Článek
Pravděpodobně víte, že značka Seat patří do koncernu Volkswagen a že pro své modely využívá totožný technický základ, jaký najdeme ve škodovkách. Samozřejmě tu malé rozdíly jsou, ale třeba model Leon sdílí platformu s Golfem a Octavií a některé díly jsou dokonce zaměnitelné.
V testech ojetin jsme si už Leon jednou představili v zajímavé sportovní verzi Cupra, která z běžné nabídky trochu vybočuje. A také nabízí něco, co u Octavie nedostanete, tedy motor o výkonu skoro 300 koní. Teď se ale podíváme na běžné provedení a zkusíme najít aspoň nějaké rozdíly.
Leon by tak mohl oslovit zájemce, kteří by sice rádi známou a servisně dobře zmapovanou techniku z Golfu a Octavie, ale chtějí něco trochu jiného, co nepotkají na silnici každý den. Anebo jen nepotřebují obří kufr a Golf či A3 jsou na ně moc drahá auta.
Bývá levnější než Golfy a Octavie
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Seat Leon s naftovým motorem 1.6 TDI o výkonu 66 kW a s pětistupňovým manuálem. Vůz v prakticky úplně základní výbavě je z roku 2015 a prozatím ujel 154 000 km. Prodejce za něj v době testu chtěl 158 000 Kč.
Když se podíváme na nabídku inzertního portálu Sauto.cz, najdeme v současné době na prodej asi 350 Leonů poslední generace. Ta nejnovější, která se právě představuje, se ještě neprodává. Nejlevnější Leony začínají u zhruba 140 000 Kč, což dáte za více ojetá auta se základními motory. Taková ta standardní nabídka ojetin se slušnou výbavou začíná u asi 180 tisíc korun.
Diesely představují zhruba 15 % nabídky ojetin, najdete ale i vozy na CNG. Do dvou set tisíc se dá koupit docela mladý a málo ojetý Leon s benzinovým motorem 1.2 TSI a skromnou výbavou. Slušně vybavené a málo ojeté Leony se silnějším motorem 1.4 TSI ale stojí pořád přes 250 tisíc.
Někde se možná dočtete, že Leon má dynamičtější jízdní projev než Octavia, ale ono je to velmi těžké posuzovat u ojetin, které mají už opotřebovaný podvozek, ohoblované brzdy a sjeté pneumatiky. Přesto jisté vlohy k dynamičtějšímu projevu Leon má. Stejně jako Golf má o 30 mm kratší rozvor než Octavia, takže by měl být trochu mrštnější. Konstrukce podvozku se ale neliší. Stejně jako Octavia používá vzadu vlečenou nápravu u motorizací o výkonu do 110 kW včetně. Nezávislé zavěšení je vyhrazené čtyřkolkám a motorům s výkonem nad 150 koní.
Pohled do katalogu náhradních dílů ukazuje, že většina podvozkových komponentů je na stejné motorizace shodná se škodovkou a ostatními koncernovými modely. Dokonce i tlumiče jsou totožné, Leon má jen jiné pružiny než Octavia. Zcela upřímně, kdyby vám někdo zavázal oči, nepoznáte, jestli jedete Golfem, Octavií, v A3 nebo Leonem.
Ale tohle auto špatně nejezdí, to rozhodně ne. Řídí se velice příjemně, dobře se v něm sedí a kultivovanost je na slušné úrovni. Lepší by to samozřejmě bylo s nějakou údernější motorizací, třeba s jednotkou 1.4 TSI, která už představuje pro Leon opravdu dostatečný pohon. Základní verze 1.6 TDI s 66 kW výkonu brzy narazí na své limity, hlavně když ji naložíte po střechu. Ale na běžné jízdy to stačí a při troše snahy tohle auto jezdí za 4,5 litru na 100 km.
Pokud chcete hodně prostoru a praktičnost, bude lepší Octavia, která má delší rozvor a více místa na zadních sedadlech. Ovšem ani Leon, zejména ve verzi kombi, není nepraktické auto. Je to o prioritách, ale jestli nemáte dva metry a řidič před vámi také ne, tak si dozadu sednete.
Jednoduchá technika = spolehlivost
Se spolehlivostí na tom Seat Leon špatně není, je to s ním podobné jako s Golfem a Octavií. Samozřejmě zase platí, že čím jednodušší techniku má, tím bude ta rizikovost nižší. Když ale projdeme ty nejběžnější a cenově nejdostupnější motorizace, žádný strašák by na vás vybafnout neměl.
Jistotou jsou zážehové motory 1.2 TSI a 1.4 TSI, které si už své vrtochy prodělaly a po všech servisních a svolávacích akcích by měly být v pořádku. Auta z roku 2015 a mladší už budou s těmito motory bez problémů. Samozřejmě nic nezkazíte tím, když vezmete VIN kupovaného auta a v servisu Seat se zeptáte, jestli se ho náhodou nějaká servisní akce netýkala a zda ji má za sebou.
Pozor si u těchto jinak velmi slušných motorů dejte na automaty DSG. K těmto verzím se dodávala sedmistupňová převodovka DQ200 se suchými spojkami, která po 100 000 km už může vyžadovat výměnu spojek (zhruba 17 000 korun). Po větším nájezdu ale tomuhle DSG často odejde i mechatronika za 25 tisíc.
Když už jsme nakousli automat, tak druhou možností je šestistupňové DSG, které se dává k motorům s točivým momentem nad 250 Nm, typicky k jednotkám 2.0 TSI či 2.0 TDI. Tahle převodovka je spolehlivější a příjemnější na popojíždění, spojky jsou v oleji (musí se ale měnit po 60 000 km nebo po třech letech). Obvykle sada spojek v lehkém Leonu vydrží 200 až 250 000 km. I 7DSG a manuál ale potřebují preventivně vyměnit olej v převodovém soukolí nejpozději po 120 000 km. V servisním plánu to ale není, je to spíše nezávislé doporučení nad rámec stanoveného plánu.
U dieselů pozor na chlazení!
Motor 1.6 TDI, který máme v této testovačce, je už modernizovaná verze, která má spolehlivější okruh EGR, lépe fungující filtr pevných částic a také spolehlivější vstřikovače. Ovšem i tak jim raději podstrojujte kvalitní aditivovanou naftou. Většina naftových Leonů má nastavený variabilní servisní interval na 30 000 km nebo dva roky. Zkraťte ho ale raději na 15 000 km nebo jeden rok, zejména u více ojetých vozů. 1.6 TDI nemá u manuálu a v předokolce dvouhmotností setrvačník, takže je tu o starost méně.
Jediným slabším článkem Leonu může být vlastně jen pětistupňová mechanická převodovka dodávaná k základním motorizacím. U některých služebáků už po 200 000 km začíná skučet. Převodovky obecně ale nejvíce trpí u aut, která někdo načipoval, protože pak pracují za hranicí svých limitních momentů.
Pokud zůstaneme u dieselů, tak jednotka 2.0 TDI je pro Leon sice důstojný a silný, ale možná trochu zbytečný pohon. Mechanický základ naftového dvoulitru je ale slušný, a pokud má za sebou auto pravidelný servis bez přetahovaných olejových intervalů, nemělo by vás nic hrozného potkat. Jen si u dieselů pohlídejte výměny rozvodů nejpozději po 160 000 km.
Slabým místem naftových motorů je elektrická vodní pumpa. Někdy se zalepí šlemem z nekvalitní chladicí kapaliny a motor se nechladí. Je tu riziko, že pokud řidič nevnímal varování o rostoucí teplotě motoru, mohl auto uvařit. Před koupí se také podívejte do nádržky chladicí kapaliny. Černá barva naznačuje, že tady nebude všechno v pořádku. Od takového auta ruce pryč. Hnědá kapalina zas naznačuje, že vás čeká výměna. Pozor také na pokles hladiny vlivem zavzdušnění systému.
Je nějaký motor, kterému se vyhnout? Zbytečnou motorizací se zdá být jednotka 1.8 TSI, která je servisně snad ještě náročnější než diesely. To už je lepší plnotučná jednotka 2.0 TSI ve verzi Cupra, která má pořádný výkon a prakticky stejnou servisní náročnost a provozní náklady.
Ještě bychom měli k potřebným servisním úkonům doplnit nutnou výměnu oleje v systému pohonu všech kol. Seat uvádí tři roky bez ohledu na nájezd kilometrů, ale pokud jezdíte hodně, nepřekračujte se čtyřkolkou 60 000 km. Svíčky u benzinových verzí Seat mění po 90 000 km, ale to zkraťte na polovinu.
Životnost podvozku se odvíjí od toho, jaká kola Leon má a kde jezdí. Klepající tyčky předního stabilizátoru jsou na našich silnicích klasika každých 30 000 km. Spíše ale začne Leon vrzat uvnitř, než aby mělo zavěšení nadměrnou vůli. Vlečená zadní náprava slabších verzí sice není na rozbité silnici zrovna optimální řešení, ale pokud jde o údržbu, tak na torzní tyči nemusíte řešit prakticky nic.
Naproti tomu nezávislé zavěšení silnějších verzí potřebuje obvykle každé dva roky seřídit geometrii. Pochybujeme, že to někdo někdy dělal, takže po pěti až šesti letech v provozu už bude geometrie značně rozhozená a zadní excentrické šrouby zreznuté. Vyřešte to hned, ať vám auto sedí na silnici a pneumatiky se nesjíždějí nerovnoměrně.
Jestli bude něco zlobit, tak spíše drobnosti. Rozmyslete si, jestli musíte mít na autě sice skvělá, ale drahá full-LED světla. U starších kusů ty světelné segmenty často zlobí a opravy jsou komplikované, ne-li nemožné. Pak se mění celé světlo s řídící elektronikou za skoro 30 tisíc. To samé platí i pro drahé adaptivní tlumiče (zhruba 10 000 Kč za kus), ale to se týká jen verze Cupra.
Celkové hodnocení: Ojetý Seat Leon 1.6 TDI
Technika známá ze škodovek může být výhodou, protože vždycky důležité věci seženete a servisy si budou vědět s Leonem rady. Běžné spotřební díly nestojí nesmysl. Udržovaná auta navíc moc nezlobí a lze říci, že jsou vlastně docela spolehlivá. Pokud si dáte trochu práce s výběrem, necháte kupované auto prověřit a pak se o něj budete starat, není důvod, aby Leon nevydržel a nenajel ještě slušnou porci kilometrů.