Článek
Škoda Favorit je auto, na které má každý názor, a těch negativních se v diskuzi určitě zase najde dost. A to přesto, že tohle není obyčejný Favorit, ale jedna z jeho nejzajímavějších verzí – otevřený MTX Roadster od tuzemské společnosti Metalex. Vymyslel si jej ředitel Petr Bold osobně, a díky bohu za tento jeho nápad. Realizaci projektu pak vedl inženýr Ivan Solfronk. I když vlastně to novinka nebyla, MTX už dříve prodávalo kabriolet ze Škody Rapid. Otevřený MTX Roadster navíc letos slaví 30 let od zahájení výroby, takže si zaslouží i malé historické ohlédnutí.
Líbivé a povedené tvary Marca Deschampse ze studia Bertone (ale ano, i slavný designér musel dělat spoustu kompromisů, nejznámější jsou historky o předních světlometech) byly v případě Roadsteru ještě vylepšeny mistrem Václavem Králem. Ten odmítal původní myšlenku na zachování čtyřdveřové pětimístné karoserie (později se ale objevilo MTX Cabrio na základech Felicie, které bylo čtyřdveřové a čtyřmístné) a navrhnul dvoumístný dvoudveřový roadster. Auto je shodné jen po A-sloupek a spodek předních dveří (těm by slušelo prodloužení, ale to nebylo možné), pak následují přepracované boky bez zadních dveří a záď s výrazným spoilerem. Povedený je i bodykit s jinou maskou (tady je ovšem ještě jiná s přídavnými dálkovými světly), nárazníky a prahy. Metalex také standardně dodával čtrnáctipalcová kola. Stavba prototypu trvala pouhých pět měsíců a představil se v roce 1990. Později Metalex používal některé díly z Felicie, například boční blinkry nebo zrcátka.
Roadster je samozřejmě hodně vyztužený a za předními sedadly jsou mohutné ochranné oblouky podobné těm, které Metalex dával na své formule. K těm jsou uchyceny i bezpečnostní pásy. Důkladné vyztužení znamená, že je Roadster o 45 kilogramů těžší než standardní Favorit. Hodně karosářských dílů je ale z laminátu. Zajímavé je, že ta kila navíc za jízdy ani necítíte, Roadster pořád jezdí jako Favorit, jen je ještě hlučnější. A jsou v něm slyšet i stejné zvuky, například typické cvakání relátka blinkrů. Stejná je samozřejmě i pozice za volantem (jedinou možností seřízení je posun sedadla a nastavení sklonu opěradla), takže ne každý se v něm usadí zcela pohodlně. Výhled ven je dopředu a do stran výborný i díky tenkým sloupkům.
V interiéru je také dost změn
MTX Roadster je jen dvoumístný, přední část prostorného a hranatého interiéru a výbavu převzal prakticky beze změn z faceliftované černé verze (nejstarší modely měly ještě hnědý interiér LS). Změnou je jen chybějící rám bočních oken, a naopak přidaný sloupek. Boční skla ale nejsou dělená a stahují se pod touto přidanou výztuhou. Nadstandardní jsou i elektrická okna, jejichž spínače najdete na palubce (díry po kličkách zůstaly) a centrální zamykání. Sedadla pocházejí z lepší verze GLX. Malý sportovní volant trochu komplikuje řízení bez posilovače, ale zkrátka si musíte nějaké pomalejší zatáčky trochu „odmakat“. Černá střecha je plátěná s ručním a docela jednoduchým ovládáním, docela rychle složená se schová pod koženkový kryt na patentky. Vzadu je pod novým přepracovaným víkem zavazadlový prostor o objemu 420 litrů, tedy o 20 litrů více, než mělo kombi Forman.
Metalex se nepouštěl do větších akcí ohledně techniky, takže autu ponechal koncepci vše vpředu a také původní napříč umístěné osmiventilové řadové čtyřválce, které pároval s manuální pětistupňovou převodovkou (ta má tedy docela dlouhý chod v kulise). Tehdy to u Škody byla absolutní novinka ohledně koncepce, kdy se opět v segmentu srovnala s celosvětovým trendem. Naštěstí Škoda tehdy nepoužila motor ze Škody 120, ale vyvinula inovované pohonné jednotky 135 a 136. Tady je právě motor 136, ovšem už v modernizované verzi B s jednobodovým vstřikováním Bosch Mono Motronic, řízeným katalyzátorem, výkonem 68 koní a točivým momentem 100 Nm, který se montoval od roku 1992. Maximální rychlost je 145 km/h. Metalex auto vybavil sportovními tlumiči a výfukem, aby výjimečnost auta podtrhl.
Jízdní vlastnosti se dají pochválit
Ano, Favorit se pozná i v tom, že Metalex nemá posilovač (který za jízdy stejně nepotřebujete, hodil by se jen při parkování). Díky tomu má ale jeho řízení hezké reakce a podobně by se dalo mluvit i o tom, jak Roadster reaguje na sešlápnutí plynového pedálu. Propojení pedálu se škrticí klapkou lankem totiž funguje bez prodlevy a ochotně žene motor do otáček. Ano, pořád je to dynamika odpovídající výkonu originálního motoru, ale ty reakce rozhodně mohou za to, že jízda s Roadsterem není nudná.
Navíc má MTX níž těžiště a i o trochu tužší podvozek, takže se méně naklání v zatáčkách a není ani výrazně nedotáčivý. Daní za to je samozřejmě menší míra komfortu na rozbitých českých okreskách. Podvozek není žádný technický zázrak, přední nezávisle zavěšená kola doplňuje zadní tuhá náprava. Kola jsou sice větší, ale na dobré silnici to nevadí. Snad jen brzdy bych trochu přiostřil, ale na klidnější jízdu to stačí. To pak Metalex nepůsobí příliš odlišně od současné produkce. Co se týká průvanu, tomu se v Roadsteru nevyhnete. Už od 70 km/h začne do auta foukat a při vyšších rychlostech silně schází nějaká větrná clona, kterou si musíte případně kutilsky dodělat.
Nedávno byly ještě k mání nové Roadstery
Zatímco výroba Favoritu skončila už v roce 1994, Metalex vyráběl Roadstery ještě nedávno. To byla ovšem výjimka, speciální limitovaná pětikusová edice Edition 50 s vylepšenou výbavou k padesátiletému výročí značky. To původní série byla přeci jen početnější. Celkem 200 Roadsterů je skutečně z 90. let a byly vyrobeny do roku konce 1996. Většina jich mířila na export, některé se zase prodaly jako stavebnice k dokončení doma. Tento je 167. vyrobený z roku 1996.
Nový Roadster stál tehdy 298 tisíc korun (Favorit LS stál necelých 151 tisíc korun), dnes by to po započtení inflace bylo v přepočtu 930 tisíc. To bylo sice hodně peněz, ale pořád jen dvě třetiny ceny Golfu Cabriolet. Dnes se cenově pohybuje od 600 tisíc korun výš za málo jeté kusy, takže není zrovna nejlevnější cestou k jízdě s větrem ve vlasech. Zase nám ale připomíná dobu, kdy česká firma dokázala uříznout normálnímu auto střechu a prodat vám ho, což si u Fabie prostě neumím představit. A staromilce potěší to, jak budou s autem propojeni při každém ujetém kilometru a jak předvídatelné tohle auto je.
Samozřejmě Metalex také má nějaké své mouchy. Koroze se mu nevyhýbá stejně jako původnímu Favoritu. Auto může trápit unikající motorový nebo převodový olej (ten prosakuje většinou kolem simerinku) a také vůle v nápravách. Alespoň je servisování auta velmi jednoduché. Navíc patrně všechny exempláře mají nějaké dodělávky a úpravy. A velký podíl ruční práce je na Roadsteru také znát, což rozhodně nemyslím jako kompliment. Dílenské zpracování bylo horší než u Favoritu a různá šířka spár je patrná na celém autě. Přesto, pro nadšence a fanoušky do škodovek má MTX Roadster určitě své kouzlo a vlastně se dost líbí i mně.
Jistý investiční potenciál také má, takže špatné vysvědčení mu zkrátka vystavit nemohu. Koneckonců, na svezení s ním jsem se těšil jako malý kluk a mít v garáži tohle Fáčko s průvanem by mi nevadilo. Mám ale pochopení i pro ty, kterým tenhle vůz vůbec nic neříká. Pokud vám ano, nevynechejte Rally sraz Škoda v Běšinech už o tomto víkendu, určitě tam tohle auto bude a nebude samo.