Článek
Sháníte nějakou stylovku pro dceru s čerstvým řidičákem, Fiat 500 nemůžete v automatu najít a Mini je na vás moc drahé? Tak už dál nehledejte, protože jste ideální auto právě našli. Opel Adam je svým způsobem unikát, protože u nás jich opravdu moc nejezdí.
V kategorii městských stylovek pro mladé ale Adam nemá takovou holčičí image jako Fiat 500 a nepůsobí na některé tak snobsky jako právě Mini. Ale možná i proto byl, zejména na našem trhu, nepochopen. Své kouzlo ale má a je to prostě originální auto, za jehož volantem si nebude připadat nepatřičně ani chlap.
Navíc ho nelze označit za nějak rizikovou a nespolehlivou ojetinu. Využívá poměrně slušnou a ozkoušenou techniku Corsy, servis není přehnaně drahý a seženete na něj všechno. Spíše se budete muset smířit s tím, že omezená nabídka na trhu nedává moc možností vybírat, a pokud se vám zrovna specifikace konkrétního auta moc nezamlouvá, máte smůlu. Naštěstí růžovo-bleděmodrých Adamů, na rozdíl od Fiatů 500, moc nejezdí.
Vzácnější než Ferrari
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Opel Adam s motorem 1.4 16V o výkonu 64 kW a v docela vzácné kombinaci s pětistupňovým robotizovaným automatem Easytronic. Pěkně vybavený vůz z roku 2018 měl v době testu najeto jen 31 000 km a prodejce za něj chtěl 250 000 Kč.
Na českém trhu není Opel Adam moc obvyklé auto. Aktuálně je na inzertním portálu Sauto.cz v nabídce jen 11 aut včetně toho „našeho“. Jen pro zajímavost, vozů Ferrari je v inzerátech 96. Ceny začínají pod 150 000 Kč, ale málo jetá auta se prodávají kolem těch 250 000 Kč v závislosti na motorizaci a výbavě. Verzí s automatem je ještě méně, u nás jen tři kusy.
Mnohem lepší výběr najdete za hranicemi, především v Německu. Oblíbený vyhledávač mobile.de nabízí přes 3 000 inzerátů s cenami startujícími u 4 000 eur (přes 100 000 Kč). I tak má ale většina aut manuální řazení, verzí s automatem je na celém mobile.de jen 48 a cenově vycházejí, až na pár výjimek, ještě dráž než naše testovačka.
A jak si tyhle malé stylovky včetně Opelu Adam stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Stylová malá auta se jako nová prodávají s prémiovou cenovkou. K největšímu poklesu ceny dochází v prvních třech letech. Pak už jejich cena padá pomalu. Dokonce pomaleji než u vozů vyšších tříd. Opel Adam z roku 2018 tak pro zájemce o městský vůz představuje z hlediska ceny ideální volbu. Nejvyšší pokles ceny má za sebou, přitom má nízký nájezd, výborný stav, aktuální design a výbavu z vozů vyšších tříd. Podobně se na trhu ojetin vyvíjí ceny dalších ještě známějších stylových modelů, jako je Fiat 500 nebo MINI. Při objednání nového stylového auta zákazníci využívají širokých možností individualizace, které tento specifický druh vozidel umožňuje. Na trhu ojetin tak můžete najít mnoho různých verzí od dvoubarevných kombinací střechy a karoserie, přes veselé barvy a ušlechtilé materiály v interiéru až po vyspělé bezpečnostní prvky. V naší nabídce je tak každé malé stylové auto svým způsobem originál.“
Platformu GM SCCS známe z Opelu Corsa generace D či Fiatu Punto třetí generace. Adam má ale proti Corse o 20 cm kratší rozvor a je také o skoro 30 cm kratší. S délkou 3,7 metru je to opravdu ideální auto do města. Se srovnatelným motorem a výbavou je Adam ale jen nepatrně lehčí než Corsa, aspoň tedy co říkají tabulky.
Dražší, ale dobře vybavený
V době uvedení na trh stál základní Opel Adam s dvanáctistovkou 250 tisíc korun, čtrnáctistovka byla podle výbavy o 20 000 Kč dražší. Většina zákazníků navíc volila vyšší výbavu, takže v Adamu, který se ale nesnažil být budgetovým autem, najdete většinou slušné rádio s USB portem, příplatkově konfigurovatelný interiér (dekory palubní desky, čalounění sedadel, čalounění stropu atd.) a exteriér a vedle klimatizace také nějaké ty elektronické hračky. Dost aut má třeba i tempomat, palubní počítač je tady samozřejmostí.
Zatímco v Corse bylo těch motorizací a verzí poměrně dost, a Opel vám dokonce jako snad jediný výrobce v Evropě nabídl v segmentu B dokonce tři možnosti převodovky (k motoru 1.4 16V šlo mít vedle manuálu buď robotizovaný automat Easytronic, nebo klasický automat s měničem točivého momentu), v modelu Adam je ta nabídka motorů o dost jednodušší. Zmíněný automat Easytronic pak byla jediná automatická možnost a jen u motoru 1.4 16V 64 kW.
Z motorů se pak nabízela čtyřválcová dvanáctistovka, čtrnáctistovka ve verzi 64 kW (i jako LPG) a 74 kW) a pak sportovně laděná verze 1.4 Turbo s výkonem 110 kW. Atmosférické verze měly vždy pětistupňový manuál, verze s turbem šestistupňový. V polovině roku 2014 pak přišel litrový tříválec s turbem o výkonu 66 nebo 85 kW, který měl vždy šestistupňovou převodovku.
Žádný drak, ale do města to stačí
Testovaný Adam sice z povahy věci není žádný závodník, ale od motoru s výkonem 64 kW nelze očekávat zázraky. Spíše jeho snažení otupuje až příliš emisně naladěný Easytronic. Třeba v Corse C se nebál držet vyšší otáčky a udržovat motor ve středním pásmu, aby lépe zabíral. Tady při běžné jízdě odřazuje nezvykle brzy jak u nějakého šestiválce, a krade tak potřebnou dynamiku, která přichází až u 3 000 otáček. Naštěstí můžete převodovce pomáhat rychlou sekvenční volbou převodových stupňů a vlastně je to pak docela i zábava, když stačí ťuknout do voliče a nemusíte mačkat spojku. S komfortem řazení pomáhá lehce ubrat plyn.
Zvyknete si rychle a robotizovaný automat (v Adamu je modernější verze Easytronic 3.0) pak není taková katastrofa, jak se o něm říká. Dokonce se mi zdá, že třeba při parkování a rozjezdech působí plynulejším a přirozenějším dojmem než většina příliš horlivých dvouspojkových převodovek. Samozřejmě klasickému automatu s hydrodynamickým měničem se v plynulosti Easytronic rovnat nemůže.
Převodovka ale používá klasickou spojku a nekrade, na rozdíl od automatu s měničem, motoru výkon. Takže dynamika a spotřeba pak netrpí. Spolehlivost je ale rozporuplná. Jsou ti, kteří mají v Corse Easytronic už třeba čtrnáct let a stále bez potíží funguje, jiným začal hlásit chyby po 40 000 km. Životnost spojky se pak odvíjí od způsobu jízdy, ve výhradně městském režimu obvykle nevydrží přes 100 000 km.
Ačkoli mechanicky se vlastně jedná o totožnou skříň s klasickým manuálem, selhat tu může elektronický ovládací člen spojky, měnit se musí také hydraulická kapalina a hlavně při výměně spojky se musí elektronický mozek převodovky naučit s novou spojkou pracovat. Je potřeba správně nastavit mezní hodnoty spojky. Celkem to může vyjít na 10 až 15 tisíc korun.
Pokud ale chcete Adam a řadit nechcete (nebo ze zdravotních důvodů nemůžete), nic jiného vám nezbývá. I přes všechno to strašení se s Easytronicem žít dá a osobně si nepamatuji na ojetinu, ve které by Easytronic nefungoval, ať už to byl sebeojetější a utahanější Opel.
A jak říkám: zvyknete si a s Adamem s automatem se hezky sveze i řidič, kterému nedělá řazení problém. V manuálním režimu se dají udržovat vyšší otáčky, při kterých se atmosférická čtrnáctistovka cítí lépe a auto není úplně marné ani na dálnici, ačkoli se samozřejmě hodí spíše do města a pro klidný provoz. Spotřeba se dá udržet mezi 6 a 7 litry na 100 km.
Osobně se mi na Opelu Adam líbí ergonomie, kdy se sedí docela nízko, volant je široce nastavitelný a celkově je poloha za volantem velmi „německá“. Tedy správná. Tohle Opel vždycky uměl. Jen pak už za řidičem není místo, a zadní sedačka je tak reálně použitelná jen jako odkládací prostor. Spolujezdec vpředu se ale může díky vybrání v palubní desce posunout blíže a pak si i za něj někdo sedne. Takže Adam je auto ne jen pro dva, ale při troše snahy i pro tři.
Interiér působí docela kvalitně a hodnotně. Asi ne tak jako v Mini, ale lépe než ve Fiatu 500 a základních Corsách. Hodně ale udělají zvolené barevné kombinace, které umí i dost plastový interiér zmíněného Fiatu 500 příjemně osvěžit. Zarazilo mě jen drnčení plastů kolem středního pásma otáček, ale s něčím takovým jsem se u Opelů ještě nesetkal, takže to mohla být nectnost konkrétního kusu. Ale nic hrozného to nebylo a ten, kdo si dá nahlas rádio, neuslyší nic.
Strašák pod kapotou není
Převodovce jsme se už věnovali tak teď něco, aspoň v krátkosti, k motorům. Základní dvanáctistovka je vlastně velice spolehlivý a jednoduchý motor, což platí i o čtrnáctistovce. Navíc by u motoru 1.4 16V už měly být vyřešené dřívější problémy s řetězovými rozvody, Opel postupně zavedl modifikace a v Adamu byste už na choulostivý rozvodový řetěz narazit neměli.
Pohlídejte si ale servisní historii, protože u některých kusů můžete zažít nepříjemné překvapení. Mohou mít sice po třech čtyřech letech najeto třeba jen 20 000 km, ale stále jedou na původní olej z výroby. Právě poctivé výměny oleje raději po 15 000 km maximálně nebo jednom roce jsou pro kondici opláckých motorů nezbytné. Pak nehrozí, že se jim zalepí pístní kroužky a začnou brát olej jako dvoutakt.
Občas odejde zapalovací lišta, která na čtyřválce stojí v prvovýrobě zhruba tři tisíce korun. Přeplňovaný tříválec používá klasické cívky samostatné pro každý válec, ale u něj se zase mohou časem zalepit karbonem drahé a v druhovýrobě zatím nedostupné vstřikovače, pokud tankujete nekvalitní benzin.
Jednotka 1.4 Turbo potřebuje aspoň osmadevadesátku, pro litrový tříválec s turbem je pak vysokooktanový benzin doporučením díky obsahu čistících aditiv. Přeplňovaná čtrnáctistovka má sice ještě nepřímý vstřik (takže nebude zalepená karbonovým šlemem a nebude ředit olej benzinem v městském provozu), ale vyšší oktanové číslo bude bránit detonačnímu spalování, na které foukané čtrnáctistovky v Opelech docela trpí a může jim i prasknout píst. Pak už jen může zazlobit regulace turba. Jinak jsou to vcelku spolehlivé motory, pokud dostávají pravidelný servis.
Díky poměrně malým nájezdům a menšímu vytěžování nebývají ojeté Adamy zhuntované jako vozy z rozvážkových služeb (na které byl Adam drahý) a jiné služebáky. Obvykle se jedná o druhé či třetí auta v rodinách, která tak maximálně utrpí nějaký ten šrám z parkoviště (pozor, ať více poškozená místa nereznou) či budou mít zanedbaný servis.
Celkem běžné je klepání tyček stabilizátoru na přední nápravě, v kombinaci s nízkoprofilovými koly se pak opotřebení podvozku zrychlí. Ale jednoduchá konstrukce spodku s vlečenou nápravou vzadu a bubnovými brzdami (kotouče má vzadu jen Adam S s turbomotorem 1,4 l) opravy zbytečně neprodražuje. Tohle je jednoduché a opravdu spolehlivé auto. Na servis bude výrazně levnější než ne moc spolehlivé Mini.
Celkové hodnocení: Ojetý Opel Adam
Jak už jsem zmínil: pokud se vám Opel Adam líbí a potřebujete automat, nic neřešte a kupujte. Celkově je to spolehlivé auto a s tím rizikem trochu dražší opravy převodovky s výměnou spojky se dá žít. Pokud nemá Adam najeto 150 000 km (což v inzerátech snad ještě žádný kus ani nemá), o té převodovce ještě dlouhé roky neuslyšíte. Doporučit ho ale můžeme všem, kteří prostě chtějí něco jiného a třeba ve srovnání s Fiatem 500 opravdu nemá tak holčičí image. A proti dost rizikovému Mini je pak Adam o poznání spolehlivější. Spolu s Fiatem 500 je tohle jedno z nejlepších malých aut do města, a i když třeba koupíte levně dobře řešené a spolehlivé Citigo, je Opel Adam určitě atraktivnější a pocitově prémiovější auto.