Článek
Ortodoxní fanoušci značky Porsche dlouhou dobu nemohli přijít luxusnímu SUV Cayenne na chuť. Jenže právě díky modelu Cayenne se mohlo Porsche postavit na nohy a začít opravdu vydělávat. Nebýt modelu Cayenne na společném technickém základu s Volkswagenem Touareg a Audi Q7, možná by dnes nebylo ani žádné Porsche.
Ještě před dvaceti lety Porsche prodávalo v Evropě jen asi 18 000 aut za rok, dnes je to skoro 80 000 vozů, právě především díky dvojici modelů kategorie SUV. Porsche ale svou nabídku rozdělilo chytře a zákazníci na klasické modely nezanevřeli. Cayenne tak hlavně generuje potřebné zisky, abychom se mohli těšit z různých speciálních edicí modelu 911 a podobně. Vlastně by ortodoxní fanoušci Porsche měli být za tento model rádi.
Aut je dost, ale ceny jsou vyšší
Úspěch modelu Cayenne se odráží v nabídce ojetin a ta rozhodně není špatná. SUV Cayenne je nejpočetnější model značky Porsche nabízený na portálu sauto.cz. V současné době je v nabídce 130 ojetých Cayennů s cenami od zhruba 150 000 Kč za první generaci. Za necelých dvě stě tisíc můžete mít luxusní Cayenne první generace s benzinovým osmiválcem. Druhá generace Cayennu začíná u 600 000 korun za auta s nájezdy přes 200 000 km. Cayenne je z luxusních SUV nejdražší, srovnatelné BMW X5 se stejným stářím a nájezdem stojí zhruba polovinu.
Abychom si mohli ojeté Porsche Cayenne představit blíže, půjčili jsme si na test ojetiny druhou generaci tohoto SUV v pražském nezávislém servisu Porška. Vůz z roku 2012 měl pod kapotou asi nejžádanější motorizaci a to naftový šestiválec 3,0 l, který znáte i z jiných koncernových modelů, hlavně od Audi. V době testu měl Cayenne Diesel najeto 117 200 km.
Druhá generace Cayenne dostala šikmější přední sklo a užší boční okna spolu s klesavou zádí, takže vypadá dynamičtěji než trochu bachratá první generace. Přesto byste ho neoznačili za vyloženě atletické auto, je to prostě velké luxusní SUV. Jak je u těchto vozů zvykem, výbava bývá poměrně bohatá a první majitelé ochotně utráceli za příplatky. Testovaný Cayenne tak měl vlastně všechno, co mohl v té době mít. Chybí jen zábavní systém pro zadní sedadla s obrazovkami v předních opěrkách hlav.
Zajímavé je, že ačkoliv byl Cayenne vždycky vyvíjen s ohledem na jízdu po silnici, automobilka ho vybavila také poměrně bytelným podvozkem, který se nezalekne ani těžšího terénu. Nechybí tedy možnosti změny světlé výšky vzduchového podvozku v několika krocích a volba jízdních režimů, které upraví vlastnosti pohonu všech kol a diferenciálů. Vše se ovládá komplikovanými ovladači u voliče převodovky a těch jízdních režimů si člověk může nastavit skutečně hodně.
Půjčeného Cayenna jsme ale v terénu netrápili a to, co vidíte na dynamických fotkách, není vlastně žádný těžký terén. Jezdili jsme hlavně po silnici a tam nás naftový Cayenne překvapil tím, jak ochotně mění směr a jak je to vlastně na dnešní poměry dynamické SUV. Až má člověk pocit, že by auto sneslo mnohem větší výkon... No, snese, vždyť vrcholné benzinové verze tohoto SUV mají výkon přes 550 koní. Naftový šestiválec ale podává statečný výkon a na běžné přesuny a dlouhé etapy bohatě postačuje. Nedostatkem dynamiky rozhodně netrpí.
Drahé auto, drahý provoz, drahé všechno
Než se pustíme do rozborky toho, na co si u ojetého Porsche Cayenne dát pozor, měli bychom si říci něco o nákupu ojetého luxusního SUV jako takového. I když tohle auto nyní stojí zhruba třetinu toho, co stálo jako úplně nové, servisní a provozní náklady jsou pořád stejné. A musíte být tedy pořád dost bohatí na to, abyste takové auto dokázali uživit. Nejde tady o spotřebu, těch devět litrů nafty na 100 km vážně není jediný provozní výdaj. Auto potřebuje každý rok pravidelný servis a údržbu a i když pravděpodobnost, že se něco rozbije, není velká, stát se to může. A ceny za náhradní díly a hlavně práci jdou pak do astronomických částek.
Tak například za práci dáte u Porsche 2 500 korun za hodinu, i když na starší vozy má automobilka různé výhodnější balíčky a nižší ceny. Přesto se u nezávislých servisních specialistů dá práce pořídit za méně než polovinu. A s autem po záruce vás už nikdo nebude nutit jezdit do oficiálního servisu. Servisní historie je nicméně u podobných aut velice důležitá z hlediska udržení jejich hodnoty pro případný další prodej. Oddalované výměny oleje, opomíjené prohlídky a neřešení drobností „za pár tisíc“ pak vede k tomu, že se na sebe problémy nabalují a pak dojde ke kolapsu některého z drahých celků.
Právě to je obecně největší riziko luxusních premiových ojetin. Další a další majitelé, jak postupně chudnou a prostě nemají bokem sto tisíc na velký servis a opravu, takovým autům nevěnují dostatečnou péči. Vybírejte proto jen ta auta, která mají doloženou servisní minulost a naprosto jasný původ. Samozřejmě si ale za taková auta připlatíte a například prověřený Cayenne s úplnou historií nabízený u oficiálního dealera značky bude řádově o pár desítek (ne-li stovek) tisíc dražší než auto, které vypadlo na několik let ze servisního plánu a nikdo o něm vůbec nic neví.
Naftový šestiválec jako rozumná volba
A kterou motorizaci vybrat? Cayenne Diesel s šestiválcovou naftou se zdá jako logická volba z několika důvodů. Předně vás tenhle motor nesežere zaživa, pokud najezdíte třeba 30 000 km za rok. Reálně se dá jezdit za devět litrů nafty, opatrný řidič bez vleku je schopný se dostat pod osm. To takový Cayenne Turbo s benzinovým přeplňovaným osmiválcem umí jezdit stabilně za dvacet. Hlavní předností tohoto motoru je ale skutečnost, že je to rozšířená koncernová jednotka 3.0 TDI, kterou znáte z některých Audi a velkých Volkswagenů. Servisáci ji tak znají a seženete na ní snadno skoro všechno a za běžné ceny.
Navíc je to v zásadě spolehlivý motor, který funguje a nezlobí, pokud dostává, co potřebuje - tedy nový olej každých 15 000 km, kvalitní aditivovanou naftu a majitel od něj nemá přehnaná dynamická očekávání, zejména za studena. Přesto je tu pár drobností, na které je potřeba si dát pozor.
Naftový šestiválec má poměrně komplikovaný systém rozvodů, aspoň tedy ten montovaný do modelového roku 2012. V Audi tento motor trpěl na vytahávání rozvodového řetězu, ale nejvíce odcházely rozvody u vozů s manuálními převodovkami. U Cayennů s automatem řetěz ještě do 200 000 km zpravidla drží. Každopádně pokud řetěz začne chrastit, připravte si bokem 50 až 70 000 Kč podle toho, kde vám ho budou měnit. Od roku 2012 Cayenne dostal upravenou verzi motoru s jednodušším systémem dvou rozvodových řetězů a ta je zatím spolehlivá.
„Poměrně běžným problémem tohoto nafťáku je netěsnost olejové vany,“ říká Jiří Kotyk z pražského servisu Porška, který se sice specializuje hlavně na sportovní modely značky Porsche, ale ani opravy modelů Cayenne a Panamera mu nejsou cizí. „Materiál vyjde na zhruba čtyři tisíce, ale práce je to na šest hodin,“ doplňuje znalec k poměrně běžné záležitosti naftových motorů Cayennu s tím, že si na tento zásah si musí majitel připravit zhruba deset tisíc korun.
„Ještě se často objevuje únik oleje ve vedení mezi turbem a mezichladičem stlačeného vzduchu,“ upozorňuje odborník ze servisu Porška. Jinak je naftový motor v zásadě spolehlivý a takové ty běžné věci jako systém EGR, vstřikovače nebo filtr pevných částic v nějakých pravidelných intervalech neodchází. Závady systému DPF pak často souvisí s nějakou jinou vadou na motoru, který není schopný úspěšně dokončit regenerace filtru. Nejčastěji se regenerace nespouští kvůli problémům s chlazením a termostatem, kdy se motor dostatečně neohřeje na potřebnou teplotu.
Druhou možností s naftovým motorem je osmiválec 4,2 l, který se objevil třeba i ve VW Touareg. Pro něj platí prakticky ty samé servisní rady jako pro šestiválec i s podobnými riziky. Je to spíše volba pro toho, kdo ví, že tento dynamicky nesmírně nadaný motor dokáže ocenit. Nelze samozřejmě vyloučit, že rostoucí věk spolu s nájezdem v osmiválci nenastraží taky nějakou časovanou bombu, ale pokud motor dostane odpovídající péči, neměl by vás ničím nepříjemným zaskočit.
Benzíny nejsou zcela bez rizika
S benzinovými motory je to trochu jiné svezení, ale také je to o jiných penězích, hlavně tedy pokud jde o náklady na palivo. Atmosférický šestiválec 3,6 litru známe třeba z „policejních“ Passatů a Superbů, dokonce mohl být v Cayennu i s vzácným manuálem, ale obvyklejší je automat. Pokud jde o dynamiku, nečekejte zázraky, to už se lépe svezete s atmosférickým osmiválcem 4,8 l s výkonem 400 koní, který si v reálném provozu řekne o stejných 12 litrů benzínu. Přeplňovaná verze osmiválce je pak samozřejmě dynamicky o něčem jiném, ale očekávejte u ní výrazně vyšší nároky na palivo a hlavně servis.
Záleží na stylu jízdy, ale kdo si často dopřává přísun výkonu, měl by přistoupit k velmi častým výměnám oleje, klidně už po 10 000 km. V namáhaných přeplňovaných motorech přece jen olej rychleji degraduje. Kvůli přímému vstřikování zážehových motorů je rizikem nadměrná tvorba karbonových úsad na ventilech a pístech právě kvůli opožděným výměnám oleje a hlavně nekvalitnímu palivu bez aditiv. Tankujte osmadevadesátioktanový benzín (hlavně u turbomotorů) a používejte čistící adivitum. Jestli je vám zatěžko tankovat do luxusního SUV za milion se spotřebou dvacet litrů na sto značkový aditivovaný benzín s vyšším oktanovým číslem, bylo by dobré se zamyslet nad tím, jestli vůbec máte takové auto kupovat. O benzinových motorů se také časem objeví nutnost vyměnit zapalovací cívky a vždy je lepší vyměnit všechny najednou, i když odejde jen jedna.
„Dokonce i u benzinových osmiválců jsme se setkali s vytahaným rozvodovým řetězem,“ říká Jiří Kotyk z nezávislé dílny Porška. „Materiál je tak za 29 tisíc, práce ale zhruba za třicet,“ doplňuje k obvyklému problému zážehových verzí. K přestavbám na LPG bychom se pak u Porsche Cayenne stavěli zdrženlivě. Jakkoliv budou zastánci této úpravy tvrdit opak, náš názor je takový, že když to není vyráběné z továrny, neměl by se do toho člověk u moderních motorů vůbec pouštět. U minulé generace Cayennu byly s úpravami osmiválců na LPG spíše problémy.
Nějaká vyloženě choulostivá místa Porsche Cayenne druhé generace nemá. Pokud je to auto s jasným původem a servisní historií, je prostě potřeba se o něj starat, dodržovat opatrný servisní plán a pak bude sloužit. V zásadě je to bytelné a spolehlivé auto. „Podvozek je odolný a maximálně řešíme tyčky stabilizátoru,“ vysvětluje specialista z Poršky a dodává: „Rozhodně podvozek vydrží víc než třeba u srovnatelného BMW X5." Dále se dozvídáme, že se u Cayennů řeší spíše kuriozity, třeba nepříliš kvalitní elektrohydraulické vzpěry těžkých pátých dveří. Jejichž výměna stojí asi patnáct tisíc plus nějaká ta práce.
Celkové hodnocení: Ojeté Porsche Cayenne II
Je to o zvážení osobních priorit a hlavně o reálném zhodnocení vlastní finanční situace. Pokud máte dostatečné zdroje, které jen tak nevyschnou, lze ojeté Porsche Cayenne s dobrým původem doporučit a je celkem jedno, v jaké motorizaci a specifikaci. Nesmíte se vykašlat na servis a údržbu, pak si tohle po všech směrech kvalitní a velice dobré SUV udrží svou hodnotu. Trh také nemá rád dodatečně upravená auta, tak se snažte Cayenna nechat v sériovém stavu bez ošklivých neoriginálních kol a nějakých „off-road“ doplňků. Jakkoliv jsme fanoušky klasických sportovních modelů Boxster, Cayman a hlavně 911, chápeme, že na rodinný výlet se psem a zavazadly takové auto zrovna není. A kdo chce u této německé značky zůstat, rozhodně mu to vymlouvat nebudeme. Jen prostě musí vědět, že ojetého Cayenna uživí.