Hlavní obsah

Test ojetiny: Škoda Rapid je vše, co člověk potřebuje

Foto: Dalibor Žák

Škoda Rapid

Pokud si nemusíte autem zlepšovat společenský status a prostě chcete jen nějaké slušné, prostorné a spolehlivé přibližovadlo s nízkou spotřebou, vlastně nic víc než Škodu Rapid nepotřebujete. Jen od ní nečekejte zázračný komfort a dynamické jízdní vlastnosti. Je to prostě obyčejné auto.

Článek

Pamatujete si na Octavii Tour? Když tahle stará verze Octavie z nabídky vypadla, měl ji nahradit právě model Rapid. Na trh přišel v říjnu 2012 a prodával se nejprve v karoserii liftback – zkrácený hatchback označený jako Spaceback se začal prodávat v roce 2014. Rapid měl především vyplnit mezeru mezi Octavií a Fabií, která se s příchodem obou nových generací zvětšila. Zalíbit se měl ale i fleetovým manažerům, kterým bylo líto pro řadové pracovníky kupovat drahé Octavie.

Prodeje možná neletěly raketovým tempem, ale ve skutečnosti se Rapid prodával dobře. Relativně skromná nabídka v bazarech proti nabušeným Octaviím z firemních flotil má prosté vysvětlení. Rapid si totiž ve velkém kupovali i soukromníci za své vlastní peníze.

Takové auto pak rodina často nemá důvod po třech letech prodávat. Podobně jako u menších fabií a dříve favoritů a felicií bude se Rapid v rodině dědit z generace na generaci, dokud ho po dědovi nedostane za pár let dorůstající vnuk, který na něj nalepí bakelitové křídlo, mračítka a týden po získání řidičáku ho zahodí do škarpy ve snaze o „driftování“ přes zataženou ruční brzdu.

Jako příklad ojeté Škody Rapid nám poslouží bílý liftback, který jsme si půjčili v Auto ESA. Vůz s motorem 1.2 TSI 77 kW s šestistupňovým manuálem byl z roku 2015 a už ujel slušnou porci 193 300 km, tedy okolo 50 000 km za rok. Prodejce za něj chtěl 170 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Rapid není auto na vylepšování si společenského statusu. Běžným potřebám naprosté většiny lidí ale bohatě stačí

Když se podíváme na aktuální nabídku na trhu, inzerentní server sauto.cz nabízí přes dva tisíce rapidů s cenami od nějakých 140 000 Kč. Rapid s nájezdem do 50 000 km koupíte už za nějakých dvě stě tisíc. Za 250 000 Kč můžete mít relativně málo ojetý vůz se slušnou výbavou.

Naprostá většina vozů má pod kapotou benzín. Podíl dieselů je poměrně malý a na sautu z těch dvou tisícovek aut jsou jen asi tři stovky nafťáků. Ceny dieselů a benzinů se moc neliší a bude spíše záležet na výbavě, celkovém stavu a drobnostech. Pokud byste chtěli automat, tak s cenami od dvou set tisíc můžete vybírat ze zhruba 180 vozů.

Na pohled laciný, ale jinak dobrý

Trochu zamrzí, že na počátku výroby byl Rapid, s ohledem na náklady, opravdu hodně „osekaný“. V přímém srovnání s konkurenčními levnými sedany jako Peugeot 301, Citroën C-Elysée a Dacia Logan byl Rapid dražší, ale mnozí kritizovali jeho laciné detaily. To, že Rapid ale za trochu vyšší cenu nesrovnatelně lépe jezdil, zarytí „hejteři“ všeho koncernového neviděli nebo spíše nechtěli vidět. V průběhu výroby ale Škoda postupně Rapid modernizovala a doplňovala dříve chybějící výbavové prvky.

Foto: Dalibor Žák

Proti Octavii nepůsobí Rapid tak hodnotně, ale klimatizaci a aspoň základní prvky komfortní výbavy má většina aut na trhu. Testovaný vůz i s vysokým nájezdem nevykazoval známky opotřebení a interiér byl pořád v dobrém stavu. Jen v autě evidentně jezdil silný kuřák

Hlavním argumentem pro Rapid je bezesporu vnitřní prostor. Proti Octavii se nemá za co stydět a ve srovnání s Fabií je to opravdové zlepšení. Kufr je pak přímo gigantický a z pohledu přepravní kapacity je to tak pro průměrnou českou rodinu se dvěma dětmi plně vyhovující auto.

Interiér možná vypadá velmi stroze a fádně, ale v Rapidu se docela dobře sedí a ergonomie je podle koncernových zvyklostí velmi dobrá a přátelská. Ona je ta jednoduchost k dobru – ve srovnání s výše uvedenými konkurenčními vozy má navíc Rapid poměrně dospělé, a hlavně bezpečné jízdní vlastnosti. Nekymácí se, na brzdách se mu nepotápí čumák a neblokuje zadní kola, řízení není gumové. Možná byl Rapid dražší, ale jen dojem z auta a jízdní i dynamické vlastnosti vás přesvědčí, že stál za každou korunu navíc.

Ale opusťme téma dynamiky a jízdních vlastností, protože vás stejně nejvíc zajímá, jak je na tom Rapid se spolehlivostí a kterou verzi si vlastně máte koupit. Tady máme dobrou zprávu v tom, že tahle škodovka je v zásadě spolehlivé a odolné auto, ovšem bude velmi záležet na původu a servisní historii.

Škoda Rapid je jedno z těch aut, která se fasují ve firmách a korporátech. A asi si dovedete představit, jak dá zhrzený zaměstnanec Rapidu 1.6 TDI s „kličkatronicem“ vzadu sežrat, že od zaměstnavatele, který si vozí zadek v luxusní prémiové limuzíně, nenafasoval aspoň Octavii v dvoulitrovém tédéíčku v plné náloži. Nebohý Rapid pak funguje nejen jako auto, ale také jako boxovací panák frustrovaného manažírka. Takže za studena tomu pořádně naložit, vymést každou díru, pěkně čtyřicítkou přes příčné zpomalovací prahy, třískat dveřmi... Chudák auto.

Foto: Dalibor Žák

Rapid často slouží ve firmách, které nechtějí řadovým zaměstnancům „dávat“ drahé Octavie. Někteří si pak na Rapidu vybíjí svůj vztek. Ale není to pravidlo, spousta aut je i po velkých nájezdech v dobrém stavu

Tím neříkáme, že jsou všechny rapidy z firemních flotil špatná volba, ale rozhodně neplatí, že by vedená servisní historie byla automaticky zárukou udržovaného auta. Firmy navíc šetří, kde mohou, takže kromě nutných výměn oleje po smrtelných 30 000 km autům větší péči nedávají. Vlastně by se dalo říci, že po soukromníkovi bude Rapid lepší volba. Kdo si koupí auto za vlastní peníze, většinou se k němu chová přece jen zodpovědněji.

1.2 TSI je nejlepší motor

Nejlepším motorem pro Škodu Rapid je bez diskusí přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 TSI a je celkem jedno, v jaké verzi. Než se teď vrhnete pod článek do komentářů, abyste tam (pokud jste tak již neučinili) vyjádřili svůj pohled na to, jak je tenhle motor špatný, měli byste vědět, že mezi downsizovanými pohonnými jednotkami je to naopak jedna z nejlepších možností. Ne-li ta vůbec nejlepší.

Pryč jsou například profláknuté problémy s rozvodovým řetězem, protože do Rapidu se nastěhoval už modernější typ se zesíleným řetězem. A ten zatím drží i u kusů s vysokým nájezdem. Díky upravenému topení už také Rapid tolik neředí olej benzinem při krátkých trasách a vlastně jediné, co mu zůstalo, je choulostivý servomotor, který ovládá obtokovou klapku turba (dá se to řešit relativně snadno a nové turbo kupovat nemusíte).

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.2 TSI má v Rapidu spolehlivý rozvodový řetěz už od počátku výroby. Naprosto bezproblémový je pak motor EA211 po faceliftu s řemenovými rozvody (ten poznáte podle velkého plastového krytu vzduchového filtru uprostřed před motorem)

Možná budete tvrdit, že na dálnici pořád tenhle motor žere jako prokopnutý, ale to se stává jen těm, kteří mají potřebu neustále udržovat tempo vysoko za dálničním limitem. Motor pak spaluje velmi bohatou směs, aby chladil malý katalyzátor. Kdo jezdí do tachometrových 130 km/h, ten takové problémy mít nebude.

Motor 1.2 TSI normálně netrpí na karbonizaci, a pokud dodržujete servisní zásady (nový olej každý rok nebo po 15 000 km) a tankujete aditivovaný benzín (Verva nebo jiný kvalitní benzín, případně vlastní dodatečná aditivace VIFem nikoho při reálně spotřebě okolo 6 l/100 km finančně nezabije), je velká šance, že se tenhle motor dožije velmi vysokých nájezdů.

Řetězová 1.2 TSI měla výkony 63 nebo 77 kW, ta slabší měla pětistupňový manuál. Rozdíl mezi oběma verzemi je tak jen v převodovce a v řídicím softwaru. Čistě teoreticky by tak šla slabší verze upravit na úroveň té silnější. Modernizace v roce 2015 přinesla zcela novou verzi motoru 1.2 TSI. Ta dostala tiché řemenové rozvody a k neprůstřelné spolehlivosti přidala ještě odolnější katalyzátor, takže už i dálničním střelcům nebude žrát Rapid najednou devět litrů. Obě verze jsou tedy výborné a doporučeníhodné.

Nástupce ve formě litrového tříválce 1.0 TSI je dosti kontroverzní. I když je to mechanicky spolehlivý motor, otravuje jeho schodovitá charakteristika a gumová reakce na plyn. Řidiči tak velmi rychle utrápí spojku. Můžete-li, vykašlete se na tříválec a berte starší čtyřválcovou 1.2 TSI s mnohem příjemnější charakteristikou.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.2 TSI na lehký Rapid bohatě stačí. Pocitově je to mnohem lepší motorizace než pozdější tříválec 1.0 TSI s nepříjemnou schodovitou charakteristikou

Další benzinovou možností je čtyřválec 1.4 TSI, ale s tím ve verzi 90 kW se pojí dva zásadní problémy: jedním je stále choulostivý rozvod řetězem. Sice nová sada rozvodů stojí okolo pěti tisíc, ale je s tím práce. A druhý problém je, že se tenhle motor dodával jen s automatem 7DSG. Tato převodovka jako nová sice řadila bleskově, ale v ojetině je to potenciální zdroj nesmírně drahých závad. Jen sada spojek stojí nejlevněji 17 tisíc, k tomu mechatronika a práce... Pro spořivějšího zájemce o ojetinu je to past. Když už, berte verzi o výkonu 92 kW z roku 2015 a dál, která má aspoň řemenové rozvody. Rizikovosti se ale automat 7DSG nezbavil nikdy.

Možná si říkáte, že jsme zapomněli na atmosférický tříválec 1.2 MPI, ale ten jsme vynechali záměrně. Je to okrajová verze – i když je to spolehlivý motor, mizerná dynamika, zpravidla velmi chudá výbava aut a následný obtížný prodej z něj nedělají atraktivní volbu.

Diesel je OK, ale moc se nevyplatí

A co diesel? No, tady bude hodně záležet na prioritách, ale šetřivý zájemce o ojetinu by si měl uvědomit, že těch starostí přece jen může být víc. Jednotka 1.6 TDI je v zásadě velmi slušná. Okruh EGR už tu nekolabuje tak často jako v Octavii II a filtr pevných částic obvykle přežije 300 000 km, pokud ho někdo nezničí couráním se po městě, případně vadným termostatem (to se motor neohřeje a jednotka regenerace nespustí). Díky pevnému setrvačníku tak zůstává jen choulostivé vstřikování (potřebuje velmi kvalitní naftu) a riziko opotřebení mechanické převodovky.

My se ale domníváme, že s velmi nízkou reálnou spotřebou benzinových motorů nedává naftová šestnáctistovka moc smyslu. Leda byste najezdili třeba 30 000 km za rok na dlouhých trasách, ale to bychom vám zase doporučili hledat jiné auto a ne Rapid, který přece jen není tak komfortní jako třeba větší Octavia... nebo konkurenční Kia Cee'd či Hyundai i30 s výbornými motory 1.6 CRDI a potenciálně i spolehlivějšími automatickými převodovkami. Motor 1.4 TDI pak vynechte úplně.

Jinak ale nemáme v rukávu nějaký radikální servisní poznatek, který by vás měl donutit se Rapidu vyhnout. Snad jediné, co vás bude štvát, je zbytečně komplikovaná výměna žárovky předních světel. Jinak si všechno uděláte sami, servis stojí pár korun a i přes místy laciné detaily je Rapid vlastně solidní a bytelné auto. Pozor ale na původ vozu, servisní historii a také na to, jestli za sebou nemá bouračku. Špatně opravené kusy začínají reznout.

Neštěstí je pak také zanedbané auto po kuřákovi. Charakteristický zápach z interiéru jen tak nedostanete. Extrémně zanedbaný interiér také není dobrá vizitka o bývalém majiteli/uživateli. Rapid je totiž jinak kvalitní a i testované auto ukazuje, že po vysokém nájezdu může pořád vypadat slušně. Škoda jen toho zápachu. Špatně se řeší rovněž zapáchající klimatizace plná plísně, která se často musí nákladně velmi pečlivě vyčisti; nějaký sprej koupený na benzince to nevyřeší.

Celkové hodnocení: Ojetá Škoda Rapid

Škoda Rapid není auto k tomu, abyste si zvyšovali společenskou prestiž. Na to si kupte něco úplně jiného. Je to především jednoduchý a spolehlivý pracant, kterého udržíte při životě tím, že mu budete poskytovat aspoň základní servis. Od majitele nic extra nevyžaduje. A pokud dokážete přistoupit na to, že je to prostě jen auto, které vás dopraví z A do B, budete mít vlastně Rapid rádi. Naším doporučením je pak motorizace 1.2 TSI, která kombinuje to nejdůležitější: nízkou spotřebu, spolehlivost, malé servisní nároky a velice slušnou dynamiku.

Související témata:
Načítám