Hlavní obsah

Porsche Cayman S – Opravdové řízení už na začátku ceníku

Foto: Lukáš Volšický

Každý správný motoristický nadšenec má ve svém srdci pro značku Porsche speciální místo. I když se vám třeba líbí jiná auta nebo preferujete jinak koncipované sporťáky, nemůžete Porsche upřít, že vyrábí jedny z mála skutečně puristických a ryze řidičských sportovních aut. A teď nemluvím o vrcholových specifikacích, jejichž ceny atakují italské exoty.

Článek

Sledujete-li v posledních letech dění kolem automobilky, možná jste nabrali dojmu, že pokud chcete tu opravdovou řidičskou nirvánu a auto pro opravdického nadšence, musíte sáhnout po modelech s přídomky GT3, GT4 nebo alespoň GTS. Že cokoliv obyčejnějšího je vlastně jen takový kompromis. Jenže chyba lávky a dovolte mi, abych vám na jednom konkrétním autě ukázal, že abyste se u Porsche dočkali nadšeneckého auta, nemusíte prolistovat ceníkem až na úplný konec.

Tohle je 718 Cayman S. Celá řada 718 slouží v nabídce coby základní a tohle auto je jedno z mála Porsche, které se cenou vejde do dvou milionů včetně DPH. Tedy, abych nebyl nařčen, že vám kecám – zvolíte-li sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK, dělá to 2 013 000 Kč. Možná si teď řeknete „ale co ty hrozné a drahé příplatky?“. A to je právě ten fór. U tohohle auta prakticky žádné nejsou. Vlastně jsem byl v mnoha ohledech překvapen, jak „holý“ může Cayman být. A když řeknu holý, nemyslím to nijak ve zlém. Jen tu prostě nejsou všechny ty věci, které akorát ubírají pozornost od řízení, komplikují ovládání auta a dělají z řidičského sporťáku cestovní gran tourer.

Foto: Lukáš Volšický

Katalog příplatků pro Cayman je samozřejmě ohromný. Tenhle konkrétní však zůstal velmi ryzí

Vše, co potřebujete (až na tempomat)

Otevírám bezrámové dveře a sedám si prakticky až na podlahu. Sedadlo s manuálním nastavením (elektricky se nastavuje jen sklon opěradla) může být níže zemi a zadek blíže zemi znamená lepší řidičskou pozici pro sportovní jízdu. Blízko tělu si pak přitahuji jednoduchý tříramenný volant bez jakýchkoliv tlačítek, za kterým se nachází úplně jednoduchá a přehledná přístrojová deska. Vlevo je malý rychloměr s čísly namačkanými tak těsně na sebe, že budu stejně koukat jen na jeho digitální přepis. Vpravo potom malý displej s palubním počítačem a pár dalšími údaji, ve kterém se intuitivně listuje páčkou pod volantem. No a konečně uprostřed je to hlavní – velký analogový otáčkoměr, což je při sportovní jízdě reálně jediný budík, který vás vlastně zajímá.

Foto: Lukáš Volšický

Přístrojová deska má sice oproti 911 méně budíků, ale ta podstatná věc – velký analogový otáčkoměr – zůstala

Strohost a jednoduchost prvků pokračuje i dál. Ano, je tu dotykový displej, na němž si můžete nastavit rádio nebo zrcadlit telefon, ale to je z moderních vymožeností asi tak všechno. Žádné přespříliš aktivní jízdní asistenty, žádné komplikované nastavení jízdních režimů, je tu akorát tlačítko Sport, které přiostří reakce celého auta. A bohužel taky žádný tempomat, což je jediná výbava, kterou bych ocenil. Ale víte, jak to je… Když chcete skutečně puristické auto…

S osvěžujícím pocitem z nepřekombinovaného ovládání sahám vlevo od volantu a otočným ovladačem (dřív se sem strkal klíč, ten už teď stačí mít v kapse) nahazuji motor. S charakteristickým mechanickým hlukem se těsně za mými zády probouzí k životu sice jen čtyřválcový, zato parametry nabitý agregát. Ten v Caymanu S má 2,5 litru, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, 350 koní a 420 Nm točivého momentu.

Foto: Lukáš Volšický

Kde je motor? Někde tam je, ale běžně se na něj skrz „neservisní“ přístupy nepodíváte. Pod dvě plastová víčka se akorát případně lije voda a olej

A ano, moc dobře vím, že starší Caymany měly atmosférický šestiválec, ale upřímně – jakmile se ohřeje olej a já vyjedu z města na okresky, vůbec nemám pocit, že by Cayman se čtyřválcem cokoliv ztrácel. V nižších otáčkách je ještě znát prodleva turba, ale jakmile se otáčkoměr přehoupne za hranici čtyř tisíc, začne být motor úchvatně ostrý. Reakce na plyn jsou okamžité, síla ohromná, ale perfektně kontrolovatelná, a čtyřválec se s nesmírnou radostí podívá až přes 7 tisíc. Ani na samém konci spektra mu nedochází dech.

Právě reakce byly při ladění turbomotoru tématem číslo jedna a u Porsche odvedli skvělou práci. Elektronika se při sportovní jízdě stará o to, aby byl tlak turba pořád co nejvyšší, a motor byl tak připraven vypálit na povel plynu s nadšením atmosféry. Pro zajímavost: systém, který si v Porsche nazvali Dynamic Boost, při krátkém odstavení plynu neuzavře škrticí klapku motoru, ale pouze zastaví vstřikování. Tlak v sání se tak nevytratí zcela a při opětovném sešlápnutí plynu je hned k mání.

Foto: Lukáš Volšický

Pracovat s motorem při jízdě je radost. Reakce jsou střelhbité, výkon vynikající a čtyřválec se točí s radostí atmosféry

Kouzlo spočívá ve sladění všeho

Na tom, že umí čtyřválec vykouzlit parádní výkonový i zvukový koncert, má svůj lví podíl taky převodovka. Jasně, já bych do takto puristicky zaměřeného auta klidně pro tu srandu volil manuál, ale sedmistupňové PDK funguje bezvadně. Na povely pádel pod volantem seká dvouspojkové ústrojí bleskurychle jeden kvalt za druhým, a protože můžu mít celou dobu obě ruce na volantu, užívám si o to víc, jak se mnou auto skrz řízení komunikuje a s jakou agilitou se nechá ovládat.

Vlivem motoru uprostřed působí předek Caymanu úžasně lehce a hravě, přitom ale nemůže být řeč o nedotáčivosti příliš odlehčovaného předku. Ovládání auta je perfektně vyvážené, nechá se přirozeně řídit plynem, ale samozřejmě vyžaduje i ohromnou spoustu pozornosti a obezřetnosti. Protože jakkoliv je auto komunikativní a citlivé, má záď zatížená motorem za posádkou takovou dávku přilnavosti, že když se potom utrhne, probíhá to většinou velmi rychle a je potřeba mít hodně rychlé ruce na volantu.

Foto: Lukáš Volšický

Pocitově lehký předek se hravě vrhá za volantem a auto je úžasně komunikativní

Přesně to jsou ale věci, které ke sporťákům tohohle zaměření patří. Přistupte na jejich hru, nechte je, aby vás učily a v bezpečném prostředí se naučte jejich limity. Ten pocit řidičského zadostiučinění je pak nesmírně uspokojující.

Na druhou stranu je potřeba se smířit i s některými kompromisy, souvisejícími s tím, že jak je Cayman puristický, je zkrátka poněkud jednoúčelový. Budete-li chtít jezdit denně po městě, začne vás štvát, jak z vás na tuhých tlumičích vytřásá duši. Na dlouhé cesty po dálnici zase budete trochu otrávení z hluku od kol a lehce otrávit mě dovedla i poznámka od spolujezdkyně, že „na to, že je to Porsche, bych si ten interiér představovala hezčí“. Ale tak to zkrátka je, pokud chcete auto, které bude vedle sporťáku taky luxusním cesťákem, dává pro vás smysl spíš 911.

Cayman S je v první řadě řidičské náčiní, a téhle role se zhostí s ohromnou vervou. Je to auto na řidičské zážitky, s nímž budete mít na konci každé zatočené okresky nebo na každé cílové rovině závodního okruhu úsměv od ucha k uchu. A je to auto, které při řízení komunikuje a nabízí možnost naslouchat a řidičsky se zdokonalovat. Auta, jako je Cayman, je radost řídit a je radost vnímat, jak jejich vyladěná mechanika funguje. Jak se motor radostně vytáčí a tlačí vůz vpřed, jak šasi bleskurychle reaguje na pokyny volantu a jak se čtyřpístové brzdiče na všech kolech s vervou zakusují do velkých kotoučů v perfektně dávkovatelném brzdném účinku. Prostě puristický sporťák jak má být.

Technické údaje Porsche Cayman S
Motorplochý čtyřválec boxer, turbo, uložený vzadu uprostřed
Zdvihový objem2 497 cm3
Výkon257 kW (350 k) při 6 500 ot./min.
Točivý moment420 Nm při 2 100–4 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, dvouspojková, 7 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 385 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,4 s
Maximální rychlost285 km/h
Spotřeba (kombinace)13 l/100 km
Objem palivové nádrže64 l
Kola a pneumatiky235/40 ZR19 vpředu, 265/40 ZR19 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 379/1 801/1 284 mm
Rozvor2 475 mm
Objem zavazadlového prostoru150 litrů pod přední kapotou, 275 pod zadní kapotou
Načítám