Hlavní obsah

Peugeot 208 1.5 BlueHDI – s měšťákem na dálničním výletu

Foto: Jakub Deml

Nedávno jsme měli v testu nový Peugeot 208 s benzinovým motorem o objemu 1,2 litru. Kolega Martin ho otestoval velmi důkladně, a tak tenhle test nemohl být tak úplně standardní. Nechtěli jsme totiž po pár týdnech publikovat to samé, jen v dieselové variantě. Co s tím? Vzhledem k tomu, že jsme naftovou dvěstěosmičku měli k dispozici přes vánoční svátky, vzali jsme ji na výlet. A rovnou do Budapešti.

Článek

Cesta do Budapešti není z české metropole nikterak složitá. Dá se zvládnout za něco málo přes pět hodin jízdy a nemusíte ani na moment opustit dálnici. Stačí si přes internet zakoupit elektronické dálniční známky pro Slovensko a Maďarsko (to je otázka pěti minut a dohromady cca 500 korun) a můžete vyrazit. Největší strašák, obávaná dálnice D1, je naštěstí přes zimu bez uzavírek, a tak je cesta hned o dost příjemnější. Kdo by za takových okolností do maďarské metropole létal, že?

Ale zpátky k našemu dopravnímu prostředku. Nový Peugeot 208 je vzhledově velmi povedené auto a sluší mu i efektní šedo-stříbrná barva, která, v kombinaci s uhrančivými předními LED světlomety a paketem GT Line, dodává na sportovním vzhledu. Ve srovnání s konkurenty v segmentu se dá bez uzardění říct, že tento Peugeot je asi designově nejpovedenější.

Ke zklamání nedochází ani po usednutí dovnitř dvěstěosmičky. Interiér je lehce futuristický, moderní a se sportovním nádechem. Může za to mimo jiné malý nekulatý volant, ale i karbonové obložení přístrojové desky a dveří. Povedl se i virtuální kokpit s 3D prvky, u kterého si můžete nastavit hned několik režimů zobrazení - od sportovního, přes navigaci až po klasické zobrazení. Příjemná jsou také sedadla, která jsou pohodlná i při delší jízdě a zároveň poskytují dobrou boční oporu. Místa je pro řidiče a spolujezdce vpředu tak akorát, vzadu už to pro dospělé na delší cesty příliš není.

Foto: Jakub Deml

Interiér se v nové 208 vážně povedl, působí futuristicky a sportovně

Ačkoliv malý volant vypadá atraktivně, já osobně nejsem jeho fanouškem. Zaprvé si troufám říct, že s větším volantem se řídí přece jen o něco lépe, navíc někteří (jako třeba já) mohou mít problém s jeho nastavením tak, aby ho měli v ideální řidičské poloze a zároveň jim věnec volantu nebránil ve výhledu na budíky na přístrojové desce. Parťákem na první dobrou pak není ani infotainment, který není přehlídkou hbitosti a jednoduchosti, když si na něj ale člověk zvykne, dá se s ním v pohodě žít.

Co naopak zaslouží pochvalu, je zcela jistě podvozek. Je velmi pohodlný, dokáže skvěle odfiltrovat menší i větší nerovnosti na silnici a zároveň nijak neubírá na jistotě v zatáčkách. Motor není navzdory vzhledu auta žádný sportovec, ale to se od něj ani nečeká. Je slušně odhlučněný, hezky pružný a v určitých chvílích potěší větší točivý moment, než nabízejí benzinové varianty dvěstěosmičky.

Ovšem největší devizou dieselu v nové 208 je bezesporu spotřeba. Motor točí při dálniční stotřicítce na šestku kolem dvou tisíc otáček a my jsme během našeho výletu do Budapešti docílili spotřeby 5,6 litru na sto kilometrů. Navíc jsme celou cestu jeli s adaptivním tempomatem. Kdybychom si takto řízení ale neusnadňovali, a místo toho na silnici zbytečně nezpomalovali a nedrželi si tak velký odstup, jaký si tempomat žádá, mohla být výsledná spotřeba ještě o pár decilitrů nižší. I při kombinaci jízd po dálnici, okreskách a ve městě se tak se spotřebou v pohodě vejdete pod šest litrů nafty na sto kilometrů.

Foto: Jakub Deml

Nová 208 s motorem 1.5 BlueHDI pěkně vypadá zvenku i zevnitř, slušně se chová na silnici a má nízkou spotřebu

Jako každé moderní auto nabízí Peugeot 208 samozřejmě také celou řadu bezpečnostních a asistenčních systémů. Kromě nouzového brzdění je to například asistent udržení v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, parkovací asistent nebo již zmiňovaný adaptivní tempomat.

Ale zpátky k našemu výletu do maďarské metropole! Přestože dvěstěosmička není primárně dálniční vůz, svou úlohu splnila dokonale. Díky úspornému dieselu pod kapotou s ní jdou podnikat i delší výlety doslova za hubičku, pohodlný podvozek i příjemná sedadla z cesty neudělají utrpení a až zaparkujete před hotelem, ostudu tímhle fešákem rozhodně neuděláte.

Foto: Mapy.cz

Trasa z Prahy do Budapešti měří něco málo přes 500 kilometrů a i s přestávkami na benzinkách se dá při dobrém provozu zvládnout zhruba za pět a půl hodiny

Ačkoliv dieselové motorizace z malých aut již takřka vymizely, je dobře, že si Peugeot pro modelovou řadu 208 jednu naftovou variantu zatím ponechal. Své zákazníky si totiž zcela jistě najde – jak ukázal náš výlet do Budapešti, na dlouhé cesty je to dobrý parťák. Pokud jedete ve dvou, větší auto zpravidla nepotřebujete a ve 208 i přes drobné nedostatky všechno funguje, jak má. A vy si pak brázdíte evropské dálnice ve stylové káře klidně za pět litrů na sto. A to dává smysl, ne?

Nový Peugeot 208 se dá pořídit v základu už za 295 000 Kč (varianta 1.2 PureTech 75 s výbavou Like za akční cenu). Dieselová varianta nové dvěstěosmičky pak začíná na 385 000 Kč (taktéž akční cena Peugeotu, jinak za 440 000 Kč). Námi testovaná verze ve výbavovém stupni GT Line vyjde na 485 000 Kč v případě akční ceny, 545 000 korun pak činí standardní nezvýhodněná cena.

Technické údaje
Motorřadový vznětový čtyřválec s turbodmychadlem, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 499 cm3
Výkon75 kW (102 koní) při 3 500 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 126 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,2 sekundy
Maximální rychlost188 km/h
Spotřeba (kombinace)5,6 l/100 km
Objem palivové nádrže41 litrů
Kola a pneumatiky205/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 055/1 745/1 430 mm
Rozvor2 540 mm
Objem zavazadlového prostoru309 litrů
Načítám