Článek
Pokud jde o auta, tak Češi jsou národ spíše konzervativní a opatrný. Na výběru nových a také ojetých aut je to vidět, takže designové výstřelky a nepraktická auta moc velký úspěch na našem trhu nemají. Podivný Nissan Cube se ale neprosadil ani jinde v celé Evropě.
Tenhle podivný kříženec hatchbacku a dodávky se podle designérů inspiroval vířivkou Jacuzzi a ve své době přišel s řadou individuálních doplňků. Zákazníci měli možnost si vybrat spoustu barevných dekorů a podle aktuální nálady si vyměnit třeba různé části v interiéru, např. rámečky kolem výdechů ventilace.
Je jich méně než Ferrari
Na test jsme si tak v Auto ESA půjčili Nissan Cube s motorem 1.6 16V s pětistupňovou mechanickou převodovkou. Vůz z roku 2010 ujel 143 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 130 000 Kč. Nabídka v českých bazarech a inzerátech je velmi chudá. Aktuálně je na serveru sauto.cz jen čtveřice nabídek s cenami kolem již zmíněných 130 tisíc.
Nečekejte, že modelů Nissan Cube bude dostatek také v zahraničí, i když samozřejmě své štěstí například u dealera Nissanu v Německu zkusit můžete. Ale i populární server mobile.de ukazuje jen 14, slovy čtrnáct inzerátů. Tohle je opravdu velká vzácnost. Hledejte ale auta jen se servisní historií, zejména pokud chcete diesel. U benzinového motoru nebudou ta rizika taková, respektive vás pak nebudou strašit šíleně drahé opravy.
Jak velká vzácnost Nissan Cube je, to prozrazují prodejní statistiky. Zapátral jsem a v roce 2010, tedy v prvním celém roce jeho prodeje, se na trzích EU prodalo pouze 4 359 kusů. Jen pro srovnání, Porsche 911 si ve stejném roce našlo 12 013 kupců. Zákazníci byli evidentně z Cube nadšeni a doporučili ho dalším, protože příští rok se jich v EU prodalo 1 259. Třeba takové Bentley Continental si ve stejném roce našlo 1 303 zákazníků.
Rok 2012? To se jich v celé EU prodalo 70. Ano, sedmdesát. Ferrari 458 Italia s 1 498 prodanými kusy v EU je proti tomu konzumní masovka. A rok 2013? To si prosím Cube našel šest kupců. Ovšem ani to značce nestačilo. Poslední rok, kdy byl v Evropě nový Nissan Cube registrován, je rok 2014. A to jednotné číslo je schválně. Opravdu byl ten rok registrován poslední Cube v EU. V Evropě se tak za pět let neprodalo ani 6 000 vozů značky Nissan Cube. Ferrari za stejnou dobu prodalo v Evropě skoro 15 000 aut.
Na silnici se Nissan Cube chová spíše jako malá dodávka než klasický osobák, ale s koly umístěnými v rozích přichází i řada výhod, třeba poměrně snadné parkování. Ovšem do malé mezery se stejně moc cpát nemůžete, protože zadní páté dveře se otevírají do strany, takže pokud se nalepíte moc blízko k autu za vámi, nic do kufru nedáte.
Praktičnost auta je ale velmi slušná. Zadní lavice sice není místo, na kterém byste chtěli trávit dlouhou cestu do Chorvatska, ale pokud nemáte nic v kufru, můžete ji posunout a místa na nohy pak budete mít vzadu víc než v trojkovém Superbu. Případně můžete lavici posunout úplně dopředu a zvětšit si kufr, nebo ji můžete zcela vyndat. A pak máte malou dodávku s velkou krychlí volného místa.
Berte raději benzin
A jaký motor vybrat? Na evropském trhu se nejčastěji setkáme s benzinovou šestnáctistovkou Nissan HR16DE, kterou známe i z některých vozů Renault pod označením H4M. V Nissanu Cube nabízí parametry 81 kW a 153 Nm a je kombinována s pětistupňovou manuální převodovkou. Jen málo aut má příplatkový variátorový automat CVT; o jeho výdrži po vyšším nájezdu si stejně neděláme iluze.
Mechanický základ zážehové šestnáctistovky je mimořádně spolehlivý. Pokud nějaký motor klekne, bývá na vině především uživatel svými nadměrnými nároky na výkon za studena a oddalováním nutných servisních úkonů (olej po roce nebo 15 000 km). Nejdůležitější je pak kontrola a případné vymezení ventilové vůle každých 90 000 km.
Nejčastěji zlobí variabilní pohon alternátoru, případně řemenový pohon příslušenství. Řemeny je potřeba měnit. Z elektroniky může odejít řídicí modul zapalování, ale to již měla vyřešit svolávací či servisní akce. Doporučujeme se podle VIN čísla auta v servisu Nissan zeptat, jestli kupované auto do svolávací akce spadá a zda byla udělána.
Majitelé si také stěžují na horší startování za studena, ale obvykle bývají na vině jen unavené svíčky, a právě již zlobící modul zapalování. Rozvodový řetěz ani po 250 000 km obvykle nechrastí a celkově není důvod, aby při dodržování servisních zásad tento motor nenajel přes 300 000 km bez mechanických poruch. To spíše Cube dříve zrezne.
Diesel může vyjít draho
Druhou možností na evropském trhu byl známý diesel Renault 1.5 dCi K9K. Nabízel 81 kW a 240 Nm a byl kombinován výhradně s šestistupňovým manuálem. Počítejte s tím, že vás asi bude čekat výměna spojky s dvouhmotovým setrvačníkem, což je tak za 20 tisíc korun jen na materiálu.
U motoru 1.5 dCi je důležité pamatovat na výměnu rozvodového řemenu po 120 000 km nebo šesti letech, při tom se mění i vodní pumpa a chladicí kapalina. Problémy se zadíráním na klice by se tohoto motoru v Nissanu neměly tolik týkat i z toho důvodu, že Nissan udával servisní interval jeden rok nebo maximálně 20 000 km. Spousta vozů Cube za rok nenajela ani to.
Prověřte ale historii. Natažené intervaly výměn oleje jsou pro tento malý diesel hrozbou. Choulostivé je ještě vstřikování common-rail od Siemensu, kterému je lepší podstrojovat kvalitní aditivovanou naftou. Nový vstřikovač stojí přes 7 000 korun.
Aspoň tedy, že regeneraci povinného částicového filtru převzal Nissan od Renaultu tak, že prostě dal za motor do výfuku pátý vstřikovač. Tím nedochází k ředění oleje naftou a filtr se regeneruje poměrně spolehlivě. Jeho životnost lze odhadnout na více než 250 000 km.
Přesto bychom se u ojetiny soustředili spíše na zážehové motorizace. Není moc aut na výběr, a právě v zážehovém motoru bude méně rizik. Maximálně necháte seřídit ventilové vůle, provedete základní servis (oleje, filtry, diagnostika) a můžete jezdit. U dieselu bez historie je těch rizik prostě příliš mnoho a u ojetiny za 130 tisíc se je nevyplácí podstupovat.
Celkové hodnocení: Ojetý Nissan Cube
Tohle není záležitost pro někoho, kdo nechce být vidět. Ale když vynecháme trochu kontroverzní design, má Nissan Cube i spoustu objektivních předností. Je velice prostorný a uděláte z něj malou dodávku, takže se může hodit třeba jako pojízdný poutač, když ho polepíte reklamou na své podnikání, ať už děláte cokoli. Má také známou a v našich podmínkách snadno opravitelnou techniku. Horší je, když někde nabouráte. V druhovýrobě neseženete nic a budete muset do Nissanu, takže si připlatíte. Běžný provoz ale bez problémů utáhnete a japonský původ vás děsit nemusí. Naopak, je to vlastně spolehlivé auto.