Hlavní obsah

Test ojetiny: Subaru XV – Všestranná vstupenka do komunity

Foto: Michal Jirák

Subaru XV první generace patří mezi všestranné vozy, které se nebojí pořádně ušpinit v terénu, ale jak si vede na poli ojetin?

Japonská automobilka Subaru nepatří v Evropě mezi nejsilnější značky a ani neprodukuje auta s důrazem na spotřebu. Gró výrobce tkví v řidičsky atraktivních modelech a schopných čtyřkolkách, proto si značku oblíbili různorodí lidé a dobrodruzi, kteří často tvoří doslova živý organismus. Jednou ze vstupenek do této komunity je právě Subaru XV první generace, ovšem jde o vhodnou volbu?

Článek

První generace Subaru XV debutovala v říjnu roku 2012 a veřejnost hned zaujala svým výrazným designem. Na pohled bylo jasné, že půjde o auto pro náročnější a zkušené řidiče, kteří se občas vydají i mimo zpevněné cesty. Časem se ukázalo, že jde o poměrně dobrou ideu a k větší atraktivitě přispěla v roce 2015 lehká modernizace.

Foto: Michal Jirák

Subaru XV debutovalo v roce 2012 a o tři roky později se dočkalo modernizace

Ta zahrnovala nový přední nárazník, zadní lampy, hezčí grafiku a dekor přístrojového štítu, přepracovaný infosystém a vylepšené pružiny, díky kterým se snížil přenos vibrací do kabiny. Vůz si rovněž nelze splést díky unikátním litým diskům ve stylu ozubených kol.

Koncepce auta byla jasná, a to vzít vlastnosti hatchbacků, tedy pohodlí, prostor, velký kufr (380 litrů), rozumné rozměry, ergonomii a spojit je se schopnostmi terénních aut. Vozidlo proto vsadilo výhradně na čtyřkolku, vyšší světlou výšku 220 milimetrů a u jedné motorizace dokonce na redukci!

Foto: Michal Jirák

Redukci jste mohli mít jen s benzinovým motorem 1.6 a manuálním pětikvaltem

Palubní výbava zahrnovala u vyšších výbav multimediální centrum od Harman Kardon, které od roku 2014 nahradil systém od FujitsuTen. Infotainment však není silnou stránkou XV, protože má i na svou dobu poměrně zastaralou grafiku a nepřehledné ovládání.

Ale co srdce aut, motory, jak na tom jsou? Klady, zápory a další informace nám prozradil technický specialista Jaroslav Salamon ze společnosti Subaru ČR.

Foto: Michal Jirák

Kufr nabídne objem 380 litrů

Schopní, ale žízniví

Pod kapotu se montovaly jen tři motory typu boxer, nicméně pokrývají nároky většiny potenciálních kupců, kteří mají v hledáčku outdoorový automobil, ale nechtějí SUV, případně off-road.

V základu se XV prodávalo se zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 84 kW a síle 150 Nm. V rámci převodovek jste mohli vybírat mezi variátorem CVT a pětirychlostním manuálem s redukcí. A to je velká výhoda, protože redukci v konkurenčních automobilech tohoto typu prakticky nenajdete.

Foto: Michal Jirák

V lepších výbavách jste mohli mít třeba i střešní okno

Mezi hlavní přednosti patří spolehlivost, nic fatálního se na 1.6 nekazí. Milovníky řízení rovněž potěší nízké těžiště motoru boxer, nicméně musíte počítat se zvýšenou servisní náročnosti z hlediska některých i běžných úkonů. Například výměna zapalovacích svíček není práce na deset minut, nicméně interval výměny je nastaven na 105 000 kilometrů.

Pokud zvolíte CVT, počítejte s menší dynamikou, takové zrychlení z nuly na sto zabere autu skoro 14 sekund. Ani spotřeba nebude kdovíjak oslnivá, s CVT si sice užijete plynulé „řazení“, ale zaplatíte za to asi osmi litry benzinu na sto. Jestliže máte těžkou nohu, pak se dostanete klidně k deseti litrům.

Foto: Michal Jirák

Subaru XV je na některých trzích (např. v USA) známé také jako Crosstrek

Alternativou je 110kilowattový dvoulitrový benzinový čtyřválec, spárovaný s šestirychlostním manuálem (bez možnosti redukce) nebo s variátorem. Podobně jako 1.6 se pyšní spolehlivostí, nízkým těžištěm a dalšími pozitivními i negativními vlastnostmi plochých motorů typu boxer. I zde převodovka CVT nabídne plynulý přenos 196 Nm točivého momentu, ale za průměrnou spotřebu okolo devíti litrů na sto ujetých kilometrů. Manuál na tom bude klidně o litr až dva lépe.

Na modelový ročník 2012, tedy na první kusy, byla vyhlášena svolávací akce na výměnu ventilových pružin, proto si před nákupem ověřte, jestli se doporučeného servisu předmětné vozidlo zúčastnilo.

Foto: Michal Jirák

Motory typu boxer nabídnou nízké těžiště, proto se auta od Subaru chlubí specifickými jízdními vlastnostmi

Ropu jen dálky

Máte-li rádi unikáty, slyšte pozorně. Dvoulitrový turbodiesel typu boxer se do XV dostal ve své modernizované podobě a s vychytanými konstrukčními neduhy, které jinak provázely tyto vznětové motory od roku 2008. Dokonce se nemusíte bát ani zvýšené spotřeby oleje, na tu trpěly naftové vozy Legacy a Outback modelového roku 2011.

Se svými 108 kilowatty výkonu a 350 newtonmetry točivého momentu jde o vhodnou jednotku na dlouhé trasy, pyšnící se navíc jednodušší konstrukcí, díky níž nepotřebuje vyvažovací protikladky. S lehkou nohou si diesel s šestirychlostním manuálem řekne průměrně o 6,5 litru na sto kilometrů. Mezi pozitiva rovněž řadíme trvanlivé vstřiky.

Foto: Michal Jirák

Interiér nabídne robustní, avšak tvrdé plasty

Jestliže hledáte parťáka do města, nechte naftu ležet. S mechanicky ovládanou převodovkou a méně přátelsky naladěnou (tužší) spojkou se budete trochu prát. Ropák se také dlouho zahřívá a vyhrál i filtr pevných částic (norma Euro 5), proto se ho týkají také emisně relevantní závady.

Pan podvozek

Samotné manuály jsou prakticky bezúdržbové, zatímco řetězové CVT by mělo dle předpisů dostat svěží olejovou náplň jen za předpokladu, že se vůz používal k tažení přívěsů. Z praxe však doporučujeme mazivo měnit, a to nejpozději každých 80 000 kilometrů, lépe však dříve. Závad se v případě variátorů objevuje minimum, v jednotkách kusů jde o hlučná ložiska u automobilů s vysokým kilometrovým nájezdem.

Foto: Michal Jirák

Benzinové modely s CVT mají horší jízdní dynamiku a vyšší spotřebu, na druhou stranu nabídnou naprosto hladkou změnu převodových poměrů

K převodovým ústrojím se váže ještě jedno pravidlo. Auta s manuálem mají vždy tradiční mechanický mezinápravový samosvorný diferenciál, zatímco automaty používají elektronicky řízenou lamelovou spojku. Servisní interval výměny oleje v diferenciálech a manuálu je 60 000 kilometrů – ten důrazně doporučujeme dodržovat, protože je zásadní pro správnou funkci čtyřkolky.

Podvozkově budete milovat zesílené nezávislé zavěšení obou náprav a jeho dokonalé kopírování terénu. Taktéž oceníte ochranné kryty nebo přední podběhy navržené pro efektivní chlazení brzd. Kupujete-li kousek s vyšším nájezdem nebo ten, který v terénu už něco zažil, dejte pozor na stav silentbloků předních ramen. Pokud jsou na odpis, lze je poměrně levně vyměnit za nové.

Foto: Michal Jirák

Na XV si zamilujete jeho odolné nezávislé zavěšení

Brzdy patří ke spotřebnímu materiálu, proto vám prozradíme jejich průměrné ceny, které se mohou lišit napříč servisními středisky. Pár předních kotoučů vyjde na necelých 6 000 Kč, zatímco destičky stojí lehce přes 3 600 Kč. Za zadní kotouče zaplatíte asi 5 400 Kč a destičky k nim vyjdou na téměř 2 900 Kč. Na platbu za provedenou práci si pak vyčleňte asi 1 800 Kč.

Vstupenka do komunity

Mezi pozitiva Subaru XV první generace řadíme: vyšší posez, vyšší světlou výšku, atraktivní design, jízdní vlastnosti, redukci (pouze u 1.6 5MT), nízké těžiště, pohon 4x4, snadné řízení a kuželový samosvorný mezinápravový diferenciál (jen pro manuály).

Foto: Michal Jirák

Rovněž prostor vzadu není k zahození, pro lidi průměrného vzrůstu dokonce velmi uspokojivý

Do negativ patří: zastaralý infosystém, tvrdé interiérové plasty, DPF a tužší spojka u naftových motorů, vyšší spotřeba paliva a nižší dynamika u modelů s CVT, a také tučnější cena ojetin, která vychází z tehdejších vyšších pořizovacích cen.

Za nejlevnější kousky s vysokým kilometrovým nájezdem zaplatíte asi 200 000 Kč. Lepší však koupit solidnější modely s nižším nájezdem za cirka 280 000 Kč. Kolem 350 000 Kč se už pohybují poměrně mladá a vyloženě pěkná XV, kterým na tachometru svítí necelých 100 000 ujetých kilometrů.

Foto: Michal Jirák

Zastaralý a nepřehledný infosystém patří mezi slabé stránky vozidla. Cílové klientele to však bude vesměs jedno

Jindřich Topol ze společnosti AAA Auto, odkud jsme si vozidlo půjčili, ještě doplnil: „Na Subaru XV v bazarech natrefíte málokdy, jako nové bylo relativně drahé, a to platí i pro ojetiny. Stejně jako u ostatních subaru jde v Česku o okrajový model, který přitahuje specifickou klientelu, zájemce o golf nebo octavii se do něj přemluvit nejspíš nenechá. Technická robustnost a jízdní projev cílí spíše na osoby loajální ke značce, tvrdé plasty v interiéru a místy zvláštní ergonomii typický zájemce zpravidla neřeší. Každopádně jde o jedno z posledních subaru „starého typu“, kdy motoristický svět býval ještě celkem v pořádku,“ dodává.

Spolehlivý kříženec hatchbacku a SUV rozhodně do japonské komunity patří a jeho vlastnictví je vlastně takovou příjemnou vstupenkou do světa praktických vozů, které se nebojí jednou za čas obout holínky a s ladností princezny vyrazit do pořádného marastu.

Načítám