Článek
Nissan Juke na silnici nepřehlédnete už jen díky jeho vzhledu, kvůli kterému si vysloužil přezdívku žabák. Vozidlo vychází z konceptu Qazana a oficiálně debutovalo v roce 2010 na ženevském autosalonu. Dynamické provedení zprvu vyvolalo ohlas a automobilce se nahrnula spousta objednávek.
Juke první generace stojí na platformě Nissan B, kterou využívá také Renault Clio třetí a čtvrté generace. Mimo designu se výrobce pyšnil nízkými emisemi u nabízených motorizací, nicméně aplikované konstrukční řešení se u jednoho čtyřválce ukázalo jako nešťastné. Ovšem o tom až později.
V roce 2010 začala sériová výroba prvních kusů, které sjížděly z linek továren v Sunderlandu (Velká Británie) a Oppamě (Japonsko). Vůz nabídl už v základu solidní výbavu, široké možnosti individualizace a skromný kufr o objemu 251 litrů.
Nepřehlédnutelného Asiata si měli podle plánů Nissanu kupovat hlavně mladí lidé a rodiny, jenže k čemu vám je automobil, do kterého nic nenaložíte, a vzadu se pohodlně usadí maximálně děti? Co na tom, že se návrháři při malování interiéru inspirovali motorkami a vyhráli si s různými zkrášlovadly.
Už tušíte, kdo si Juke převážně kupoval? Pokud tipujete aktivní seniory, kteří chtěli světu ukázat, že ještě nejsou za zenitem, hádáte správně. Vozítko pro mladé tedy zaujalo starší ročníky, dost často ženy.
Ekologií k průšvihu
Nabídka motorizací zahrnuje několik zážehových jednotek a jeden diesel. Nebudeme vás napínat a začneme rovnou tím největším průšvihem.
Přeplňovaný benzinový čtyřválec s přímým vstřikováním o objemu 1,2 litru disponuje výkonem 85 kW a spolupracuje výhradně s šestirychlostním manuálem. Pro městský provoz jde o zcela nevyhovující motor, kterému nesvědčí krátké přejezdy. Nejen, že se v tomto režimu pohybuje spotřeba klidně okolo 10 litrů paliva na sto, ale zcela nevyzpytatelně se zde ztrácí olej, nebo naopak přibývá.
Boj o nízkou emisní stopu má za následek snahu počítačů co nejdříve ohřát katalyzátor, a to přemírou dodávaného benzinu. Nespálené palivo poté stéká až do olejové vany, takže náplň naředí a olej ztratí životně důležité mazací schopnosti. A kdo nemaže, ten nejede, proto v těch nejhorších případech písty vnitřní plochu válců doslova vyleští (vydřou). Jde o neopravitelnou fatalitu, kterou vyřeší jen nerentabilní výměna motoru.
Rozvody se tu rovněž brzy unaví (vytahaný řetěz), a pokud auto máte převážně na mimoměstský provoz, stejně si řekne o zhruba sedm litrů benzinu na sto. Ačkoli se přidružená manuální převodovka chlubí přesným řazením, stejně vám doporučujeme předmětnou motorizaci vynechat.
To nejjednodušší funguje
Úplným opakem je benzinová přirozeně dýchající šestnáctistovka s výkonem 69 kW a 86 kW, v základu spárovaná s pětirychlostním manuálem a u silnější verze s duálním vstřikováním paliva pak volitelně spřažená s CVT. Mezi výhody tohoto čtyřválce patří jednoduchost, spolehlivost, levný servis a trvanlivé řetězové rozvody. Mezi nevýhody naopak řadíme nižší výkon a poměrně nepřesný a pouze pětirychlostní manuál. Když půjdete do koupě s tím, že auto zas tolik nepojede a spálí sedm až osm litrů benzinu na sto, získáte tu nejlepší motorizaci pro Juke.
Jestliže plánujete jezdit dálky, pak se nebojte roky prověřeného 81kilowattového motoru 1.5 dCi od Renaultu. Přestože disponuje filtrem pevných částic, nijak zásadně nezlobí. Mezi jeho příjemné přednosti patří nízká spotřeba (cirka pět litrů nafty na sto), solidní šestikvalt a bezproblémové rozvody (řemen).
Milovníky výkonu potěší přeplňovaná zážehová šestnáctistovka naladěná na výkon 140 kW, respektive 147 kW v případě modelu Nismo nebo 160 kW u pofaceliftové varianty Nismo RS. Motory se chlubí slušným výkonem, přesným šestirychlostním manuálem, rozumnou kombinovanou spotřebou (cca 7,5 litru na sto) a možností spárování s CVT.
Opět jednotku nelze primárně doporučit jen do města, krátké přejezdy škodí řetězovým rozvodům, které v některých případech trpí na hlučnost už po 100 tisících ujetých kilometrech. Jde však vesměs o individuální případy, kde hraje důležitou roli nevhodný jízdní styl.
Nevyzpytatelný automat
Máte raději samočinné řazení? CVT u Juke patří k poměrně nevyzpytatelnému ústrojí. V každém případě se musíte smířit s vyšší spotřebou paliva a u starších ojetin dávat pozor na zkorodované potrubí vedoucí k olejovému chladiči převodovky. Interval výměny maziva není stanovený, v rámci autorizovaných prohlídek se jeho vitalita kontroluje přes diagnostiku. Jestliže bylo vozidlo s CVT provozováno ve ztížených podmínkách (např. tahání těžkého přívěsu), výrobce předepisuje výměnu převodového oleje po 100 tisících kilometrech. My však radíme mazivo měnit každých 60 tisíc kilometrů.
K automatu a přeplňovanému zážehovému motoru 1.6 DIG-T se pojí ještě možnost pohonu 4x4. Ani u něj nejsou známy žádné fatality. Osobitý Nissan rovněž nabídne spolehlivý podvozek, který si časem řekne o nové tyčky stabilizátoru a silentbloky ramen.
Budete-li v neautorizovaném servisu požadovat výměnu brzdových kotoučů a destiček, zaplatíte za kvalitní komponenty na přední nápravu zhruba 6 700 Kč. Zadek vás vyjde na 4 000 Kč, respektive na cirka 5 100 Kč, pokud si poručíte drážkované kotouče s chlazením. Za práci (komplet) pak utratíte dalších 1 800 Kč. Orientační částky platí pro vozy s motory 1.6 DIG-T, u slabších jednotek pár stovek ušetříte.
Nutno dodat, že v autorizovaném servisu zaplatíte nejméně dvojnásobek výše vypsaných cen, ovšem dostanete originální díly, které jsou obvykle kvalitnější než aftermarketové součástky.
Nejenom pro fajnšmekry
Mnohými diskutované elektronické systémy v Juke šlapou bez významnějších obtíží. K dalším pozitivům patří zvýšený posez, vyšší světlá výška, kompaktní rozměry, ergonomicky laděná palubní deska a určitá výraznost automobilu.
V rámci kompromisů se musíte smířit se slabším osvětlením u halogenových lamp (xenony se pro vybrané výbavy montovaly až po faceliftu), sporadickou korozí výfukového potrubí a se skromným kufrem, který je u čtyřkolek kvůli zastavěnému zadnímu diferenciálu ještě menší než u předokolek.
Ceny ojetin startují od zhruba 150 tisíc za nejlevnější kusy, nevylítané diesely vyjdou na cirka 200 tisíc, stejně tak i doporučené benzinové atmosférické šestnáctistovky, které dost často disponují slušným nájezdem okolo 100 tisíc kilometrů. Za 300 tisíc korun už koupíte zánovní auto s nadprůměrnou výbavou a nájezdem od 30 do 70 tisíc kilometrů.
Model Nismo 4x4, který jsme si půjčili v certifikovaném autobazaru Auto Esa, se na trhu moc neobjevuje. Přitom jde o líbivé a sportovně laděné SUV nejenom pro fajnšmekry. Finančně navíc nijak nevyčnívá, zato motorem, kabinou a exteriérem rozhodně zaujme.
Juke tedy není pro každého, ale můžeme ho směle doporučit jednotlivcům či párům, kteří chtějí lehce výstřední a při správné volbě motorizace spolehlivé auto, byť svázané určitými kompromisy.