tomu jsme ještě hodně, hodně daleko. Do té doby si musíme vystačit s tím nejlepším, nejvýkonnějším a nejpřizpůsobivějším mezi počítači na světě – s lidským mozkem. Tak ho nezapomeňte používat a jezděte s rozumem.

Načítám