Článek
Dnes se Lancer osmé generace v bazarech tváří poměrně nezajímavě a mnohými lidmi je pohrdavě přehlížen. Pokud toužíte po prestižních, ale složitých vozech německé výroby, pak vám „myšák“ vonět nebude. Jestliže máte kritéria nastavena jinak, možná se díváte na vaše ideální auto. Jak se věci mají, jsme zjišťovali v odborných servisech, ale také u Robina Babického, technického ředitele Mitsubishi Motors ČR.
Do sériové produkce nastoupil osmý Lancer v roce 2008 nejprve jako sedan a rok na to se do party přidal i hatchback. Cílová skupina byla jasná – mladí lidé a aktivní rodiny, nicméně postupem času si auto oblíbili také senioři.
Většina z vás jistě touží po bezpečnosti, pro niž má vůz řešení jménem RISE. „Zkratka značí Reinforced Impact Safety Evolution, tedy konstrukci, která absorbuje nárazovou energii v přední a zadní části vozu řízenou deformací všech částí karoserie a poté rozptyluje energii působící na konstrukci karoserie během nárazu a reguluje její deformace se zachováním minimálních deformací v prostoru pro cestující,“ vysvětluje Robin Babický.
„Svého času šlo dokonce o druhý vůz značky, který měl vytvořenou karoserii dle homologace č. 2003/102/EC pro střet s chodcem. To znamená, že blatníky, kapota a světla jsou schopny dobře absorbovat nárazovou energii chodce, aby došlo k minimálním poraněním při střetu,“ dodal.
Do toho si přidejte ještě sedm airbagů (včetně kolenního), které jsou v základu u každého evropského kusu, a máte podstatnou ingredienci pro recept na bezpečnou ojetinu.
Benzin v převaze
Pro Evropu se auto vyrábělo nejprve s benzinovými motory Mitsubishi a jedním dieselem převzatým od Volkswagenu. Základní jednotkou je zážehový čtyřválec MIVEC VVT o objemu 1,5 litru s výkonem 109 koní, který disponuje sací vačkou s elektronicky řízeným proměnlivým časováním ventilů, zajištěným natáčením vačkové hřídele.
S touto motorizací se pojí i elektrický posilovač řízení. Ostatním verzím pomáhá hydraulika. V rámci převodovek můžete s patnáctistovkou okusit pětirychlostní manuál, nebo čtyřstupňový automat.
Motor 1.8 MIVEC VVT s výkonem 143 koní se nabízí s mechanicky ovládaným pětikvaltem, případně s převodovkou CVT, vybavenou ještě pádly pod volantem. Jednotka disponuje technologií proměnlivého časování ventilů pro sací i výfukovou vačku.
Dvoulitrový turbodiesel (140 koní) pochází z dílen Volkswagenu, prodává se s továrním filtrem pevných částic, ale i bez něj a spolupracuje s šestirychlostním manuálem. Tento „nafťák“ má klasické koncernové nemoci, takže máte-li možnost, sáhněte po verzi bez DPF.
S příchodem modelové řady 2010 se do ceníků dostala i varianta Ralliart, určená pro sportovně zaměřené zákazníky. Dynamický model nabízí dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 241 koní, dvouspojkový automat a pohon 4×4, který pochází z legendárního Lanceru Evolution. Z různých motorizací plyne i různá spotřeba, obecně ale platí, že Lancer není nikterak žíznivý.
Nepodceňujte autorizovaný servis
Modelový rok 2011 přinesl facelift a modernizace pod kapotou. Role základního motoru se ujala benzinová šestnáctistovka MIVEC (117 koní), kterou doplňovala 140koňová osmnáctistovka s novou konstrukcí hlavy a rozvodů. Ta nabídla ještě unikátní technologii proměnlivého zdvihu ventilů SMART MIVEC, dodnes uplatňovanou u modelů Outlander a ASX s dvoulitrovými zážehovými čtyřválci.
„Výhodou jednotky je, že se při nízkém zatížení chová jako motor s nižším zdvihovým objemem, tudíž má vysokou účinnost i při nízkém zatížení, a disponuje tak příznivější spotřebou paliva,“ upřesňuje Babický.
Do hry se dostaly také dva turbodiesely o objemu 1,8 litru, tentokrát z dílen Mitsubishi, s výkony 116 a 150 koňských sil. Předmětným „nafťákům“ nesvědčí hlavně krátké jízdy, kde nemusí dojít k regeneraci DPF, což může mít za následek naředění oleje palivem. A příliš nafty v mazivu znamená vysoké riziko vážného poškození motoru.
U Lanceru platí, že periodická údržba není jen o výměně maziv. U dieselových motorů musí dojít například k vymazání znečištění olejové náplně v jednotce motoru, dále k pravidelnému seřizování ventilů, což vyžaduje demontáž vstřikovačů nebo učení dávky vstřikovačů.
U benzinových jednotek je tomu podobně. Obzvláště doporučujeme všem majitelům motoru 1.8 MIVEC (4J11, 140 koní) navštěvovat autorizovaný servis, protože seřízení ventilů s proměnlivým zdvihem není jednoduchý údržbový úkon.
Základna z Evolutionu
Vozidlo sdílí podvozkovou platformu GS s modely Outlander, ASX a Lancer Evolution. Ta se používá s mírnými změnami do současnosti. Vpředu najdete zavěšení typu McPherson, vzadu multilink. Auto díky tomu velmi dobře drží stopu, rychle reaguje na pohyby volantu, nabídne velice přesné řízení, přičemž charakter podvozku není nikterak zvlášť tvrdý.
Varianta se základními 18palcovými koly dostala ještě sportovní podvozek, příčnou vzpěru mezi horními uloženími předních McPherson, stabilizátory se zvětšeným průměrem (+ 1 mm) a jiné naladění pružin i tlumičů.
Vyšší výbavové stupně se mohou pochlubit adaptivními halogenovými světlomety, které v zatáčce přisvítí příslušnou stranu druhou parabolou, nikoli „lampičkou“ v mlhovkách jako u některých konkurentů. Jednoduché ovládání a promyšlenou ergonomii interiéru doplňuje ještě kufr o objemu 400 litrů.
Spolehlivý, ale hlučný
Dlouholetí uživatelé Lancer oceňují pro jeho spolehlivost a výdrž originální baterie (až 12 let). Na motorech a podvozcích se zpravidla neobjevují žádné vážnější závady. Benzinové jednotky trpí na vysokou hlučnost při vyšších otáčkách/rychlostech, manuální převodovky jsou pouze pětirychlostní a tichý není ani samotný podvozek. Pokud se chystáte na montáž/demontáž příčných nosičů, dejte pozor na plastové krytky střešní lišty, občas upadávají.
Ohlídejte si servisní intervaly, první modely byly nastaveny na 15 tisíc ujetých kilometrů, další pak na 20 tisíc kilometrů. Do roku 2015 platila na nová auta od Mitsubishi záruka tři roky nebo 100 tisíc kilometrů, později narostla na pět let (nebo 100 000 km). Autorizovaných opraven značky, navíc poskytujících slevy na náhradní díly pro pět a více let staré vozy, je v Česku 34, ale samozřejmě platí to, že pokud nebudete autu dávat výrobcem doporučenou péči, nemůžete očekávat výše vypsaná pozitiva.
Podle Filipa Kučery z autobazaru Auto Esa (kde nám vůz zapůjčili) klesnou tyto vozy na hodnotě asi o 10 tisíc korun za rok, nicméně v bazarech jich celkově moc nenajdete. Lidé si je dost často nechávají, především kvůli spolehlivosti. Ani nájezdy nebývají vysoké, jelikož se v Evropě prodávaly převážně benzinové motorizace. Lancery také nekupovaly masy, ale spíše techničtí řidiči nebo starší lidé, co vyžadovali od auta kýženou jednoduchost. Ceny osmé generace startují kolem 100 000 Kč, slušné kousky vyjdou na 150 000 Kč, zánovní vozy do čtyř let stáří nad 220 000 Kč.
Jestliže patříte do jedné z těchto skupin, pak se sportovně laděného Mitsubishi s benzinovým motorem nebojte. Vozu stačí v podstatě jen pravidelný odborný servis spojený se seřízením ventilů a bude šlapat jako švýcarské hodinky.