Hlavní obsah

Test zimních pneumatik 205/55 R16: Jaké jsou letos nejlepší?

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia RS Combi 4x4

Blíží se opět doba hromadného přezouvání na zimní pneumatiky. Samozřejmě chápeme, že vy, kteří používáte celoroční pneumatiky (to je v pořádku) nebo jezdíte i v létě na zimních (to už v pořádku není), máte o starost méně. Zatímco někteří mají ještě odpovídající sadu (víte, že aby zimní pneumatika splnila literu zákona, musí mít alespoň 4 mm vzorku?), jiní budou kupovat pneumatiky nové. A s takovým rozhodováním pomohou rozsáhlé spotřebitelské testy, kterým se věnuje třeba německý autoklub ADAC.

Článek

Ten se nyní podíval na velice oblíbený rozměr 205/55 R16, který používá třeba Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Hyundai i30, Kia Ceed a mnohá další auta. Jedná se aktuálně o jeden z nejpoužívanějších rozměrů na kompaktních SUV a vozech segmentu C i D. Letos se proti sobě v testu ADACu postavilo 16 pneumatik a krom jediné všechny testem prošly úspěšně. Vítězem testu se stala pneumatika Continental WinterContact TS860, naopak pneumatika Laufenn IFIT LW31 propadla kvůli nezvládnutému testu na mokru.

Než se podíváme na výsledkovou listinu, měli bychom si říci ještě něco o metodice ADACu. Ten přisuzuje ovladatelnosti na suchu 15% váhu, ovladatelnosti na mokru 30% váhu (přeci jen je ta evropská zima spíše mokrá než pod sněhem), ovladatelnosti na sněhu 20% váhu a na ledu 10% váhu. Hodnotí i hluk a komfort (5% váha) a také valivý odpor, tedy spotřebu a samozřejmě opotřebení pneumatiky. Oběma kategoriím přikládá 10% váhu v celkovém výsledku. Následně uděluje známky „velmi dobrá“ pro hodnocení 0,5 až 1,5, „dobrá“ pro hodnocení 1,6 až 2,5, „uspokojiná“ pro známku 2,6 až 3,5, „dostatečná“ pro známku 3,6 až 4,5 a nakonec „nevyhovující“ pro známku 4,6 až 5,5.

Pro celkovou známku se pak hodnocení průměruje, ale ADAC tu metodiku komplikuje ještě tak, že pokud při hodnocení ovladatelnosti na suchu, mokru, sněhu nebo ledu získá pneumatika v některé z kategorií známku 2,6 nebo horší, nemůže být celková známka lepší než tato známka. A to samé platí pro spotřebu a hluk a známku od 3,0. Celkové výsledky pak přikládáme v následující tabulce.

Foto: ADAC

Kompletní výsledky ADAC testu zimních pneu 205/55 R16

Pokud by se snad někdo rozhodoval podle jednotlivých kategorií a například jsou pro něj ovladatelnost na sněhu a mokru důležitější než vlastnosti na suchu, pomohli jsme aspoň tak, že jsme vybrali vždy tři nejlepší pneumatiky v jednotlivých podkategoriích. Rozhodnutí, kterou z pneumatik nakonec vybrat, je ale na každém zvlášť.

Test zimních pneu 205/55 R16 ADAC: Tři nejlepší pneu v jednotlivých kategoriích

Samozřejmě nejde hodnocení vztáhnout plošně na jiné rozměry stejných typů zimních pneumatik a je klidně možné, že v jiných rozměrech by výsledky vypadaly trochu jinak (i když pořadí výrobců bývá obvykle velice podobné a výsledky s jinými rozměry se většinou liší jen o desetiny). Také můžete mít námitky k velmi komplikované metodice ADACu, ale naším cílem není ji rozporovat, pouze chceme představit výsledky poměrně rozsáhlého a logisticky a finančně jistě velice náročného testu, jehož pořádání je nad naše skromné redakční možnosti. Pokud ale někomu test pomůže s výběrem nových zimních pneumatik, pak svůj účel určitě splnil.

Načítám