Článek
Původně se některé ruské užitkové automobily GAZelle NN výrobce Gorkovsky Avtomobilny Zavod pro export do Evropy rodily v domácím prostředí, nicméně v současné době vzhledem k okolnostem došlo ke kompletní separaci tohoto odvětví a jeho přestěhování do Turecka, kde vznikl samostatný závod, jenž výrobu pro Evropu pod novou tureckou homologací přebral. Ruský tak zůstal jen design a konstrukční koncepce.
A právě tyto dodávky GAZelle NN jsou na českém trhu relativně neznámým produktem, přestože vychází z původní řady GAZelle NEXT, která se u nás už řadu let prodává. Základ obou modelů je však stejný, a to ocelový žebřinový rám. Výrobce sice původně experimentoval se samonosnou karoserií, nicméně výsledky testů na východních (ne)cestách nebyly vůbec uspokojivé. A tak se vrátil do hry žebřiňák, jejž NN od Nextu pouze převzala.
Ještě zajímavější je to s pohonným ústrojím, jelikož se jednu dobu do NN nabízel motor Volkswagen 2.0 TDI, nicméně o ten výrobce vlivem odchodu německé značky z ruského trhu přišel. Druhou alternativou byl severoamerický turbodiesel Cummins, ovšem vyráběný v Číně. Také tato pohonná jednotka byla na odchodu, nicméně po změně homologace, náhradě ruských dodavatelů dílů a osamostatnění tureckého závodu k motorové emigraci nakonec nedošlo.
Pod kapotou NN tedy najdete jako základ americko-čínský naftový čtyřválec 2,8 litru o výkonu 126 kW/171 koní (3 500 ot./min) a točivém momentu 360 Nm (od 1 400 ot./min). Motor produkovaný na základě licence Cummins USA v Číně plní normu Euro 6 a spolupracuje s šestirychlostní manuální převodovkou, kterou vyvinul GAZ. Důvod k oslavám to opravdu není, řazení je poněkud varchlaté a kvalty se musí občas lovit.
Kdo gazelly trochu zná, tak si vybaví minulé modely Business a Next osazované rovněž 2,8litrovými Cumminsy, nicméně tyto slabší jednotky byly původem ze stavebních strojů, což se odrazilo i na jejich nespolehlivosti. Silnější Cummins motory slibují pravý opak, byť už jsou známy drobné trable s technologií SCR (AdBlue).
Přestože papírově hodnoty výkonu i krouťáku nejsou špatné, přece jen kosa narazí na kámen. Tento nerost se jmenuje hmotnost a ta provozně činí přes 2,7 tuny, což spolu se spotřebou okolo 10 l na sto není málo. GAZelle NN tak rozhodně nebude ideál na rozvoz zboží po horách, městech, na dálniční přesuny nebo rival k legendárnímu Fordu Transit s polepy DHL, který to rozpaloval na Nürburgringu.
Účel tohoto vanu je provoz v náročných podmínkách ve smyslu špatných cest nebo lehkého terénu. Přestože je vůz vybaven pouze zadním pohonem, je možné jej osadit uzávěrkou diferenciálu, čímž se průjezdnost trochu zvýší. Jasně, není to off-road, ale ani silniční slečinka.
Za drobnou zmínku stojí i vnější design, konkrétně hlavní světlomety. Ty jsou totiž diodové s diodovým denním svícením, což je na východní inženýrství celkem posun vpřed. A uživatelsky vítaná změna proti dříve používaným halogenům.
Palubka ze staré školy
Pohled do interiéru odhalí starou generaci palubní desky, která je převzatá z Nextu a vyrobená více méně z tvrdých pracovních robustních plastů. Také volant je plastový, byť velmi jednoduše multifunkční a osazený airbagem. Ten je v případě modelů GAZelle NN novinkou.
Ani v rámci přístrojové desky nečekejte nějakou revoluci, díváte se na klasické analogové budíky, které doplňuje jednoduchý palubní počítač. A pozor, ovládá se ještě klasickou „tyčkou“ jako některé vozy starší 20 let.
Na druhou stranu uvnitř prostorné kabiny najdete spoustu úložných přihrádek, nosiče nápojů pojmou i větší lahve, tlačítek zde moc není, nicméně jsou přehledná a nechybí ani jednoduchý tempomat s polohou zapnuto/vypnuto. K tomu si přidejte obyčejné sedačky a vyjde vám, že se tady hrálo jednak na úspory a také na technologickou zastaralost. GAZelle NN je pořád jen modernizovanou evolucí původního základu.
Ale abychom GAZelle jen nekřivdili, v rámci zlepšení dostala také upgrade svého jinak pomalého informačního systému, rozběhnutého v multimediálním centru původem z Číny. Tahle nepříliš spolehlivá „hračka“ alespoň nabízí zrcadlení obrazovky mobilu pomocí kabelu, ovšem ne každého mobilu. Pokud k multimédiím připojíte nový iPhone, systém patrně nebude fungovat.
Druhým dechem však dodáváme, že tovární infosystém není provázán se samotným automobilem, proto můžete toto základní rádio s klidem vyndat, zahodit a nahradit jej sofistikovanějším a rychlejším multimediálním zařízením z AliExpressu, které navíc vyjde jen na pár tisícovek a poskytne daleko lepší službu než originál.
A co vzadu? Inu, dvoumetrový člověk se v nákladové části komfortně postaví, v rámci transportu oceníte protiskluzovou podlahu s kotevními oky a vychytané odnímatelné plechové okénko vespodu za dvojsedadlem spolujezdců, díky kterému můžete v autě převážet i více než čtyři metry dlouhé předměty.
Hodí se připomenout také další varianty modelu, kdy se mimo uzavřeného provedení nabízí ještě sedmimístný kombík. K dispozici jsou rovněž valníky v provedení jedno- i dvoukabina.
Kéž by šlo o 4 × 4
GAZellu NN tak ještě nelze označit za plně dospělé auto, nicméně postupně se vozidlo čím dál více poevropšťuje a díky produkci pod tureckou rukou tady existuje naděje, že se model dočká kontinuálních modernizací. To ještě uvidíme.
Každopádně díky koncepci se bavíme o polo off-roadovém užitkáči, kterému by stejně prospěl i klasický pohon 4 × 4 s redukcí. Tehdy bychom vozu daleko snadněji odpustili jeho neduhy a vlastně byli rádi za relativně moderní užitkový teréňák na rámu, co nezapadne ani v náročnějších podmínkách.
GAZelle NN se k nám zatím dostává individuálními kanály se startovní cenou od cirka 900 000 Kč včetně daně (velký furgon), nicméně začátkem příštího roku by výroba v Turecku měla běžet stabilně, což by mohlo prodejní ceny buď srazit, nebo alespoň udržet na stejné hladině. Tím by si model mohl zajistit stálý zákaznický odbyt, byť kusový a zacílený na ty, kteří takto specifickou dodávku skutečně využijí.
Technické údaje | GAZelle NN |
---|---|
Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Zdvihový objem | 2 776 cm3 |
Výkon | 126 kW (171,3 k) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment | 360 Nm při 1 400–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Provozní hmotnost | 2 740 kg |
Světlá výška | 170 mm |
Maximální rychlost | 130 km/h |
Spotřeba (kombinace) | od 8,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 80 l |
Kola a pneumatiky | 185/75 R16C |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 6 232/2 070/2 735 mm |
Rozvor | 3 745 mm |
Objem nákladového prostoru | 13,5 m³ |