Článek
Jen si to představte: Úspěch své firmy jste doslova vydupali ze země a zaplatili jste ho dlouhými roky úmorné dřiny prakticky bez víkendů, spoustou nervování a vysokým finančním rizikem. Ale zvládli jste to a teď, když se byznysu daří, máte čas trochu odpočívat a užívat si života. A udělat si radost pěkným autem. O Bentley jste přeci vždycky snili, ne? Jenže které pořídit – kupé je vám přeci jen trochu malé a vítr ve vlasech u kabrioletu taky nemusíte, sedan je nepraktický, vždyť čas od času potřebujete převézt něco většího na chalu… ehm, do svého letního sídla v Nice. Naštěstí je tu ještě Bentayga…
Móda velkých a okázalých SUV se rychle chytila u všech prémiových výrobců, jenže u Bentley podobné auto nepůsobí nepřístojně – vždyť tradiční britská značka se nikdy nesnažila dělat kompaktní nebo nenápadná vozidla. Mohutná Bentayga se svým vzhledem hrdě hlásí ke značce s okřídleným „B“ ve znaku, a i když není vyloženě krásná, vyzařuje tu správnou aristokratickou autoritu a vytříbenou eleganci. Takovou, jako mají některé korpulentní dámy ve večerní róbě s vybraným chováním a nečekaně ladnými pohyby.
Bentayga dokáže být ve svých pohybech stejně překvapivě ladná – nenuceně klouže po asfaltu a vzduchový podvozek dokonale vyhlazuje všechny nerovnosti, čímž dopřává posádce ten nevyšší možný komfort. Právě proto si pořizujete Bentley, které vás usadí do pohodlných křesílek z nejjemnější kůže, obklopí vás těmi nejkvalitnějšími materiály (kůže, dřevo, hliník) s nejpreciznějším zpracováním, k tomu přidá ty nejmodernější technologie, bez nichž se dnešní zhýčkaný zákazník již neobejde (průhledový displej, digitální přístrojový štít, 10,9palcový dotykový infotainment s širokou online a mobilní konektivitou včetně bezdrátového Apple CarPlay a indukčního nabíjení a pochopitelně také dlouhý zástup jízdních asistentů), a vyšle vás na cestu v takovém pohodlí, že na konci – ať jste strávili za volantem deset minut nebo deset hodin – nebudete chtít z auta ani vystupovat.
Jenže Bentayga není jen o poklidném komfortním plutí, dá se s ní totiž i svižně pospíchat. Dokonce velmi svižně. Pohání ji totiž stádo 550 koní s mohutným zátahem 770 Nm, které vás za zvuku vzdáleného osmiválcového hřmění katapultují na stovku za pouhých 4,5 sekundy a překonávat kontinenty můžete rychlostí až 290 km/h (pochopitelně pouze po německých Autobahnech, mrk mrk).
Pokud ale tolik nespěcháte a místo zvuku osmiválce preferujete ticho, můžete sáhnout i po plug-in hybridní verzi. Ta kombinuje třílitrový šestiválec s elektromotorem o celkovém výkonu 449 koní a zátahu 700 Nm, takže je na stovce jen o sekundu později a rozjede se na stále dostatečných 254 km/h. Vynahradí vám to až 50 kilometry čistě elektrického dojezdu (reálně spíš kolem 30 km v kombinovaném provozu), kdy pluje po silnici naprosto neslyšně a zcela uvolněně, což se k luxusnímu pojetí auta dokonale hodí.
Proč je tu Bentayga do zásuvky? |
---|
Plug-in hybridní varianta nahrazuje dřívější diesel, který se k Bentley vůbec nehodil. PHEV dává větší smysl především při primárně městském použití – po 2,5 hodinách v zásuvce ujede kolem 30 kilometrů čistě na elektřinu. Přináší tak nejen úspornější provoz, ale také tišší a hladší jízdu, v některých zemích si ho navíc můžete pořídit s nižším zdaněním a můžete s ním volně vjet do ekologických zón v centrech některých evropských metropolí. |
Když vám pak elektřina dojde, šestiválec se připojí s velmi distingovaným odkašláním pravého gentlemana (byť z německé školy) – jeho tiché bručení v kabině nijak neruší, zvlášť když tak často zase usíná při plachtění, zpomalování nebo pozvolném zrychlování, kdy znovu přebírá otěže elektromotor běžící na energii získanou regenerativním brzděním. Výsledná spotřeba se tak bude pohybovat mezi deseti a dvanácti litry (podle stylu jízdy) – což vypadá jako hodně do chvíle, než zjistíte, že s osmiválcem jste v tom spíš za patnáct…
I tak si myslím, že jsou to dobře využité litry paliva. Hybrid může být příjemný pro klidnější řidiče, kterým přinese díky tichu na palubě o trochu vyšší komfort jízdy, ale elektrický dojezd není zázračný, na speciální „EL“ značky ho taky nedostanete a žádná podpora od státu pro nákup „zelenější“ Bentaygy v téhle zemi nehrozí. A navíc stojí podobné peníze jako V8.
A právě V8 by byla naše volba. Je dynamičtější, zvučnější a nenutí vás trápit se s dobíjecím kabelem, přitom jezdí stejně komfortně a působí stejně vytříbeně. Nabídne vám všechen luxus, který si za své tvrdě vydělané peníze zasloužíte. A těch pár litrů benzinu navíc si určitě taky můžete dovolit…
Znáte to: Pokud se musíte ptát, kolik stojí, nemůžete si ho dovolit. Skutečnost je taková, že Bentaygu Hybrid i V8 pořídíte v základu za nějakých 3,6 milionu korun, ale další statisíce si připravte na výběr z rozmanitého a všeobsažného seznamu příplatkové výbavy.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, turbo, uložený vpředu podél + elektromotor |
Zdvihový objem | 2 995 cm3 |
Výkon | 250 kW (340 k) při 5 300–6 400 ot./min |
Točivý moment | 450 Nm při 1 340–5 300 ot./min |
Elektromotor | 128 k a 350 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 449 koní a 700 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 626 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,5 s |
Maximální rychlost | 254 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 3,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 75 l |
Kapacita baterie | 17,3 kWh |
Elektrický dojezd | až 40 km |
Nabíjení | AC 7 kW |
Kola a pneumatiky | 285/40 R22 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 125/2 010/1 710 mm |
Rozvor | 2 995 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 479 l |