Hlavní obsah

Porsche Taycan Cross Turismo – Hodně rychlý dobrodruh

Foto: Porsche

Porsche nás pozvalo, abychom na vlastní kůži zažili, co všechno umí jejich nejnovější elektrické modely – Taycan a Taycan Cross Turismo. Automobilka totiž slibuje, že dokáže být nejen příjemným každodenním parťákem na dojíždění do práce a pohodlným cestovním autem na dálniční přesuny, ale především ryzím sportovním autem, se kterým je opravdová zábava! Nevymýšlí si tu náhodou někdo pohádky?

Článek

Když Porsche před dvěma lety představilo elektrický Taycan, spousta lidí si klepala na čelo: „Porsche a elektrická auta? To je blbost!“ Pravda, úplně první auto Ferdinanda Porsche sice bylo poháněné elektřinou (elektrifikovaný kočár Lohner-Porsche), ale po celou dobu existence se automobilka věnuje výkonným sportovním autům, takže sázka na elektromobilitu byla pro veřejnost šokem. Všichni očekávali komerční propadák.

A všichni se zmýlili. Jen za první rok se prodalo 20 tisíc Taycanů, na prodej dalších bezmála 20 tisíc stačil první půlrok letošního roku (přitom 40 % kupců Taycanu tvoří zcela noví zákazníci, kteří si pořizují své první Porsche) – za stejný půlrok prodalo Porsche jen o málo víc kusů ikonické 911! Elektromobil od Porsche jde na dračku tak, že ho automobilka nestíhá ani vyrábět. Proč? Protože je Taycan prostě tak dobrý…

Foto: Porsche

Porsche nestíhá modely Taycan a Taycan Cross ani vyrábět, jak se po něm můžou zákazníci utlouct – na nový kousek si počkáte minimálně půl roku

Porsche a elektromobilita dává smysl

Po hlavičkou Porsche se neskrývá jen automobilka, ale také dceřiná inženýrská společnost Porsche Engineering, která se zabývá vývojem a implementací nejmodernějších technologií (především) pro automobilový průmysl. Mezinárodní firma má pobočky po celém světě, dvě z nich jsou i v Česku – v Praze a Ostravě. Porsche Engineering ostatně pomáhalo závodnímu oddělení Porsche vyvinout hybridní závodní vůz 919 Hybrid, se kterým automobilka třikrát dominovala vytrvalostnímu závodu v Le Mans. Technologie ověřené na závodní trati se nyní dostávají na silnici…

Foto: Porsche

Českým pobočkám Porsche Engineering šéfuje Miloš Polášek

Stačí vám vklouznout za volant úplně základního Taycanu a máte hned jasno, že tohle je pravé Porsche – od dokonalého posezu přes trojici budíků (dnes již digitálních) před vámi až po výhled na silnici přes nafouknuté blatníky, vše evokuje bájnou 911. Tu ostatně připomíná i specifikace: 408 koní, pohon pouze zadních kol. Slušný základ pro sportovní zážitek…

Foto: Porsche

Řídit Taycan je učiněná radost, skoro jako 911

Taycan se vrhá do zatáček ostře jako pravé sportovní auto (nízko položené těžiště díky bateriím v podlaze hodně pomáhá), ve vinglu cítíte přenosy hmoty a práci podvozku s nerovnostmi, na výjezdu přidáváte plyn a zadní kola vám pomáhají dotočit oblouk. Přesně jako u 911. Akorát s tím rozdílem, že všechen výkon máte na povel na lusknutí akcelerátoru. Žádné čekání, než převodovka přeřadí, než se motor dostane do správných otáček, než se nadechnou turbodmychadla… Prostě PRÁSK a jste pryč! Tohle vám žádný spalovací motor nedokáže dopřát.

Taycan Cross Turismo

Taycan sedan je spíš čtyřdveřovým kupé – to znamená, že se do něj nic moc nevejde. Proto u Porsche vymysleli praktičtější variantu Cross Turismo, což je v podstatě Taycan kombi (kufr je s objemem 446 l o 40 litrů větší). A protože SUV děsně frčí, je také vůz trochu zvýšený (o 20 mm, resp. 30 mm s off-road paketem), má pohon všech čtyř kol i v základní verzi a spodní část karoserie je chráněná nelakovanými plasty. Není to terénní drsňák, ale za dobrodružstvím se nemusíte bát sjet i mimo asfalt, přitom nepřicházíte o nic z jeho silničních schopností.

Foto: Porsche

Po svižné jízdě po okreskách jsme si dali terénní vložku a sjeli až na dno lomu Velká Amerika. Taycan Cross všechno zvládl s naprostým přehledem

Ale není sporu, že si Taycan užijete víc ve výkonnějších verzích. Těch základních 409 koní je dost na zábavu beze strachu, ale verze Turbo jsou někde úplně jinde – vrcholná specifikace disponuje výkonem až 761 koní a točivým momentem 1050 Nm, které pohání všechna čtyři kola. A na požádání je na mokrém asfaltu dokáže protočit… Tohle je ŠÍLENSTVÍ!

Ale velmi kontrolované šílenství. Taycan neustále působí dojmem, že má celou situaci pod kontrolou (částečně mistrovským naladěním mechaniky, částečně černou magií elektroniky), zatáčkami proletí jako blesk a na rovinkách vám dopřává raketovou, vnitřnosti drtící akcelerací (0–100 km/h za 2,8 sekundy!), aniž byste svůj život vystavovali všanc. Bát se musíte jen o svůj řidičák…

Bez nabíjení by to nešlo

Elektromobily jsou jen tak použitelné, jak hustá je nabíjecí síť. A automobilka Porsche dělá vše pro to, aby přispěla k jejímu rozšíření. Do konce roku 2022 budou mít všichni dealeři Porsche v Evropě (45 poboček v 19 zemích) vysokovýkonné nabíječky (až 320 kW), další nabíjecí body vznikají u frekventovaných hlavních tahů nebo na oblíbených místech zákazníků (hotely, restaurace, resorty atd.). A pochopitelně je tu také vysokovýkonná síť Ionity (350 kW), kterou Porsche spolu s celým koncernem pomáhá rozvíjet. Cílem je mít v roce 2022 k dispozici 6 500 DC rychlonabíječek a 2 000 klasických AC nabíječek.

Foto: Porsche

Nabíjecí síť se rychle rozrůstá. Nemusíte se tak bát, že byste neměli kde nabíjet

Taycan ale není jen o balistické dynamice, stačí povolit nohu na plynu a objevíte v Taycanu úžasně pohodlného (Cross Turismo je díky upravenému podvozku a vyššímu profilu kol ještě o trochu plavnější) a tichého cestovatele, se kterým je radost jezdit denně a překonávat dlouhé štreky.

Foto: Porsche

Porsche Taycan Cross Turismo je univerzální elektrické auto, které bravurně zvládá každou situaci

Jistě, na jedno nabití ujedete nějakých 350 km (s 911 by to při podobném tempu nebylo o mnoho víc), ale po takové porci byste si stejně dali pauzu na záchod, kafe a něco k zakousnutí, u toho vyřídíte pár mailů nebo telefonů – a auto máte zase plně nabité. Na patřičně výkonné nabíječce (Taycan umí až 270 kW) dobijete dojezd 100 kilometrů za pouhých 5 minut, plné nabití trvá jen lehce přes půl hodiny. To vás vážně nezdrží.

Taycan tak není jen technickou výkladní skříní na kolech, ale v srdci je to skutečné Porsche – vzrušující sportovní auto pro každý den určené pro 21. století. Dává nám tak naději, že ani v době elektromobilů nebude za volantem nuda…

Načítám