Článek
Sledujete-li v posledních letech dění kolem automobilky, možná jste nabrali dojmu, že pokud chcete tu opravdovou řidičskou nirvánu a auto pro opravdického nadšence, musíte sáhnout po modelech s přídomky GT3, GT4 nebo alespoň GTS. Že cokoliv obyčejnějšího je vlastně jen takový kompromis. Jenže chyba lávky a dovolte mi, abych vám na jednom konkrétním autě ukázal, že abyste se u Porsche dočkali nadšeneckého auta, nemusíte prolistovat ceníkem až na úplný konec.
Tohle je 718 Cayman S. Celá řada 718 slouží v nabídce coby základní a tohle auto je jedno z mála Porsche, které se cenou vejde do dvou milionů včetně DPH. Tedy, abych nebyl nařčen, že vám kecám – zvolíte-li sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK, dělá to 2 013 000 Kč. Možná si teď řeknete „ale co ty hrozné a drahé příplatky?“. A to je právě ten fór. U tohohle auta prakticky žádné nejsou. Vlastně jsem byl v mnoha ohledech překvapen, jak „holý“ může Cayman být. A když řeknu holý, nemyslím to nijak ve zlém. Jen tu prostě nejsou všechny ty věci, které akorát ubírají pozornost od řízení, komplikují ovládání auta a dělají z řidičského sporťáku cestovní gran tourer.
Vše, co potřebujete (až na tempomat)
Otevírám bezrámové dveře a sedám si prakticky až na podlahu. Sedadlo s manuálním nastavením (elektricky se nastavuje jen sklon opěradla) může být níže zemi a zadek blíže zemi znamená lepší řidičskou pozici pro sportovní jízdu. Blízko tělu si pak přitahuji jednoduchý tříramenný volant bez jakýchkoliv tlačítek, za kterým se nachází úplně jednoduchá a přehledná přístrojová deska. Vlevo je malý rychloměr s čísly namačkanými tak těsně na sebe, že budu stejně koukat jen na jeho digitální přepis. Vpravo potom malý displej s palubním počítačem a pár dalšími údaji, ve kterém se intuitivně listuje páčkou pod volantem. No a konečně uprostřed je to hlavní – velký analogový otáčkoměr, což je při sportovní jízdě reálně jediný budík, který vás vlastně zajímá.
Strohost a jednoduchost prvků pokračuje i dál. Ano, je tu dotykový displej, na němž si můžete nastavit rádio nebo zrcadlit telefon, ale to je z moderních vymožeností asi tak všechno. Žádné přespříliš aktivní jízdní asistenty, žádné komplikované nastavení jízdních režimů, je tu akorát tlačítko Sport, které přiostří reakce celého auta. A bohužel taky žádný tempomat, což je jediná výbava, kterou bych ocenil. Ale víte, jak to je… Když chcete skutečně puristické auto…
S osvěžujícím pocitem z nepřekombinovaného ovládání sahám vlevo od volantu a otočným ovladačem (dřív se sem strkal klíč, ten už teď stačí mít v kapse) nahazuji motor. S charakteristickým mechanickým hlukem se těsně za mými zády probouzí k životu sice jen čtyřválcový, zato parametry nabitý agregát. Ten v Caymanu S má 2,5 litru, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, 350 koní a 420 Nm točivého momentu.
A ano, moc dobře vím, že starší Caymany měly atmosférický šestiválec, ale upřímně – jakmile se ohřeje olej a já vyjedu z města na okresky, vůbec nemám pocit, že by Cayman se čtyřválcem cokoliv ztrácel. V nižších otáčkách je ještě znát prodleva turba, ale jakmile se otáčkoměr přehoupne za hranici čtyř tisíc, začne být motor úchvatně ostrý. Reakce na plyn jsou okamžité, síla ohromná, ale perfektně kontrolovatelná, a čtyřválec se s nesmírnou radostí podívá až přes 7 tisíc. Ani na samém konci spektra mu nedochází dech.
Právě reakce byly při ladění turbomotoru tématem číslo jedna a u Porsche odvedli skvělou práci. Elektronika se při sportovní jízdě stará o to, aby byl tlak turba pořád co nejvyšší, a motor byl tak připraven vypálit na povel plynu s nadšením atmosféry. Pro zajímavost: systém, který si v Porsche nazvali Dynamic Boost, při krátkém odstavení plynu neuzavře škrticí klapku motoru, ale pouze zastaví vstřikování. Tlak v sání se tak nevytratí zcela a při opětovném sešlápnutí plynu je hned k mání.
Kouzlo spočívá ve sladění všeho
Na tom, že umí čtyřválec vykouzlit parádní výkonový i zvukový koncert, má svůj lví podíl taky převodovka. Jasně, já bych do takto puristicky zaměřeného auta klidně pro tu srandu volil manuál, ale sedmistupňové PDK funguje bezvadně. Na povely pádel pod volantem seká dvouspojkové ústrojí bleskurychle jeden kvalt za druhým, a protože můžu mít celou dobu obě ruce na volantu, užívám si o to víc, jak se mnou auto skrz řízení komunikuje a s jakou agilitou se nechá ovládat.
Vlivem motoru uprostřed působí předek Caymanu úžasně lehce a hravě, přitom ale nemůže být řeč o nedotáčivosti příliš odlehčovaného předku. Ovládání auta je perfektně vyvážené, nechá se přirozeně řídit plynem, ale samozřejmě vyžaduje i ohromnou spoustu pozornosti a obezřetnosti. Protože jakkoliv je auto komunikativní a citlivé, má záď zatížená motorem za posádkou takovou dávku přilnavosti, že když se potom utrhne, probíhá to většinou velmi rychle a je potřeba mít hodně rychlé ruce na volantu.
Přesně to jsou ale věci, které ke sporťákům tohohle zaměření patří. Přistupte na jejich hru, nechte je, aby vás učily a v bezpečném prostředí se naučte jejich limity. Ten pocit řidičského zadostiučinění je pak nesmírně uspokojující.
Na druhou stranu je potřeba se smířit i s některými kompromisy, souvisejícími s tím, že jak je Cayman puristický, je zkrátka poněkud jednoúčelový. Budete-li chtít jezdit denně po městě, začne vás štvát, jak z vás na tuhých tlumičích vytřásá duši. Na dlouhé cesty po dálnici zase budete trochu otrávení z hluku od kol a lehce otrávit mě dovedla i poznámka od spolujezdkyně, že „na to, že je to Porsche, bych si ten interiér představovala hezčí“. Ale tak to zkrátka je, pokud chcete auto, které bude vedle sporťáku taky luxusním cesťákem, dává pro vás smysl spíš 911.
Cayman S je v první řadě řidičské náčiní, a téhle role se zhostí s ohromnou vervou. Je to auto na řidičské zážitky, s nímž budete mít na konci každé zatočené okresky nebo na každé cílové rovině závodního okruhu úsměv od ucha k uchu. A je to auto, které při řízení komunikuje a nabízí možnost naslouchat a řidičsky se zdokonalovat. Auta, jako je Cayman, je radost řídit a je radost vnímat, jak jejich vyladěná mechanika funguje. Jak se motor radostně vytáčí a tlačí vůz vpřed, jak šasi bleskurychle reaguje na pokyny volantu a jak se čtyřpístové brzdiče na všech kolech s vervou zakusují do velkých kotoučů v perfektně dávkovatelném brzdném účinku. Prostě puristický sporťák jak má být.
Technické údaje Porsche Cayman S | |
---|---|
Motor | plochý čtyřválec boxer, turbo, uložený vzadu uprostřed |
Zdvihový objem | 2 497 cm3 |
Výkon | 257 kW (350 k) při 6 500 ot./min. |
Točivý moment | 420 Nm při 2 100–4 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 385 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,4 s |
Maximální rychlost | 285 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 13 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 64 l |
Kola a pneumatiky | 235/40 ZR19 vpředu, 265/40 ZR19 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 379/1 801/1 284 mm |
Rozvor | 2 475 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 150 litrů pod přední kapotou, 275 pod zadní kapotou |