Hlavní obsah

Test ojetiny: Je Škoda Octavia na CNG lepší než diesel?

Foto: Dalibor Žák

Pohon na CNG má rozhodně velký potenciál. Nejen, že kilometrové náklady jsou s ním nejnižší, ale je to také reálně nejekologičtější druh pohonu, pokud na tom někomu záleží. Navíc Octavia třetí generace je sama o sobě skvělé auto.

Článek

V současné době se ceny pohonných hmot drží stále na únosných mezích a vzhledem k průměrným platům, paliva jsou dnes vlastně nejlevnější v historii. Mnoho lidí tak o alternativních typech pohonu aktuálně moc neuvažuje, ale možnosti, jak snížit provozní náklady na palivo, tu jsou. Díky rozšiřování plnících stanic stále roste zájem o stlačený zemní plyn, tedy o CNG. Ačkoli je to setrvale spíše okrajová záležitost, pro firmy jsou ta auta především díky nulové silniční dani (§ 3 odst. f zákona č. 16/1993, Sb.) atraktivní. Takže nabídka v bazarech není špatná.

Stlačený zemní plyn CNG má proti rozšířenějšímu LPG řadu výhod. Má v sobě například nejvíce energie z dostupných paliv a má vysoké oktanové číslo (až 130). Jelikož je to téměř stoprocentní methan, při jeho spalování nevznikají téměř žádné škodliviny a v současnosti se bez diskuse jedná o opravdu nejekologičtější typ pohonu, a to včetně elektromobilů. Spalování CNG je tak čisté, že by vůz vlastně ani nepotřeboval katalyzátor. Ten ale samozřejmě má kvůli sekundárnímu pohonu na benzín.

Naším cílem je dnes jedno takové auto představit a ukázat si, jestli se vyplatí dokonce víc než populární diesel. Na test ojetiny na CNG jsme si v Auto ESA půjčili Škodu Octavia G-TEC třetí generace. Liftback z roku 2014 ve fleetové bílé barvě měl v době testu najeto 202 000 km a prodejce za něj chtěl 220 000 korun, takže je to vlastně jedna z nejlevnějších Octavií CNG na trhu u nás.

Foto: Dalibor Žák

Octavia na CNG se od běžných verzí nijak zásadně neliší a ani od řidiče nevyžaduje nic extra. Je to prostě normální auto, které umí jezdit za korunu na kilometr

Octavie na CNG z firem začínají plnit bazary

V současné době je v inzerátech na sauto.cz něco přes 50 nabídek plynových Octavií na CNG, které začínají s cenami právě někde u 220 000 Kč. Za to dostanete čtyř až pětiletou Octavii s nájezdem něco málo přes 200 000 km. Maximálně tříletá Octavia na CNG s nájezdem do 100 000 km je pořád záležitostí minimálně za tři sta tisíc v závislosti na stavu a výbavě. Vůz s nájezdem do 50 000 km stojí od nějakých 370 tisíc korun. Naprostá většina aut má šestistupňovou manuální převodovku, s automatem jsme našli jen jednu jedinou.

Před výběrem je potřeba si uvědomit, že pro soukromé kupující nedávala Octavia na CNG moc smyslu, neboť ten příplatek byl poměrně velký. Vyplácela se ale firmám, které věděly, že najedou ročně třeba 40 až 50 000 km, a těžily z výhody nulové silniční daně a levného provozu. Většina Octavií G-TEC má za sebou hlavně příměstský provoz v dojezdové vzdálenosti plnicích stanic CNG. Přesto vysoké nájezdy ukazují, že taková auta byla a jsou v denní permanenci.

Soukromý kupující, který auto nepořizuje na firmu, už ale počítá trochu jinak. Ten chce vědět, jestli se mu vybraný typ paliva vyplatí v kilometrových nákladech. Pokud budeme hledat Octavii 1.6 TDI se stejným stářím a nájezdem jako u testované bílé Octavie na CNG, dostaneme se na velice podobné ceny, tedy někam na 200 až 250 000 Kč. Takže tady už opravdu půjde jen o náklady na palivo a servis.

Za korunu na kilometr

Spotřeba samozřejmě závisí na stylu jízdy, ale nám se podařilo jezdit průměrně za 4,1 kg plynu na 100 km. Při velké snaze jsme se dostali na 3,3 kg na 100 km, ale to už ke značné nevoli ostatních účastníků provozu. Reálně se ve smíšeném provozu pod 4 kg plynu na 100 km dostává jen těžko, pokud nechcete dělat brzdu ostatním.

Foto: Dalibor Žák

Tohle byla nejnižší denní spotřeba, které se nám v běžném provozu podařilo dosáhnout. Reálně se ale jezdí spíše kolem 4 kg na 100 km

Ve srovnání s tím Octavia 1.6 TDI jezdí za nějakých 5 litrů na 100 km při zhruba podobném stylu jízdy. Když to tedy přepočítáme čistě na palivo, při současných cenách vychází provoz naftové Octavie 1.6 TDI zhruba na 1,60 Kč na kilometr, u plynové na rovnou korunu na kilometr. S ročním nájezdem 25 000 km to dělá rozdíl nějakých 15 000 Kč jen na palivu, ale samozřejmě za předpokladu, že maximalizujete nájezd na CNG. Pokud jde o benzín, počítejte se spotřebou 6,5 litru na 100 km. To jsou dvě koruny na kilometr, tedy dvojnásobné kilometrové náklady proti CNG.

Detailně představovat Octavii asi nemusíme, protože proti standardnímu modelu se verze na CNG nijak zásadně neliší. Samozřejmě největší rozdíl poznáte v kufru, kde chybí prostor pod podlahou a rezerva kvůli tlakovým lahvím. Máte tu sadu na opravu pneu (pohlídejte si, aby v kupovaném autě byl originální kompresor a sada na lepení). Kdo má ale s Octavií III něco najeto, všimne si, že ty těžké lahve vzadu (váží zhruba sto kilogramů) se trochu projevily na jízdních vlastnostech. Přesun těžiště způsobuje nadlehčování předních kol a jejich horší trakci hlavně při rozjezdu. Je to ale o zvyku. Zajímavostí je, že plynová Octavia má vzadu víceprvkovou nápravu na rozdíl od ostatních verzí s předním pohonem, které ji do 110 kW výkonu nemají.

Foto: Dalibor Žák

Nádrže na celkem 15 kg plynu jsou umístěné vzadu pod podlahou (přijdete o rezervu a dno kufru). Pozornější oko si už všimlo víceprvkové nápravy, kterou mají jinak výhradně čtyřkolky nebo verze s výkonem přes 110 kW

Pokud jde o dynamiku, tak od výkonu 81 kW a točivého momentu 200 Nm nelze čekat zázraky. Ale na Octavii to bohatě stačí a ani s dálničním stoupáním nemá plynová Octavia problém. Proti dieselu je tu výrazně kultivovanější projev motoru nespornou výhodou a auto po nastartování nesmrdí tím typickým kyselým puchem. Až na naprosté výjimky startuje motor 1.4 TSI vždy rovnou na plyn a na benzín se přepne jen po dotankování plynu (řídicí jednotka postupným zvyšováním dávky plynu hodnotí, jak je natankovaný plyn kvalitní). Výjimečně při prudkém přidání plynu motor přejde na benzín, ale to jen v situacích, kdy je nádrž na CNG už téměř prázdná. Při trvale vysokém zatížení například na dálnici ve vysoké rychlosti pak řídicí jednotka dodává také trochu benzínu.

Foto: Dalibor Žák

Spousta plnicích stanic CNG je mimo klasické benzinky, ale brzy si zvyknete, kde v okolí jsou. S hledáním pomohou i mobilní aplikace. Pozor! Plno stanic je bezobslužných a fungují jen na speciální firemní nebo zákaznické karty. Dopředu zjistěte, jestli u ní vůbec natankujete a zda bere i hotovost nebo platební kartu

Při normální jízdě ale motor na benzín skoro nejede. Tady máme jeden tip pro ty, kteří maximalizují využití CNG. Raději do Octavie tankujte aditivovaný benzín s vyšším oktanovým číslem (Vervu 100, V-Power Racing, MaxxMotion a podobně) a používejte například VIF nejen jako aditivum k odstraňování karbonových úsad na vstřikovačích a pístech, ale také jako stabilizátor benzinu. Benzín není vhodný k dlouhodobému skladování. Raději cíleně jednou za čtvrt roku celou nádrž na benzín vyjeďte, při velkém nájezdu se to pak ztratí.

Dřívější potíže už tu nehrozí

Kolem originálních pohonů na CNG od koncernu VW se rozšířilo mnoho bájí a pověstí. Je ale pravda, že v prvních exemplářích docházelo vlivem koroze k záhadným explozím nádrží a také k závadám motorů 1.4 TSI se sekvenčním přeplňováním turbem a kompresorem. Ani samotný rozvod paliva CNG nebyl zcela spolehlivý.

Dobrá zpráva ale je, že Volkswagen provedl rozsáhlé úpravy a zatím se zdá, že současná generace pohonů CNG je naopak nesmírně spolehlivá. Se samotným rozvodem plynu a jeho dopravou do válce problémy nejsou a všechny komponenty zatím i v autech s nájezdy přes 200 000 km slouží bez potíží. O motoru, tedy o nové generaci čtyřválce 1.4 TSI s řemenovými rozvody, také nemůžeme říci nic špatného. Dřívější potíže se spotřebou oleje jsou už pryč a v současnosti byste neměli v bazarech na problematický kus narazit, protože kdo jezdil hodně, tomu automobilka v rámci záruk motor měnila. Od druhé poloviny roku 2014 je pak motor již zcela bezproblémový.

Asi nejčastějším problémem je cukání volnoběhu při jízdě na plyn. Zpravidla ale za to mohou špatné svíčky. Měňte je klidně po 40 000 km, zas takový výdaj to není. Nádrže na CNG jsou nyní odolnější než dříve a měly by vydržet dvacet let. Nicméně na moderní odlehčené nádrže z uhlíkových vláken (mají mít třetinovou hmotnost a větší kapacitu) si však musíme počkat u nových generací pohonů na CNG.

V zásadě se ale dá říci, že by neměla Octavia G-TEC ničím katastrofálním překvapit. Je to samozřejmě jen auto a hodně bude záležet na pečlivosti údržby, ale základní mechanika funguje a ještě dlouho fungovat bude.

Když byla Octavia nová, byl ten příplatek za verzi CNG nějakých 30 000 Kč v závislosti na výbavě, ale ty počty byly dost komplikované, protože proti běžné verzi 1.4 TSI měla o 18 kW nižší výkon. Někteří ji tak porovnávali spíše s verzí 1.2 TSI 77 kW a tam byl příplatek asi 80 000 Kč. Spíše ale zarazila o 10 000 Kč vyšší cena proti dieselu 1.6 TDI 77 kW. Na druhou stranu jsme si už řekli, že hlavní bonus měly firmy díky nulové silniční dani, takže se jim ten příplatek brzy vrátil.

Celkové hodnocení: Ojetá Škoda Octavia G-TEC

Škody Octavia na CNG bychom se rozhodně nebáli. Je to příjemné obyčejné auto, které neztratilo skoro nic ze své praktičnosti a dobré užitné hodnoty. Aby to ale celé dávalo smysl, musíte toho najezdit hodně a především jen na CNG. Pak se dají provozní náklady srazit a jen na palivu se dá ročně ušetřit třeba dvacet tisíc, pokud máte ten nájezd vyšší. S nájezdem do 15 000 km za rok je ale smysl pohonu na CNG diskutabilní. Aspoň tedy v současné době, protože kdyby se událo něco dramatického na trhu s pohonnými hmotami a ceny benzinu vyletěly třeba ke čtyřiceti korunám, bude už i při nízkém nájezdu mít Octavia G-TEC velký význam.

Měli jste nebo máte auto s pohonem na CNG? Je to snad dokonce Škoda Octavia? Jaké jsou vaše zkušenosti s tímto pohonem? Těšíme se na vaše názory a poznatky z praxe.

Načítám