Článek
Volkswagen patří mezi průkopníky maloobjemových přeplňovaných zážehových motorů, ale první počátky nebyly zcela bez problémů. Asi nejvíce medializované jsou potíže s řetězovými rozvody nových jednotek, což paradoxně s těmi hlavními rozdíly proti konvenčním motorům moc nesouvisí. Jenže přímé vstřikování, přeplňování a na to nabalené složitosti umí po letech v ojetinách připravit kupcům nemilé překvapení. Naštěstí Volkswagen i v šestém pokračování Golfu nadále prodával atmosféricky plněné pohonné jednotky. Sice jako základní verze, ale mnoha lidem to stačit bude.
Protože se budeme věnovat podrobněji právě základnímu motoru, rozebereme si v několika bodech jeho přednosti a případná choulostivá místa. Nebojte, žádná katastrofa se konat nebude. Tenhle Golf bude vždy relativně bezpečná koupě.
Nejlevnější už za 75 000 Kč
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Golf se základní benzinovou čtrnáctistovkou o výkonu 59 kW (80 k). Vůz s manuální převodovkou byl vyroben v roce 2011 a v době testu měl najeto něco málo přes 156 000 km. Prodejce za něj chtěl 157 000 Kč.
Ojetých Golfů jsou na našem trhu stovky a i pohled do aktuální nabídky inzertního portálu Sauto.cz ukazuje, že je opravdu z čeho vybírat. Nejlevnější kusy šesté generace se dají koupit za nějakých 75 000 Kč, za což dostanete pořádně ojetý vůz s dieselem 1.6 TDI, případně olítaný benzinový základ s reálnými třemi sty tisíci kilometry na hrbu.
Podíl paliv je tak půl na půl, vzácně se dá sehnat i tovární verze na LPG, ale většinou jde spíše o dodatečnou přestavbu. Koupit se dá i čtyřkolka, v nabídce je dost vozů s automatem, zde už výhradně dvouspojkovým DSG. Rozpočet 150 000 Kč zaručí docela slušný Golf s rozumným nájezdem. Na sportovní provedení GTI (především pak limitované Edition 35) či dokonce ostrou verzi R si ale připravte přes 300 000 Kč.
A jak si ojetý Golf VI stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Volkswagen Golf je u nás čtvrtým nejprodávanějším modelem. Díky velice opatrným mezigeneračním změnám si dlouhodobě zachovává svůj styl a stárne velice pomalu. Na trhu ojetých vozů vyniká širokou nabídkou verzí různých generací. U šesté generace je největší zájem o hatchbacky, zákazníci je volí asi v 50 % případů. Pokud požadují větší přepravní kapacitu, pak asi 30 % zákazníků volí verzi kombi nebo z 20 % zvýšenou verzi Golf Plus. U šesté generace se začal objevovat větší podíl automatických převodovek DSG, zákazníci je volí asi z 10 % celkových prodejů. Testovaná konfigurace s benzinovým atmosférickým motorem a manuální převodovkou je vyhledávána pro svou jednoduchost, a tudíž spolehlivost a dobrou cenu.“
Nebývá to utahaná stočenka
Základní benzinová čtrnáctistovka není zase taková vzácnost, nejslabší motor evidentně spoustě lidí stačil. V inzerátech je zhruba pět desítek aut a ceny se pohybují od 80 do 200 tisíc Kč podle celkového stavu, stáří a nájezdu. Podle očekávání budou taková auta vybavená spíše skromněji, ale to vlastně u ojetiny pořizované s ohledem na spolehlivost nemusí vadit. I u relativně kvalitního Golfu platí, že co v autě není, nemůže se rozbít.
I po deseti letech Golf ukazuje, že je to pořád slušné auto s velmi dobrým podvozkem a dýchne na vás ten pocit nadprůměrné kvality. Tohle Volkswageny vždycky uměly. Dojem dělá hlavně funkční, jednoduchý a kvalitně vyhlížející interiér. Udržovaný Golf, ve kterém bývalý majitel nevozil stavební suť, nekouřil, aspoň občas vyluxoval a jednou za pár let vytepoval sedačky, bude i po 300 000 km vypadat pořád velice dobře.
I to je důvod, proč se koncernová auta často stáčejí, protože reálný nájezd se odhaduje velmi těžko. Testované auto ale nenapovídá, že by mělo být stočené o dvě stě tisíc dolů. Ostatně, benzinovou čtrnáctistovku si asi nikdo nekoupil na padesátitisícové roční etapy. Nájezd 156 000 km za 10 let se zdá být naprosto reálný a uvěřitelný. Jediné, co se dá zkoušenému autu na první pohled vytknout, je neklimatizující klimatizace, ale asi by jen stačilo doplnit médium. Nicméně zrovna plně automatická klimatizace bývá u těchto Golfů častým zdrojem problémů – zasekávají se u ní totiž různé klapky, odchází i její kompresor.
Ačkoli Golfy obecně nebývají zas takovým terčem podvodníků (nejčastěji se stáčí Superby, Passaty a Octavie), mějte se přesto na pozoru, hlavně pokud kupujete diesel a kombík (oblíbená varianta firemních flotil). Ale ono na té motorizaci až tolik nesejde. Spíše počítejte s tím, že nafťák bude mít najeto minimálně 20 000 km za rok, benzin tak 10 až 15 000 km. Cokoli pod touto hranicí by mělo být podezřelé.
Hlavní výhodou Golfu ve srovnání s příbuznou Octavií je to, že nebýval používán ke stěhování stavebního materiálu a dalšího „bordelu“ (aspoň tedy v krátké hatchback verzi). Tahle auta většinou slouží jako prostornější alternativa k vozům segmentu B a asi nejvýmluvnější je zkušenost jednoho mého známého, který si tento Golf koupil, protože mu byla právě tehdejší Fabia malá. „Já to mám jen na cesty do práce, na nákup a zpátky domů a nic víc od toho nechci,“ povídal mi tenkrát. To auto má dodnes, najeto má přes 200 000 km, a neví, za co jiného by ho měl měnit. „Nic to po mě nechce, jen jednou za rok udělám olej. Nikdy se nic vážného nerozbilo a řeším jen drobnosti,“ doplnil mi v krátké zprávě s dodatkem, že by si asi žádnou současnou ojetinou, bez pořádného příplatku, nepolepšil. „Všechno to má tříválec, kvalty dlouhé jak týden před výplatou a úplně vidím, jak se to jen bude sypat jako domeček z karet,“ shrnul trochu ostřejším slovníkem svou představu o současném trhu.
Nerezne a dobře jezdí
Právě s menším vytěžováním Golfů souvisí také celkově lepší stav ojetin. Podívejte se na stejně staré Octavie. Jistě, najdete extrémy z obou táborů, ale ten průměr hovoří jasně. Zatímco desetiletá Octavia, tou dobou už nejspíš v rukou třetího majitele, bude mít za sebou většinou těžký život, stejně starý Golf bude víceméně stále slušné auto bez stop nadměrného vytěžování.
Podvozky Golfů, ač konstrukčně vlastně shodné s Octaviemi, nebývají většinou v tak zuboženém stavu. Zatímco dnes skoro nepotkáte dvojkovou Octavii, která by neměla zadní kola do tvaru písmene „A“ a neplavala po silnici jak opilý cyklista, tak u Golfů na takové případy narazíte jen u extrémně ojetých kombíků.
Golfy také tolik nereznou. Určitě víte, že druhá generace Octavie po letech kvete jako letní horská louka, za což může na jedné straně nadměrné vytěžování aut podpořené neodpovídající údržbou (především čištěním a preventivní ochranou laku a dutin), na straně druhé také pár konstrukčních nedostatků. Asi nejdiskutovanějším je prodírání laku dveřním těsněním. Dá se s tím pracovat, ale většinu lidí nedonutíte k údržbě přistupovat preventivně.
Přesto se smiřte s tím, že desetiletý Golf s nájezdem okolo 200 000 km bude potřebovat nějakou investici do podvozku. Lze pochybovat, že někdo někdy měnil silentbloky, ložiska, tlumiče… Maximálně tak táhla předního stabilizátoru, což bývá systémový problém skoro všech koncernových ojetin na českých silnicích kvalitou odpovídajících rumunskému venkovu – budete je měnit přibližně každé dva roky. Po opravách pak musí nastat seřízení geometrie, hlavně na zadní víceprvkové nápravě. Pak bude Golf jezdit jako nový. Výjimečně se lze setkat s nefunkčním elektromechanickým posilovačem.
Základ, který nezlobí
Motor 1.4 16V (někde se setkáte s označením 1.4 MPI) byl sice nejdostupnější základ, ale teď po letech je to asi i nejbezpečnější možnost z celé nabídky. Nepřímé vstřikování motoru (proto to označení MPI) není tak citlivé na kvalitu paliva a zbaští úplně všechno, zatímco přímovstřikové přeplňované jednotky TSI si na kvalitní benzin opravdu potrpí.
Čtrnáctistovka uměla v minulosti zlobit spotřebou oleje, ale výrobce postupně nasadil modifikované písty a provedl pár úprav, takže poslední generace, pro něž je typické ladění na 59 nebo 63 kW (80, resp. 85 koní), lze považovat za již velmi spolehlivé. Olej budou brát spíše utrápené kusy, ve kterých nebyl olej měněný pravidelně a včas. Spotřeba paliva se dá udržet okolo 6,5 litru na 100 km, aniž byste se nějak snažili. Mimo město a dálnice není problém jezdit za 5,5 litru na 100 km.
Kdo motor netrápil za studena a olej vyměnil každý rok nebo po 15 000 km, ten s tímhle motorem problémy mít nebude. Jen je ještě potřeba pamatovat na výměnu řemenových rozvodů. Někteří doporučují měnit rozvody raději každých 6 let nebo 90 000 km, interval 120 000 km bychom označili ještě jako akceptovatelný. Otázkou samozřejmě je, jestli to někdy někdo v minulosti dělal. Jak auto vypadne z oficiální servisního plánu, nedá se na to moc spolehnout.
Odkývat by šel také motor 1.6 MPI (prodávaný jen do dubna 2010), který má rovněž nepřímé vstřikování, řemenové rozvody a jednoduchou techniku. Pokud nebude jevit známky spotřeby oleje (vyndejte svíčku, případně aspoň sáhněte hluboko do výfuku, jestli je čistý), půjde to. Proti čtrnáctistovce jede o trochu lépe, ale zas takovou pocitovou dynamickou převahu nemá.
U atmosférických motorů s nepřímým vstřikem jsou pak už jen svíčky, které měňte nejpozději po 60 000 km, ale klidně i dříve. Zapalovací cívky moc nezlobí, to spíše u aut s neměněnými svíčkami, které se zalepují spáleným olejem. Pak už jen pamatujte na každoroční výměny filtrů a to je všechno. Tohle jsou opravdu spolehlivé motory, kterým hlavně nevadí krátké trasy po městě za studena. Jednotkám TSI takový režim naopak moc nesvědčí.
Je nám jasné, že dynamicky není čtrnáctistovka žádný zázrak a třeba motory 1.2 TSI a 1.4 TSI pojedou také za šest litrů na 100 km, ale výrazně svižněji. Ale všechna jejich rizika za to moc nestojí. Ještě bychom mohli schválit tu 1.2 TSI, ideálně z roku 2012 a mladší. To už má pevnější rozvodový řetěz a hlavně modifikované turbo, jehož oprava nestojí skoro čtyřicet tisíc.
Jednotka 1.4 TSI se kvůli vadnému rozvodovému řetězu umí „potkat“, silnější twincharger (přeplňování kompresorem a turbodmychadlem) k tomu přidává choulostivý systém přeplňování a citlivost na kvalitu paliva. Také často bere olej. Žádná velká výhra není ani motor 1.8 TSI a bohužel i zajímavé GTI s motorem 2.0 TSI generace EA 888.
Jestli chcete GTI, které funguje, shánějte Edici 35 nebo plnotučné R. Tyto verze pohání starší provedení motoru 2.0 TSI generace EA 113. Mají rozvodový řemen a relativně bytelnou techniku. Umí sice karbonovat, brát olej a klidně jim selže turbo, ale všechno se dá řešit a nehrozí, že by se z ničeho nic „potkaly“.
Diesel jako továrna na problémy?
Ne tak docela, ale bude trochu obtížnější koupit kus, který bude v opravdu dobrém stavu. Komu naftový Golf funguje, nebude ho jen tak prodávat, takže je riziko, že na trh ojetin budou mířit převážně jen ta auta, která potřebují nějakou větší investici. Vstřikování, citlivé hlavně na motorizaci 1.6 TDI, EGR ventily (tamtéž, ale i na 2.0 TDI), částicové filtry, turbodmychadla… To jsou všechno věci, které budete s největší pravděpodobností muset dříve či později řešit.
Pak je otázkou výhodnost takového nákupu. Naftový Golf koupíte za 100 až 150 tisíc korun, ale dalších padesát tisíc do něj spadne jako nic. Má to smysl? Vyplatí se vám to? To si musíte spočítat sami. Když už, asi bychom hledali nějaký udržovaný kus s motorem 2.0 TDI, kompletní historií a nezasažený tunerem, především pak chiptuningem.
Zajímavá je verze o výkonu 81 kW (110 k), kterou lze považovat za spolehlivou. Pozor ale právě na chiptuning. Základní 2.0 TDI má slabší pětistupňovou převodovku, která dodatečné zvyšování výkonu a točivého momentu nesnáší dobře. Koupíte ji ale také se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, která má lepší řešení se spojkami v oleji. Ten se však musí měnit, nejpozději po 60 000 km. Otázkou samozřejmě je, jestli to bývalí majitelé dělali…
Verze o výkonu 103 kW (140 k) je samozřejmě velice oblíbená, dostupná s bytelnějším šestistupňovým manuálem (a ještě se čtyřkolkou) a také povedeným automatem DSG. Sice lze v DSG spatřovat jisté riziko, ale jestli nechcete v Golfu řadit, lepší možnost nemáte. Menší 1.6 TDI a běžné benzinové motorizace měly jen sedmistupňové DSG se suchými spojkami, což je v ojetině továrna na problémy. Vrcholnému GTD s výkonem 125 kW (170 k) bychom se ale asi raději vyhnuli, pokud neznáte detailně historii celého auta.
Celkové hodnocení: Ojetý VW Golf 1.4 16V
Základní Golf není žádný dynamický zázrak, ale je to jednoduché a v zásadě spolehlivé auto, které za sebou nebude mít vražedný nájezd dieselů. Pokud potřebujete něco prostornějšího na přibližování se do města a na nákupy, je tenhle Golf skvělá volba. Jenom počítejte s tím, že je to už desetiletá ojetina, případně i starší, takže té preventivní péče bude potřebovat trochu víc. Občas pořešíte nějakou drobnost, ale když se o auto postaráte, bude klidně ještě deset let spolehlivě fungovat bez potřeby brutálních investic do oprav pohonného ústrojí.