Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Značku Isuzu u nás asi znají jen nadšenci kvůli její minulosti a pár z vás, kteří domů potřebovali pracovní pick-up bez zbytečných cingrlátek. Takový, co se nebojí jet do terénu a co hodně uveze i utáhne. A právě takový pracant se hodí i k přestavbě na obytnou verzi pro cestování do divočiny, kterou vám rádi postaví u specialistů Dajbych 4×4 v Plzni. Možná si pamatujete, že úprava Mission se objevila už dříve na modelu Defender, ale praktický pick-up se pro terénní expedice hodí možná ještě víc. Ostatně i specialisté od společnosti Dajbych 4×4 si to několikrát vyzkoušeli na expedicích v Rumunsku. Takže ne, úprava není jen o polepu karoserie, i když ta žlutá vypadá naprosto skvěle.
Isuzu D-Max je i ve své třetí generaci pořád v prvé řadě pracovní auto, ačkoliv jeho design už je mnohem líbivější a civilnější. Bi-LED světlomety a obrovská zaoblená maska auto designově opravdu posunuly. Tohle Isuzu je ale už na pohled pořádný drsňák díky pevnostnímu nárazníku ARB Sahara s parkovacími senzory, přídavnými světlomety ARB Solis a LED mlhovkami, který chytře ukrývá i naviják Bushranger Revo 12S. Tím vytáhnete až 5,4 tuny, takže máte rezervu na větší krizovky. Firma ARB dodala i vyprošťovací oka. Nový je i zadní nárazník s odnímatelným tažným zařízením a parkovacími senzory. V motorovém prostoru je ukrytý kompresor ARB CKMA 12.
Nášlapy ARB usnadní nastupování a přitom oceníte i madla na vnitřních sloupcích. Plasty jsou kvalitní a veškeré díly dobře slícované. Zadní sedadla nemají nepříjemný sklon opěradla, což je u některých pick-upů typické. V sedadlech nechybí úchyty ISOFIX. Dvojitá kabina zaručí dostatečné pohodlí čtyřem, nouzově i pěti pasažérům. Uvnitř sice nepůsobí nejmodernějším dojmem (i když mnohem moderněji než předchozí generace), ale já klasické ovladače na podstatné funkce spíš vítám a jsem rád, že je Isuzu má a nespoléhá pouze na dotykový displej. Ergonomie je skvělá. Kožená sedadla jsou pohodlná a nechybí vyhřívání. V autě je dost odkládacích prostor a chybět nemůže ani infotainment se systémem Apple CarPlay a Android Auto. Stále je tu ale dost tlačítek, kterými se stejně všechno ovládá nejlíp. Pomoci si můžete u některých funkcí i tlačítky na volantu. Loketka je ale hodně vzadu a pro skutečně pohodlné opření pravé ruky bych ji potřeboval více dopředu a klidně i o něco výše.
Hlavním trumfem je vybavená korba
Nejzajímavější na tomto autě je korba s nosností celou jednu tunu. Navíc je zastřešená nástavbou ARB Ascent. Potěší, že boční výklopná okna jsou napojená na centrální dálkové zamykání, což hodně zpříjemní komfort. Ale hlavně je v nástavbě vestavba ARB Slide Kitchen s plynovým vařičem, dřezem a zásuvkami na míru. Na nich je výsuvná podložka s lednicí ARB Zero o objemu 44 litrů. K pohonu elektrických spotřebičů je v nástavbě připravená přídavná baterie Optima s kapacitou 55 Ah doplněná o duální bateriový management od australského výrobce REDARC. Bateriový management REDARC (BCDC1240D) dokáže ovlivnit výstup alternátoru u vozů plnicích normu Euro 6, a dokáže tak v sérii líný alternátor přesvědčit k součinnosti pro funkční duální bateriový systém. Napájet můžete, jak mobilní zařízení přes USB/cigaretovou zásuvku, tak notebook, díky vestavěnému měniči napětí.
Na střeše kabiny i nástavby jsou střešní nosiče ARB Base Rack. Na kabině máte rezervní kanystry, vyrovnávací klíny a vyprošťovací rošty TredPro, lopatu Bushranger a odolné vodotěsné bedny Nanuk. Na nástavbě je střešní stan ARB Esparance s velmi pohodlnou matrací. Navíc je do něj vyvedené i LED osvětlení a USB konektory pro nabíjení telefonu. Stan má schůdky na pravou stranu, takže na levé zůstalo místo pro střešní markýzu ARB Touring o rozměrech 2,5 na 2,5 metru s LED osvětlením, pod kterou si můžete udělat příjemné posezení. Na nosiči je LED osvětlení celého okolí auta a k ovládání všech přidaných světel a uzávěrek nechává společnost vyrobit speciální panel na 3D tisku.
V terénu tohle Isuzu funguje lépe než běžné varianty
Jasně, můžete s Isuzu jezdit jen po silnici a ono to vlastně docela zvládne, ale je to mrhání jeho potenciálem. Aby bylo Isuzu skutečně pracantem, tak tento pick-up sází na tuhý žebřinový rám a poháněnou tuhou zadní nápravu s duralovým kardanem a listovými pery. Když není zatížený, má tendenci na nerovnostech odskakovat. Přední náprava má připojitelný pohon, na zadní je standardně uzávěrka diferenciálu. Tento konkrétní kus má ale i přední vzduchovou uzávěrku diferenciálu ARB a stavitelný podvozek OME BP-51. Pokud na kola obujete takovéto terénní pneumatiky BF Goodrich Mud Terrain, tak bude Isuzu k nezastavení. Samozřejmě jen obrazně, přední kotouče a zadní bubny svou práci odvedou.
Už na obyčejné polní cestě mě nadchlo. Tam, kde normální SUV jede čtyřicítkou a bojíte se o pneumatiky, se tenhle D-Max může prohnat dvojnásobnou rychlostí. Přitom vy stále sedíte pohodlně a užíváte si jeho schopnosti. Když přijdou skutečné terény, oceníte nájezdové úhly i velkou světlou výšku 240 milimetrů (nejníž je diferenciál). Prudká stoupání ani sjezdy ale D-Max nezastavily, poradil si s brodem o hloubce 60 centimetrů (ale i bez zvýšeného sání Safari Snorkel Armax by zvládl o 20 čísel víc) i s poskakováním na hrbolech, které prověřily schopnost křížení náprav. Díky ochranným krytům podvozku se o auto tolik nebojíte.
Isuzu má spolehlivou a poměrně neprůstřelnou techniku
Pod kapotou je vznětový čtyřválcový turbodiesel o objemu 1,9 litru s AdBlue, který si automobilka Isuzu vyvinula sama. Ten je naladěný na 163 koní (120 kW) v 3 600 otáčkách a 360 Nm v rozpětí 2 000 až 2 500 otáček. Navzdory malému objemu je točivý moment solidní a auto si svoje zvládne odpracovat. Nikdo od něj nečeká závodní výkony, ale dynamika není úplně marná. Akcelerace je spíše rozvážná, zrychlení na stovku trvá prázdnému autu 11,7 sekundy, ale nakonec Isuzu zvládne až 180 km/h.
K motoru Isuzu nabízí šestistupňový manuál nebo šestistupňový automat Aisin s hydrodynamickým měničem, který je i v tomto autě. Spotřeba překračuje 11 litrů, ale je to i kvůli těžké vestavbě. Při dlouhé cestě se dá dostat na 8,9 litru. Prázdné Isuzu zvládne jezdit za 8 litrů. Do nádrže se vejde 76 litrů, do nádrže na AdBlue pak 12 litrů, které by měly stačit na 12 tisíc kilometrů. Pro majitele bude zajímavější možnost tahat přívěs o hmotnosti 3,5 tuny. Podvozek je sice tvrdší než u první generace Amaroku, ale jízda je stále velmi pohodlná a komfortní. Náklony v zatáčkách tu pochopitelně jsou, ale to je vzhledem ke konstrukci pochopitelné.
Jízdní asistenty jsou až příliš opatrné
Na dálnici není Isuzu žádnou brzdou, ale jeho rozvážná akcelerace znamená, že využívání levého pruhu musíte trochu plánovat. Odhlučnění je velice solidní, a řidič tak nebývá unaven. Když byste otevřeli okýnka, uslyšíte typické hlasité klapání nafťáku. Ale u pracovního pick-upu to neberte jako výtku, nepovažuji to za chybu, ale za vlastnost. To mi spíš vadil někdy až přehnaně opatrný asistent zabránění kolize, který až příliš brzy chtěl zastavovat.
Možná byste si mysleli, že vzhledem k prodejním číslům není pro Isuzu evropský trh zajímavý. Ale japonská automobilka se tu učí plnit přísnější regule, takže potom na ně bude připravená i na asijských trzích. Isuzu startuje na cenovce 755 200 korun za verzi s krátkou kabinou a pohonem jen zadních kol. Dvojitou kabinu se čtyřkolkou koupíte od 902 100 korun, a tak mi Isuzu přijde jako ideální pracovní parťák, který není předražený.
Veškerá expediční výbava i s montáží vyjde na dalších zhruba 1,7 milionu korun. Vím, že asi zvažujete Ford Ranger nebo Toyotu Hilux, ale možná dejte Isuzu šanci, je vážně dobré. Jen kdyby Isuzu nabídlo i svůj větší motor, naftový třílitr, i na našem trhu…