Článek
Původně plně britská značka Morris Garages (MG), nyní vlastněná čínskou automobilkou SAIC, zahájila prodeje na našem trhu 29. června 2022 a rozpoutala poměrně slušnou nákupní vášeň. Navzdory předsudkům se u nás auta se země draků, rýže a legračních klobouků poměrně dobře ujala. Především pak cenově dostupný spalovací model ZS, jejž za pár měsíců doplnil větší HS.
Oba modely jsme v základním provedení důkladně otestovali a zjistili, že vlastně není potřeba řešit výbavy vyšší/dražší. Jenže co když přece jen chcete být náročnější a okusit to nejlepší s čistě benzinovým motorem, co u nás čínský SAIC pod hlavičkou MG nabízí?
To pravý kožený
Přivítejte MG HS! Opět? Ano, tentokrát jde totiž o vlajkový model značky v nejvyšším výbavovém stupni Exclusive doplněném paketem Style (můžete ho mít i k nižší výbavě Elegance), který celý interiér promění v luxusní obývák.
Bavíme se tedy o SUV, které je větší než Škoda Karoq a oplývá skutečně honosnou výbavou. Z vnějšku to jsou plně diodové světlomety s animovanými blinkry, 18palcová litá kola, střešní okno, parkovací senzory vpředu i vzadu, panoramatická střecha, čtveřice kamer tvořící 360stupňový parkovací systém nebo čelní radar, který zvěstuje přítomnost adaptivního tempomatu.
Ten pravý nádech východoasijského luxusu objevíte teprve v interiéru, kde na vás ve zmíněném paketu Style čeká černo-červené kožené čalounění, anatomická sportovní sedadla (kůže/Alcantara), tmavá stropnice a velurové koberečky. V kombinaci s černou metalízou na karoserii jde skutečně o pěkňoučké pokoukáníčko.
Bohatá je rovněž komfortní výbava zahrnující třeba kompletní balík bezpečnostních asistentů, elektronickou uzávěrku diferenciálu, duální klimu, senzory pro světlo i déšť, hliníkové pedály, ambientní osvětlení, výhřev sedadel nebo multimediální systém s navigací.
Zní to docela fajn, zvlášť když se o pohon stará zážehová přeplňovaná čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 162 koní, která spolupracuje se sedmirychlostním dvouspojkovým automatem.
Nejspíš byste si řekli, že tato specifikace bude alespoň za milion korun, vzhledem k počtu prvků a záplavě pravé kůže atd. Ale ne, i s takhle nadupaným a vymazleným autem se cenově vejdete pod 800 000 Kč, a to je vlastně skvělé! Nebo ne…?
Otázka priorit
Nebo vám už v této cenové relaci, kde se nachází moře dalších konkurentů, začnou některé standardní položky výbavy nedávat jakožto Evropanovi smysl. Kde je vyhřívaný volant? Nebyl by lepší namísto střešního okna? A když už jsou elektricky nastavitelná sedadla tak honosná a kožená, proč nemají alespoň základní ventilaci a u spolujezdce výškovou regulaci?
Velká 12palcová přístrojová deska je také fajn, ale proč má jen funkci palubního počítače a zobrazení práce několika asistentů? A co multimediální centrum s 10,1palcovým displejem? Čeština nechybí, grafika slušná, svižnost rozhraní též, ovšem navigační systém iGo je poněkud zastaralý, pomalý a uživatelsky ne úplně přívětivý software. Nakonec pohaníme ještě onen 360stupňový parkovací systém, jehož kamery výrobce nakoupil zřejmě ve výprodeji, takže kvalita jejich zobrazení neodpovídá evropským standardům.
V tomto segmentu a při těchto cenách se kupci budou zajímat též o pohon 4×4, který u MG HS není k dispozici. Adaptivní osvětlení? Nelze sloužit. A co třeba diesel? Zapomeňte. Plug-in hybrid? Tak ten mají, a dokonce velmi sofistikovaný (v podobě modelu EHS).
Ta „plná palba“ tak u MG HS působí trochu diskutabilně. Ale je to tím, že jde o čínské SUV a Britové u něj řešili jen základní design a homologaci, výbavové položky vozu jsou zčásti poskládány podle domácího trhu. A v Číně mají tamní řidiči úplně jiné požadavky/chutě než my Středoevropané.
Fakticky totiž použité kožené čalounění v interiéru dosahuje jemnosti a kvalit daleko dražších modelů. Obdobně na tom je i vnitřní prostor a nesmíme opomenout ani moderní bezpečnostní asistenční systémy včetně parkovacích senzorů, které máte prakticky všechny už v základu a bez kompromisů.
Výsledný vůz je tedy nadstandardně vybaven, ovšem ony prvky jsou do jednotlivých stupňů nasázeny v poněkud jiných prioritách. Při cenovém porovnání s některými přímými konkurenty pak lze napsat, že tam, kde dané vozy ve srovnatelné motorizaci začínají, tam MG HS končí jako nejvyšší specifikace. I za těch 800 tisíc tak jde vlastně o výhodnou koupi.
Až příliš sportovní
Z hlediska běžného jízdního komfortu jezdí jako každé jiné (moderní) auto. Kdyby vás někdo se zavázanýma očima posadil do Karoqu 1.5 TSI a HS 1.5 TGI, patrně byste jako laici na první zkušenou nepoznali rozdíl. Oba vozy totiž mají víceprvkové zavěšení zadních kol Multilink a elektrické servořízení.
My však dvě negativní jízdní specifika HS v plné palbě přece jen objevili, přičemž tím prvním je tuhost samotného posilovače řízení, který je laděný až příliš do sportovna. V rodinném SUV bychom uvítali daleko snazší manipulaci s volantem, případně nastavitelnou intenzitu.
Druhým faktorem jsou použité pneumatiky 235/50 R18. Toto zimní obutí má horší vliv na cestovní pohodlí ve smyslu zdolávání výmolů/nerovností, jelikož podvozek HS nemá adaptivní tlumiče, přejezdy přes rozbité úseky/výtluky se kolikrát nesou v poněkud tvrdším duchu.
Celkově spokojenost
MG HS v plné specifikaci nelze jako celek hodnotit negativně, naopak by se od něj západní automobilky mohly v pár ohledech inspirovat (primárně v provedení interiéru a šířce výbavy za smysluplnou cenu). Na druhou stranu ani tohle SUV nemůžeme častovat slovy „perfektní“ nebo titulem „kandidát na krále segmentu“, jelikož je v několika důležitých ohledech konkurenčně nedostačující (nedotažená technika, horší kvalita jízdy).
SUV HS tak může oslovit náročnější klientelu, kterou zaujme britsko-čínský design, relativně jednodušší použitá technika, sedmiletá garance a jinak poskládané výbavové stupně nenutící k dalším příplatkům. V globálu jde o slušné auto pro běžné spotřebitele, které má proti konkurenci pádné argumenty, ale také citelné slabiny. Dát MG šanci je však smysluplné…
MG HS je k dispozici pouze s jediným motorem (přeplňovaným benzinem 1,5 TGI o výkonu 162 koní) a možností výběru šestistupňové manuální nebo sedmistupňové automatické dvouspojkové převodovky, která je však spojena vždy s konkrétní výbavou. Ceník tedy začíná na částce 663 940 Kč za manuál ve výbavě Emotion, za automat s výbavou Excite dáte 712 940 Kč, výbava Elegance s manuálem vyjde na 719 940 Kč a testovaná vrcholná verze Exclusive s automatem stojí 779 940 Kč. K tomu si připočítejte ještě 18 600 za designový balíček Style.
Technické údaje | MG HS Exclusive 1.5 TGI |
---|---|
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Přeplňování | turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 490 cm3 |
Výkon | 119 kW (162 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500–4 400 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 610 kg |
Max. hmotnost přívěsu | 750/1 750 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,4 s |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,6 l/100 km (WLTP) |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 235/50 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 574/1 876/1 685 mm |
Rozvor | 2 722 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 580/1 454 l |