Článek
Hodiny navíc strávené v posilovně taháním těžkého železa na sílu, k tomu gymnastický trénink pro obratnost, atletický trénink pro dynamiku a samozřejmě taky radikální dieta, aby se nabrané svaly pěkně vyrýsovaly. Fitness trenéři z Wolfsburgu udělali všechno proto, aby se Golf GTI díky verzi Clubsport dostal to vrcholné formy a mohl si to rozdat s těmi největšími drsňáky hot hatchové ligy. Ring volný!
„Kolik to má koní?“ byla první otázka všech zvědavců, kteří si GTI Clubsport 45 přišli prohlédnout. Zatímco klasické GTI vymáčkne ze svého přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce (EA888 evo4) velmi slušné stádo 245 hřebců, Clubsport se stejným motorem posílil na rovné tři stovky plnokrevníků, zatímco točivý moment se zvýšil o 30 Nm na rovné čtyři stovky newtonmetrů (stejně jako u klasického GTI roztáčejí pouze přední kola). Vůz za to vděčí nejen odlišné softwarové výbavě řídicí jednotky, ale především většímu turbodmychadlu a většímu mezichladiči stlačeného vzduchu.
Díky tomuto silovému tréninku GTI Clubsport výrazně zrychlilo – v přímce to znamená čas akcelerace na stovku pouhých 5,6 sekundy, tedy o 0,7 sekundy rychleji než klasické GTI, maximálka je přitom shodných 250 km/h kvůli elektronickému omezovači (Clubsport 45 omezovač nemá a jede až 269 km/h), Clubsport na ni však dosprintuje o pár sekund dřív. Názornější ukázkou schopností Clubsport je ale čas na slavném Nürburgringu, kde běžnému GTI nadělilo 13 sekund (7:54 min. vs. 8:07 min.).
Evoluce Clubsport
Verze Golfu GTI označená Clubsport se poprvé představila již u minulé generace Golfu 7 v roce 2016 – tehdy měla výkonem 265 koní (při overboostu krátkodobě až 290 k) a ostřejší naladění, následně přišla ještě divočejší varianta Clubsport S (310 koní, speciální naladění podvozku, odlehčení) zrozená pro ulovení rekordu na Nürburgringu ve své kategorii. Toho s časem 7:49,21 skutečně dosáhla, když porazila Civic Type- R, ale moc dlouho si ho neužila – Japonci si rekord vzali brzy zase zpět (a po nich Francouzi…). Pokusí se o rekordní jízdu i nové GTI Clubsport?
Ten velký rozdíl však není jen o hrubé síle motoru, inženýři totiž zapracovali i na aerodynamice (Clubsport má agresivnější přední spojler, difuzor pod zadním nárazníkem a protáhlejší zadní křídlo na pátých dveřích) a především na podvozku. Je snížený o 10 mm, vpředu má výraznější odklon kol a vzadu odlišné uchycení kol a ramen, také řízení je ostřejší a brzdy výkonnější.
Rozdílu si všimnete hned při prvním zatočení, kdy se projeví agresivnější naladění přední nápravy – přední kola jsou doslova zakousnutá do stopy a dovolí vám zatáčet opravdu ostře a odvážně se vrhat do zatáček, nedotáčivosti se vážně bát nemusíte. A jak jsou přední kola přilepená k asfaltu, umožní elektronicky řízenému diferenciálu mnohem lépe přenést všechen ten výkon na silnici. Na rozdíl od minulého GTI Clubsport se tak už nedočkáte žádného mlácení od přední nápravy, jak pneumatiky nezvládají zároveň zatáčet a přenášet všechnu tu sílu. Nový Clubsport ze zatáčky prostě jen drtivě vystřelí.
Elektronika ostatně hraje neméně důležitou roli pro dynamické schopnosti GTI Clubsport – systém Vehicle Dynamics Manager integruje všechny elektronické pomocníčky jako kontrolu trakce (ASR) a stabilizace (ESP), řízení elektronického diferenciálu a adaptivního podvozku (DCC) a provazuje jejich spolupráci pro co nejrychlejší, dokonale sehrané reakce. Dokonce je tu kromě sportovního režimu ještě speciální mód Nürburgring, kdy je celé auto naladěné na maximální nasazení a podvozek naopak trošku měkčí, aby si poradil se všemi pověstnými nástrahami asfaltu (a obrubníků) na slavné Severní smyčce.
Což je vlastně ideální i pro mizerný český asfalt, kde se tak nemusíte tolik krotit – Clubsport velmi slušně polyká všechny nerovnosti a výmoly, přitom srdnatě drží stopu a dokonce na přání poslušně odstavuje zadek po povolení plynu, k tomu vám hromuje vytočený motor, zlostně syčí sání a dočkáte se i nějakého toho práskání do výfuku na efekt. Clubsport na té správné silnici funguje o poznání lépe a agresivněji než klasické GTI, dostane se víc do varu a vás vtáhne do hry. Možná byste si akorát přáli, aby měl poctivou manuální převodovku…
Edition 45
Ikonický Golf GTI letos slaví 45. narozeniny a jubilejní verze Clubsport 45 se stala pomyslným dortem na kolech. Už v základu má paket Race zahrnující nádherná leskle černá 19" kola Scottsdale s lakovaným pruhem na okraji ráfku v odstínu červená Tornado (krásně ladí s červeně lakovanými brzdovými třmeny), výfuky od expertů z firmy Akrapovič a vypojený omezovač rychlosti. Dalším poznávacím znakem jsou černé kryty vnějších zpětných zrcátek a černě lakovaná střecha s černým střešním spoilerem (vzpomínka na černý rámeček zadního okna prvního Golfu GTI) a polepy na bocích.
V kabině pak najdete anatomická sedadla s červenými detaily čalounění, červené jsou i švy na loketní opěrce na dekory na palubní desce, posledním detailem je logo „45“ na volantu. V sériové výbavě jsou také Matrix LED světlomety (IQ.Light) s červenou ozdobnou lištou typickou pro všechny verze modelu GTI.
Na rozdíl od běžného GTI je totiž Clubsport dostupný pouze s dvouspojkovým automatem, který však při plné palbě řadí bleskurychle a vy se za volantem můžete víc soustředit na nájezdovou rychlost a čistou stopu, místo abyste kvedlali šaltpákou. Automat taky z Clubsportu dělá paradoxně lepší auto na každý den. Kompromisů oproti GTI navíc není tolik, aby vám znepříjemňovaly život – podvozek není o moc tužší, akorát přední kola se víc chytají kolejí, a volant tak vyžaduje pevnější ruku.
To ale nemění nic na tom, že je Clubsport nejlepším sportovním autem, které VW momentálně vyrábí. Je perfektní nadstavbou pro ty, kterým běžné GTI připadá přeci jen trochu moc krotké. Budete s ním rychlejší a umožní vám větší nasazení za volantem, svou oblíbenou okresku si tak víc užijete. Clubsportu prostě nikdo nevyčte, že je s ním nuda!
Základní Golf GTI s manuálem pořídíte za 853 900 Kč, za Clubsport pak dáte 997 900 Kč (automat DSG máte v ceně) a za exkluzivní paket Edition 45 připlatíte 130 500 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 221 kW (300 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 2 000 – 5 200 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 386 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,6 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 295/1 789/1 445 mm |
Rozvor | 2 628 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |