Článek
Moderní auta jsou vybavena tolika různými senzory a sofistikovanými asistenčními systémy, že značná část řidičů skutečně uvěřila, že vozidla dokáží jezdit sama i bez jejich dohledu. To je samozřejmě omyl! A velmi nebezpečný, jak dokazuje celá řada nehod (mnohdy i smrtelných) především vozů Tesla, která to s marketingem systému Autopilot vyloženě přehnala a vytvořila v lidech zcela chybnou představu.
Organizace Euro NCAP, která také provádí nárazové zkoušky všech nově vyrobených modelů, proto vzala nové Audi A6, BMW řady 5, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes třídy C, Nissan Leaf, Teslu Model S, Toyotu Corolla a Volvo V60 (všechny vozy byly vybaveny adaptivním tempomatem, aktivním udržováním jízdy v pruhu a systémem kontroly rychlosti) a provedla s nimi řadu zkoušek vycházejících z reálných situací silničního provozu. Cílem bylo ověřit, zda jejich asistenční systémy umožňují plně autonomní jízdu. Na jaký výsledek byste si vsadili?
Samozřejmě, že odpověď zní: Ne, žádný vůz na trhu neumožňuje plně autonomní jízdu. Zástupci organizace potvrdili, že moderní palubní asistenční systémy jsou velmi pokročilé a dokáží řidiči usnadnit práci především ve standardních situacích. Nelze na ně však rozhodně plně spoléhat kvůli stále velmi limitovanému repertoáru schopností, který je daný omezeními senzorů a naprogramováním systémů. Testeři si také všimli, že se systémy v různých autech chovají trochu odlišně. Řidič by tedy měl stále zůstávat pozorný a sledovat jejich funkci a být připraven zakročit v případě nenadálé situace nebo výpadku systému. Jenom a pouze řidič zůstává zodpovědný za chování vozu a bezpečnost jízdy.
„Výsledek testu Euro NCAP je jasný – každé auto, dokonce i to vybavené pokročilými systémy jízdní asistence, neustále potřebuje za volantem opatrného a pozorného řidiče,“ shrnul Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „Pro bezpečnost silničního provozu je však nezbytně nutné, aby nejmodernější pasivní a aktivní bezpečnostní systémy pracovaly na pozadí jako důležitá bezpečnostní záloha.“ Rozhodně tedy nevěřte povídačkám, že moderní auta jezdí sama a vy si můžete za volantem v klidu číst, spát nebo textovat. Tomu jsme ještě hodně, hodně daleko. Do té doby si musíme vystačit s tím nejlepším, nejvýkonnějším a nejpřizpůsobivějším mezi počítači na světě – s lidským mozkem. Tak ho nezapomeňte používat a jezděte s rozumem.