Článek
Základní verze Dusteru bez příplatkové výbavy, kterou jsem chválil jako nejrozumnější volbu, se totiž prodávala tak mizerně, že ji Dacia z nabídky odstranila a naopak přidala nový výbavový stupeň na opačný konec. Dacia Duster Extreme je ještě stylovější verze nejvyšší výbavy, má černá litá kola, kryty zrcátek a další detaily v barvě mědi na karoserii i uvnitř, dostala polepy B-sloupků s motivem topografických vrstevnic, a když tohle všechno zkombinujete s překvapivě vkusnou šedozelenou metalízou, vyjde vám nečekaně zajímavé auto, za kterým se kdekdo překvapeně ohlédne.
Nějakou tu výbavu navíc najdete i uvnitř, například bytelné gumové rohože nebo čalounění moderním materiálem MicroCloud, infotainment umí Apple CarPlay i Android Auto a zobrazuje signál z parkovacích kamer vpředu i vzadu. Jistě, některé materiály nedosahují kvalit prémiovějších a dražších soupeřů, ale to zákazníci Dacii celkem rádi odpustí.
Výbavu Extreme můžete mít ke třem motorizacím - naftová patnáctistovka o výkonu 115 koní a nejsilnější benzinová turbo třináctistovka se 150 koňskými silami jsou v této výbavě spojeny s pohonem všech kol, já měl ale v testu litrový tříválec, který kromě benzinu umí jezdit i na LPG – a ten kvůli plynové nádrži v místě rezervního kola nemůže mít pohon zadní nápravy, takže je to předokolka. I díky tomu je však podstatně levnější, za silnou benzinovou verzi dáte o celých 110 tisíc víc.
Litrový motor sice není kdovíjaký silák a s naloženým autem bude v dálničních kopcích trochu ztrácet dech, jenže na běžné jezdění stačí a díky dvěma plnohodnotným nádržím (49 litrů LPG a 50 litrů benzinu) ujede na jeden zátah teoreticky až kolem 1 400 km. V praktickém životě bude důležitější, že i když zrovna nenajdete plynovou čerpací stanici, nemusíte mít obavy, že byste zůstali někde viset. Při provozu na benzin sice motoru ubyde pár koní a provoz bude znatelně dražší, ale benzin zkrátka natankujete kdekoliv. Co dalšího se mi na Dusteru Extreme líbilo a co ne, se dozvíte ve videu.