Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Zkratka kategorie SUV znamená „Sports Utility Vehicle“, což se do češtiny velmi často a velmi nesprávně překládá jako „sportovně užitkové vozidlo“. Původní význam je ale „vozidlo na sportovní potřeby“, prostě auto, kam dáte horská kola, kajak na střechu a podobně - a můžete vyrazit za sportováním. Za volantem více než 2,5tunového a pětimetrového mastodonta s těžištěm metr nad silnicí si prostě příliš sportovní jízdy neužijete. Nebo tomu tak aspoň dlouho bylo.
Jenže Alfa Romeo Stelvio nemá 2,5 tuny, má (bez řidiče) 1 850 kg a na výšku ani ne 1,7 metru. Na poměry SUVček je celkem subtilní a ve verzi Quadrifoglio má pod kapotou naprostou perlu. Vidlicový šestiválec o objemu 2,9 litru, plněný dvěma turbodmychadly, má rodokmen vedoucí k osmiválcovému motoru F154, který poháněl třeba Ferrari 488 Pista. V šestiválcové verzi má 520 koní a 600 Nm a rodinný crossover dokáže vystřelit na stovku za 4 sekundy. Má naprosto úchvatný zvuk, v testované verzi ještě podpořený příplatkovým titanovým výfukovým systémem Akrapovič (+135 tisíc Kč).
Všechen ten výkon by byl ale k ničemu, kdyby jim nesekundoval schopný podvozek. Stelvio se podařilo naladit tak dobře, že zkrátka funguje přesně tak, jak by sportovní auto fungovat mělo. Vyzkoušel jsem si to i na závodním okruhu, kde na promáčeném asfaltu Alfa dokázala svoji neutrálnost a řiditelnost v zatáčce plynovým pedálem. Ano, je větší, těžší a vyšší než Giulia, ale před jejími schopnostmi se nedá než smeknout. Takovou zábavu za volantem si dnes neužijete ani v mnohých na pohled sportovnějších autech.
Zároveň ale Stelvio umí fungovat jako běžné rodinné vozidlo do městského provozu nebo na delší dálniční přesuny. Kufr i místo uvnitř jsou na svou třídu v průměru, kabina je typicky alfácky tmavá, až černá, ale sedačky jsou pohodlné a poloha za volantem prvotřídní. Mrzel mě trochu zastaralý infotainment - ani tak nejde o malý displej o úhlopříčce pouze 8,8 palce, jako spíš o nemožnost spolupracovat s mobilním telefonem bezdrátově (pokud vám tedy nestačí obyčejné bluetooth spojení a chcete Apple CarPlay).
Stelvio zkrátka zvládá oba světy, byť samozřejmě najdete komfortnější a tišší SUV, pokud vám jde o tohle. Jen nebude mít 520 koní a nebude se chovat jako italský sporťák. Za cenu začínající na 2,4 milionu se mi ostré Stelvio zdá jako víc než férová nabídka. Více se dozvíte ve videu.