Článek
Trojková řada se u nás těší poměrně slušné oblibě, a to jak mezi ojetinami, tak mezi novými automobily. Vždyť jen za loňský rok dosáhlo BMW 3er 578 prvních tuzemských registrací, zatímco o segment vyšší 5er jen 457. Oba vozy přitom skončily ve svých třídách (středí a vyšší střední) na čtvrtých příčkách.
V dnešní době už jde o dospělou limuzínu, která prostorově řádně narostla, ovšem stále si zachovala rozumné rozměry, takže vás například neomezují užší parkovací místa. Navíc v nižších výbavových provedeních vůz nepůsobí kdovíjak okatě, naopak kolikrát příjemně splyne s davem.
Na trojkovou řadu, zejména na modely s dvoulitrovými vznětovými motory 18d (150 koní) a 20d (190 koní), koukejte buď jako na záležitost pro firemní flotily, anebo jako na vůz pro jednotlivce, kteří si chtějí dopřát reprezentativní naftový sedan s cenovkou kolem 1,1 milionu korun, vyžadují německou preciznost a nevyhledávají extravaganci.
Řada 3 je neméně líbivá také uvnitř, přestože kopíruje ergonomické rozložení interiéru vyšších i nižších řad modelů BMW. Ono to má svůj důvod, a to, aby se zákazník necítil ošizen i v případech, kdy si zrovna nemůže dovolit vrcholovou M8 v paketu Competition.
Samostatnou kapitolou pro moderní bavoráky je nativní infosystém, který se dlouhodobě řadí mezi nejlepší na světě. Zkrátka ovládaní iDrive kombinující otočný volič, touchpad a dotykovou obrazovku ještě nikdo pořádně netrumfnul. Systém je celkově povedený, svižný a jednoduše takový, jaký má v prémiových autech této ceny být.
A nemyslete si, že jde o nějaký globální standard. Skočte třeba do lexusů, vrcholových škodovek, toyot, volkswagenů, vozů od DS Automobiles či Alfy Romeo nebo do dalších vybraných. Kolikrát pak budete překvapeni, jak neadekvátně pomalá multimédia v takových autech pracují. Nicméně jen o dotykových plochách či svižném softwaru to celé samozřejmě není.
Co se týče sezení v druhé řadě, tak tam je místa méně, což je dáno konstrukcí vozu i jeho rozměry. Stále se totiž bavíme o kompaktnější řadě 3, nikoli o luxusní prodloužené limuzíně. Ono pokud někdo bude primárně cílit na životní prostor všech členů posádky a jejich fungování v autě, pak se patrně poohlédne například po prostornější řadě 5/7 anebo možná skončí u jiné značky.
Spousta bavoráků je totiž laděna a konstrukčně podřízena spíše do sportovna, přičemž 3er sedan není žádnou výjimkou. Ale pokud by vám přece jen chyběl třeba praktičtější zavazadelník nebo nestačil 480litrový standard, můžete sáhnout po variantě BMW 3 Touring (kombík) a o něco málo si polepšit.
Jede a nežere
Dieselové motory mají všeobecně příjemnou vlastnost, že táhnou tzv. odspodu, mají slušný točivý moment v nízkých otáčkách, a pokud se spojí s vhodnou převodovkou, nabídnou celkově příjemné svezení. No a přesně tohle je případ zkoušené čtyřválcové varianty 320d.
Ta nabídne krouťák velmi slušných 400 Nm, který je přenášen skrze osmirychlostní (sportovní) automat na zadní nápravu. Variantu 320d sice lze koupit také s manuálem (rozdíl cca 70 tisíc korun), ale zcela upřímně nemá moc smysl nad takovou konfigurací uvažovat. Samočinné řazení je u trojky oproti manuálu lepší prakticky ve všech odvětvích, a to včetně komfortu či spotřeby.
A teď k onomu skrytému pomocníkovi. Jde zajisté o dnes hojně nasazovaný (kvůli snížení emisí) mild-hybridní systém, nicméně nemusíte z něj mít osypky. Technologie v praxi pomáhá při rozjezdu/akceleraci, dojezdu nebo při zpomalování, při tom vám ale neustále nepředhazuje, jak moc jste/nejste „eko“.
Prostě vám v útrobách vozu pracuje malý elektromotor s malou baterií, přinášející zajímavé výhody týkající se rovněž spotřeby paliva. Námi naměřená kombinovaná zakotvila v zimním únoru na hodnotě 5,5 litru nafty na sto a to jsme se na cestách nikterak neloudali. V létě se tak při zachování totožného jízdního stylu půjde dostat pod 5, možná dokonce na 4,5 litru na sto.
A to je ve spojení s příjemným vozem typu 320d prostě slušný argument k tomu, proč takové auto hned nezavrhovat. Ono sice můžete být zapálený fanoušek mnichovské divize M, ale živit nějaké ostré „emko“ každých 100 kilometrů 14 až 16 litry vysokooktanového benzinu také nebaví každého, o komplexní ekonomičnosti provozu pak nemluvě. Nicméně říká se, že některé zážitky (vč. jízdních) jsou skutečně k nezaplacení.
Jenže má být trojkový bavorák s dvoulitrovou naftou zábavný? V nějaké enormně větší míře ne, byť si s ním díky pohonu zadních kol či volitelnému xDrive (4×4) a omezitelné stabilizaci můžete sem tam zablbnout třeba na sněhu nebo na nějakém polygonu.
Konkurence |
---|
Silnou konkurencí pro BMW řady 3 je nedávno modernizovaný Mercedes-Benz Třídy C, který se určitými prvky inspiroval u nejhonosnější Třídy S. V základu dražší mercedes sice nekoupíte s manuálem, zato však nabídne novogenerační provedení interiéru a neméně konvenční design, opět cílící na šoféry, kteří chtějí spíše splynout s okolním mumrajem. |
Hlavní prim auta ovšem tvoří cestovní pohodlí, technologická vyspělost a palivově nenáročná motorizace, která ve spojení s automatem dokáže podávat slušné jízdní výkony. A protože jde o BMW, nejste zajisté ošizeni ani o přesné řízení, stabilní podvozek nebo o další řidičem očekávané atributy.
Mobilita firem, radost jednotlivce
Pro firmy může řada 3 tvořit zajímavou alternativu k ostatním značkám a zejména při odběru více kusů se podnikoví nákupčí nejspíše dostanou na zajímavější ceny, než je ceníkový standard. Pro soukromníky nebo „ičaře“ máme také dobrou zprávu, i pro ně existují různé finanční pobídky, které sráží papírově danou pořizovací sumu směrem dolů. Pro pořádek ovšem uvádíme základní kalkulace v tabulce níže:
Model | 2,0 l diesel, R4 | Cena |
---|---|---|
316d manuál | 122 koní | 938 600 Kč |
316d automat | 122 koní | 996 866 Kč |
318d manuál | 150 koní | 990 600 Kč |
318d automat | 150 koní | 1 048 866 Kč |
320d manuál | 190 koní | 1 049 100 Kč |
320d automat | 190 koní | 1 116 700 Kč |
320d xDrive automat | 190 koní | 1 184 300 Kč |
BMW třetí série v provedení 20d tvoří reprezentativní tvář mnichovské značky, a to i přes to, že pod jeho kapotou pracuje „pouze“ úsporný naftový čtyřválec. Pokud po vozu nebudete požadovat závodní vlastnosti, ale komfort spojený s určitou sportovností, pak vás na něm nebude vesměs nic štvát. Jen mu musíte odpustit méně místa vzadu, což je částečně kompenzováno prostorným kufrem.
Tak či onak je 320d prostě slušným bavorákem a neméně příjemným automobilem celkově. Jasně, spadá do segmentu prémiových značek, nicméně na svoji kategorii nabídne rozumný poměr cena/užitná hodnota. A to se, pokud nemáte „neomezený“ rozpočet, prostě počítá.
Technická data | BMW 320d |
---|---|
Karoserie | sedan |
Motor | mild-hybridní přeplňovaný řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Zdvihový objem | 1 995 ccm |
Max. výkon | 140 kW (190 k) při 4 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 400 Nm při 1 750–2 500 ot./min. |
Kompresní poměr | 16,5:1 |
Převodovka | osmirychlostní, automatická |
Základní objem pal. nádrže | 40 l |
Objem kufru | 480 l |
Provozní hmotnost | 1 615 kg |
Max. rychlost | 240 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 6,8 s |
Průměrná spotřeba (WLTP) | 5,3–4,6 l/100 km |
Naměřená průměrná spotřeba (zimní) | 5,5 l/100 km |
Délka/šířka/výška | 4 709/1 827/1 435 mm |
Rozvor | 2 851 mm |
Světlá výška | 136 mm |
Základní cena (320d aut.) | 1 116 700 Kč |
Cena test. modelu | 1 574 456 Kč |
Mild-hybridní systém | BMW 320d |
Akumulátor | 48 V 11 Ah |
Umístění baterie | motorový prostor |
Max. výkon | 8 kW (11 k) |
Zajímavost | BMW řady 3 |
Auto roku 2020 | BMW řady 3 získalo v prestižní tuzemské anketě Auto roku 2020 v ČR (pořadatel SDA) první misto |