Článek
Koupit si rychlé sportovní auto zase až takový problém není. Na trhu ojetin je výběr slušný, a jelikož není český motorista šikanován nesmyslnými daněmi ze spotřeby a emisí, může si i běžný smrtelník dopřát výkonné auto. Často ale narazí na limity rodinného rozpočtu, případně na protesty drahé polovičky.
„Na co budeme kupovat zase další zbytečný krám! Navíc potřebujeme nová okna a kuchyň,“ zní obvyklé protiargumenty. Naštěstí je několik způsobů, jak potřebu rychlého a sportovního auta uspokojit, aniž by utrpěly praktické a užitné vlastnosti, o klidu v rodině ani nemluvě. Populární volbou byla všelidová Octavia Combi ve vrcholném provedení RS, ale nemusíme ani utíkat z koncernu VW, abychom našli velice atraktivní alternativu v podobě Seatu Leon Cupra.
Jako příklad typické ojetiny nám poslouží černá Cupra 280 v praktické karoserii kombi, kterou jsme si na test půjčili v Auto ESA. Vůz s manuální převodovkou a motorem 2.0 TSI o výkonu 206 kW byl z roku 2015 a prozatím ujel 118 200 km. Prodejce za něj chtěl v době testu 470 000 Kč.
Nabídka na trhu je slušná
V současnosti nabízí inzerentní server sauto.cz zhruba tři stovky Leonů aktuální generace s cenami startujícími někde u 180 000 Kč. Za 200 000 Kč můžete mít i relativně málo ojetý kus, ale se základním motorem a velmi skromnou výbavou. Populární dvanáctistovka TSI s nájezdem do 50 000 km a slušnou výbavou se dá pořídit už za nějakých 220 000 Kč.
Když se ale zaměříme na provedení Cupra, není ta nabídka vůbec špatná. Na sauto.cz je nyní třicet aut na prodej s cenami od 480 000 Kč. Samozřejmě můžete mít kombi i krátký hatchback a vedle manuálu se prodává i verze s dvouspojkovou převodovkou DSG. Některá provedení Cupry mají pohon všech kol a těch výkonových verzí je několik.
Všechna provedení Cupra mají pod kapotou motor 2.0 TSI, který známe i z jiných koncernových aplikací. Seat nabízel celkem sedm různých verzí a začal u Cupry 265 (195 kW a 350 Nm), následovala Cupra 280 (206 kW a 350 Nm) a přes Cupru 290 (213 kW a 350, později 380 Nm) se šlo ke Cupře 300 (221 kW a 380 Nm). Na vrcholu pak byla limitovaná série 799 kusů Cupra R (228 kW a 380 Nm), zajímavostí je pak specialita pro Švýcarsko: Cupra ST 370 (272 kW, 460 Nm, pohon všech kol).
Asi víte, že Leon i Octavia používají modulární platformu MQB Volkswagenu Golf. Na rozdíl od něj ale mají civilní verze o výkonech do 110 kW vzadu vlečenou nápravu, ovšem to se Cupry netýká. Vrcholné sportovní provedení má vzadu vždy víceprvkové nezávislé zavěšení a vedle sníženého sportovního podvozku má Cupra také větší brzdy.
Seat Leon Cupra má také adaptivní podvozek a možnost volby jízdních režimů. Buď můžete v palubním menu zvolit přednastavené jízdní režimy (liší se kalibrací řízení, podvozku, odezvy motoru a imitace zvuku výfuku), případně si můžete naprogramovat vlastní jízdní režim v programu Individual.
Na českých silnicích moc komfortu nečekejte
Nechci nikomu podsouvat vlastní preference, ale osobně se mi nejvíc líbila kombinace komfortního podvozku a řízení (ve sportovním mi přišel odpor posilovače nepřirozeně těžký a umělý), motoru v režimu Sport bez drnčivé imitace „sportovního“ zvuku a přední diferenciál v režimu Cupra. Na české silnice je už komfortní nastavení podvozku dostatečně tuhé a klidně by sneslo o něco měkčí naladění, zejména s nízkoprofilovými devatenáctkami.
Po všech těch daciích, rapidech, mitsubishích asx a opelech mokka bylo přece jen příjemné sednout si za volant něčeho zajímavějšího. Žádné auto na trhu nemaskuje svůj dynamický potenciál tak dobře jako právě Leon Cupra v kombíku. V černé barvě vážně vypadá jako nějaký obyčejný fleetový kombík. Jistě, zkušenější fanoušci Cupru na první pohled poznají, ale závistivé sousedy rozhodně dráždit nebudete.
Výkon 206 kW (280 k) je na běžné přesuny vlastně nadbytečný a pochybuji, že se běžný motorista s takovým motorem někdy dostane do úzkých a bude mít pocit, že „to nejede“. Koncernový motor 2.0 TSI s duálním vstřikováním (kombinace nepřímého a přímého vstřiku) a proměnným časováním i zdvihem ventilů má obrovskou zásobu síly od zhruba 1 400 otáček a na trojku z 40 km/h vyrazí s opravdovým odhodláním.
Pružnost je téměř nekonečná a příjemná je i gradace výkonu za 4 000 otáčkami, kdy motor chytne jako by druhý dech a bez váhání letí k červenému poli. Většina turbomotorů po 5 000 otáčkách začíná uvadat, ale dvoulitr v Cupře je k nezastavení a dynamickým projevem připomíná spíše atmosférický šestiválec než „foukaný“ motor.
Potenciálu motoru se snaží sekundovat podvozek, ale na průměrné české silnici to nemá Cupra jednoduché. Zaprvé její možnosti limituje trakce předních pneumatik a nemůžete čekat, že si předokolka v každé vracečce zaklekne na poháněnou nápravu jako třeba Porsche 911. Pokud není sucho a absolutně hladký asfalt, protáčí Cupra přední pneumatiky klidně i na čtyřku. Musíte ten plyn dávkovat citlivěji.
Řízení je v komfortním módu lehké a překvapivě dobře čitelné. Sice nemá mechanickou odezvu, ale uměle vytvořené momenty v elektromechanickém posilovači dají řidiči aspoň rámcovou představu o tom, co se vpředu děje. Takže i když nemůžete čekat takové nerušené spojení s přední nápravou jako ve starém Focusu RS, rozhodně se nedá říci, že by Cupra neuměla řidiče zapojit do děje.
Je to zkrátka velice efektivní auto na přesuny z A do B, ale zároveň od řidiče vyžaduje dost pozornosti a nudit ho nebude. Nemusíte se tedy bát, že by Cupra byl jen nudný rychlý kombík. Je to velice příjemné auto, které bez velkých potíží zvládne cestovat na velké vzdálenosti s plným kufrem, jako vás dostatečně zabaví v neděli ráno na prázdné okresce. A ani se s ním nemusíte bát vyrazit na okruhové dny ztrapňovat méně zkušené řidiče prémiových sportovních aut.
Spolehlivé auto, ale potřebuje péči
To je všechno sice moc hezké, ale teď si určitě říkáte, že to bude servisní peklo a díra na peníze. Naštěstí to ale není tak hrozné a Cupra si pro svého majitele nějaké velké pasti nechystá. Je to spíše o velice pečlivém výběru, zodpovědných kalkulacích a přístupu k údržbě.
Samotný motor 2.0 TSI rozhodně není špatný. Musí mít ale za sebou pravidelný servis. Tady je riziko, že předchozí majitelé s vytěžovaným motorem nejezdili včas pro nový olej a tankovali nekvalitní palivo bez aditiv. Cupra potřebuje benzin s oktanovým číslem minimálně 98. Díky duálnímu vstřikování sice nehrozí karbonování v takové míře, ale aditivovaným benzínem, případně doléváním vlastního aditiva, nic nezkazíte. Dlouhodobý provoz na benzin 95 si odpusťte. Cupra to přežije, pokud jí pak nebudete moc šlapat na krk, ale při vhodné příležitosti dotankujete osmadevadesátku.
Pokud jezdíte rádi ostře, nebojte se měnit olej nejpozději po 10 000 km. Okruhovým střelcům doporučujeme zkrátit interval výměny oleje na maximálně 6 000 km. Není to tak závratná investice a pomůžete motoru zachovat si dobrou kondici. Na odevzdávání výkonu je stavěný, ale potřebuje prostě perfektní palivo a odpovídající péči.
Ohledně dalších věcí se musíte smířit se zkrácenou životností spojky. Není výjimkou, že po 40 000 km ji budete muset měnit. Záleží ale samozřejmě na tom, jak se k autu chováte. Někomu vydrží klidně dvojnásobek. Stejně tak se bude životnost brzdové soustavy odvíjet od stylu jízdy. Asi není překvapením, že zejména přední pneumatiky budou mít tu životnost kratší. Ale opět záleží na stylu jízdy.
Od toho, jak s autem jezdíte, se odvíjí i spotřeba paliva. Mimo město a dálnice není problém jet s trochou snahy za 6,5 litru na 100 km, dlouhodobý průměr normálních řidičů se bude pohybovat mezi 8 až 10 litry na 100 km. To je vlastně vynikající výsledek na auto, které má takový výkon. Ani s častým využíváním dynamického potenciálu, občasným výletem na okruh a posouváním brzdných bodů na poslední chvíli by se neměl dlouhodobý průměr dostat přes 12 litrů.
Abychom se ještě vrátili k choulostivým místům, tak při předváděcí jízdě důkladně prověřte převodovku. Manuál nesmí drhnout (zejména mezi jedničkou a dvojkou a pak mezi trojkou a čtyřkou). A pokud kupujete automat DSG, nesmí škubat při přidání plynu a prokluzovat při akceleraci z nízkých rychlostí. Seat sice používá DSG s mokrými spojkami, což je spolehlivé řešení, ale také v nich musíte každých 60 000 km nebo čtyři roky vyměnit olej.
Pokud jezdíte často na okruh, klidně zkraťte výměnu oleje v DSG na polovinu, tedy 30 000 km a dva roky. Při správném servisu není důvod, aby sada olejem chlazených spojek v Cupře nevydržela 200 až 250 000 km. Bohužel tepelné namáhání bývá častý důvod, proč DSG v Cupře přestane řadit. Ale to postihuje i Octavii RS, Golf GTI/R či rychlé audiny s tímto typem převodovky.
Celkové hodnocení: Ojetý Seat Leon Cupra
Je to samozřejmě o osobních preferencích, ale pokud chcete nenápadné rodinné auto s velkým kufrem a výkonem zhruba 300 koní, nemáte zas tak velký výběr. Leon Cupra je rozhodně velice zajímavá volba. Na trhu sice najdete výbušnější a charakternější ostré hatchbacky (Focus RS, Mégane R.S., Civic Type-R...), ale třeba v provedení kombi je to vlastně skvělé rodinné auto, které nemá skoro žádnou konkurenci. Jenom pamatujte na to, že ojetá Cupra už toho bude mít za sebou hodně. Pečlivě zvažte své možnosti a počítejte s tím, že aby tohle auto také nadále spolehlivě sloužilo, bude potřebovat pravidelné investice a servis.