Hlavní obsah

Elektrický trojzubec: Maserati Grecale Folgore je silnější než špičkový benzin, ale není rychlejší

Video: Honza Koubek

Pro automobilku je Grecale extrémně důležitý model a je nezbytné, aby se dobře prodával. To ale bude spíš práce pro základní benzinové motorizace, tedy mild-hybridní čtyřválce. Testovaný model Folgore je stejně jako Trofeo specialita pro fajnšmekry.

Článek

Je menší než Levante, ale malé není. Ve skutečnosti je o dost větší než Alfa Romeo Stelvio, jejíž techniku si do značné míry půjčuje. Jenže pozor, Grecale rozhodně není Stelvio v obleku od lepšího krejčího – má delší rozvor, jinak naladěný podvozek, a dokonce ani šestiválec v nejsilnější benzinové verzi není stejný. Zatímco Alfa má svou charakterní 2.9, Grecale Trofeo přebírá trochu umírněnou civilnější verzi famózního třílitru Nettuno z placatého Maserati MC20.

Folgore má místo šesti válců dva elektromotory a místo 530 koní rovnou 550. Jenže má také baterku o kapacitě 97 kWh, kvůli které váží o 450 kg víc než její spalovací sourozenec. Celková hmotnost dosahuje téměř 2,5 tuny, takže zrychlení na stovku trvá o tři desetiny sekundy déle než v případě Trofea - konkrétně 4,1 s. I to je ale pořád velmi slušná rychlost a v běžném provozu je elektrické Grecale svižné víc než dost. Musíte jen dávat pozor v zatáčkách. Vzduchové odpružení sice bylo přeladěno, aby si poradilo s vyšší hmotností, takže se Grecale Folgore naklání o něco méně, jenže zase mu kvůli větší setrvačnosti dříve dojde přilnavost na předních kolech.

Uvnitř je to Maserati, jak se patří. Moderní a kvalitní materiály, skvělé zpracování a také spousta místa - v druhé řadě je Grecale prostornější než většina jeho soupeřů a v případě elektrické verze se všechno povedlo uspořádat tak, že neubylo místo ani pro cestující, ani pro zavazadla. Folgore (italsky „blesk“) také nabízí možnost nahradit pravou kůži na sedadlech moderním syntetickým materiálem econyl, který vzniká recyklací nylonu a vypadá velmi pěkně.

Trochu mě překvapilo, že velký akumulátor zvládne nabíjení výkonem nejvýše 150 kW, a tak v ideálních podmínkách potřebujete půl hodiny, abyste se dostali z 20 na 80% náboje. U takhle drahého a exkluzivního auta bych čekal lepší hodnoty. Naopak dojezd přinejlepším 500 km na jedno nabití mě nijak zvlášť nezaskočil - když máte v autě dva takhle výkonné elektromotory, musíte počítat s vyšší spotřebou. Co se mi na Maserati Grecale Folgore líbilo a co jsem naopak musel zkritizovat, se dozvíte ve videu.

Načítám