Hlavní obsah

Test ojetiny: Chrysler Crossfire – Pravej americkej mercedes

Foto: Tomáš Kopečný

Chrysler Crossfire stojí na základech Mercedesu, ale má nabídnout ducha pravé Ameriky. Opravdu?

Evropské proporce a technologie, ale americká osobnost i síla – tak přesně těmito slovy uváděl Chrysler v roce 2003 na trh model Crossfire. Co na tom, že šlo vlastně o přestrojený Mercedes-Benz R170, uzavřená kupé a později roadstery měly nabídnout pravou chuť Spojených států zabalenou do hávu starého kontinentu. Podařilo se? A jak si sportovní zadokolka vede jako ojetina?

Článek

Podivuhodný Crossfire je výsledkem práce tehdejšího koncernu DaimlerChrysler a nástupcem poněkud divokého vzezření jménem Plymouth/Chrysler Prowler. Příchod moderního sporťáku avizovala koncepční studie už v roce 2001, a skutečně o 24 měsíců později byl vývoj dokončen, přičemž zkraje roku 2003 začaly sériové kusy opouštět továrnu společnosti (karosárny) Karmann v německém Osnabrücku. Ptáte se, proč nejde o „made in USA“ produkt?

Foto: Tomáš Kopečný

Crossfire se nevyráběl v Americe, nýbrž v Německu

Crossfire stojí na platformě prvního Mercedesu-Benz SLK (R170), a tudíž s ním sdílí podstatný kus techniky včetně dvou motorů. Tím nejrozšířenějším je 218koňový atmosférický šestiválec SOHC o objemu 3,2 litru, který byl později doplněn kompresorem nadopovaným sourozencem SRT-6 vyšperkovaným na 334 koňských sil. Znovu se bavíme o produktu Mercedesu, tentokrát však od jeho dvorního úpravce AMG.

V rámci převodovek lze vybírat mezi šestirychlostním manuálem a pětistupňovým automatem, poháněná jsou výhradně zadní kola, nezávislé zavěšení vpředu zajišťuje dvojitý lichoběžník, zatímco vzadu pracuje víceprvek. To všechno zní jako celkem solidní základ.

Foto: Tomáš Kopečný

Krátký zadek, dlouhá kapota, pohon zadních kol. Je tohle recept na zábavu?

Uvnitř se na vás těší sportovní sedadla, dvouzónová klimatizace, prémiové hi-fi, tempomat a naprosto nešikovně umístěný volitelný držák nápojů v centrálním tunelu. Poměrně často se totiž stává, že si na něj s vidinou pohodlíčka položíte ruku a nápoják zákeřně vystřelí. Nejeden majitel tuto záludnost následně vyřešil lepicí páskou, nejlepším přítelem člověka (co si taky zalepíte psem, že?).

Ale ta úplně nejdůležitější a nejhlavnější věc, kvůli které tuhle káru musíte mít. Chvilka napětí… Jde o servomotorem řízený aktivní zadní spoiler, co se automaticky vysouvá při rychlosti nad 100 km/h anebo po stisknutí příslušného tlačítka, což některé typy mladých slečen pošle zaručeně do kolen. Napište si na spodek křídla svoje telefonní číslo a párkrát zafrajeřte na křižovatce. Výsledek na sebe nenechá dlouho čekat.

Foto: Tomáš Kopečný

Aktivní spoiler se automaticky vysune po překročení rychlosti 100 km/h a zase zasune pod hranicí 60 km/h. Lze však ovládat i dedikovaným tlačítkem

Pohádka o faráři z Regensburgu

Tak to byl nový Crossfire v kostce, ale jak si vede jako ojetina? Se servisní analýzou nám pomohl zkušený technik Petr Čistecký z královéhradecké společnosti Auto Kratochvíl (dříve autorizované zastoupení Chrysleru), který se ve světě amerických značek pohybuje už pěknou řádku let a osobně pamatuje začátek i konec prodeje tohoto sporťáku.

Varování hned zkraje, dejte si pozor na havarované vozy! Není jich málo a jen zřídkakdy dělal opravu někdo, kdo tomu rozumí. V horším případě se pak jedná o seskládané kusy. V inzercích a bazarech narazíte spíše na kupé, jejichž prodeje značně převažovaly nad roadstery, ale stejně nemůžete naivně očekávat, že se sportovní zadokolkou jezdil výhradně farář z Regensburgu, a to pouze v neděli a jen pro rohlíky.

Foto: Tomáš Kopečný

Interiéru dominuje středový panel s ovladači dvouzónové klimatizace

Antikorozní ochrana karoserie je však vesměs dobrá, její celistvost mohou citelněji narušit více méně jen měněné/opravované díly, například z důvodu nehody. Hliníková kapota vám nezrezne nikdy, ta nanejvýš zoxiduje.

Ze samotných motorů a převodovek nemusíte mít strach, zásadně se nekazí a postačí jim jen pravidelná údržba. Pravděpodobně se však nevyhnete drobným opravám elektroinstalace, zejména z důvodu jejího stáří.

Foto: Tomáš Kopečný

Motory se obvykle nekazí, respektive netrpí žádnými specifickými neduhy

Dále odchází příčné táhlo řízení (to je zde řešeno ještě klasickou převodkou) a rovněž tlumič řízení – ten mimochodem stojí v originále přes 18 000 Kč, takže pokud nechcete aftermarket, zajděte raději do Mercedesu a za podstatně nižší sumu ho kupte tam. Časem mohou začít kvůli vůlím hučet kuželová ložiska v kolech, na což si připravte necelých 2 500 Kč za sadu na jedno kolo.

Jestliže už spěcháte na Sauto.cz nakupovat, ještě chvilku počkejte. Vozidlo má vpředu 18palcová kola s pneumatikami o rozměru 225/40, zatímco vzadu najdete devatenáctky 255/35. To znamená, že za kvalitní pár obutí dáte kolem čtyř tisíc, ovšem zadek vyjde klidně na šest. Pokud půjdete po špičkových dezénech, cifru si vynásobte nejméně dvěma. Jo a nezapomeňte, že jednou za rok k nám přijde rovněž zima, což znamená další nutné investice do sezonních bačkor.

Foto: Tomáš Kopečný

Vpředu osmnáctky, vzadu devatenáctky. Žádná levná sranda, jenže na obutí se nevyplatí šetřit, zvláště pak u sportovní zadokolky

Jestliže na autě v minulosti řádil klíčový šotek, zbystřete. Nový klíček se vždy objednával a programoval dle VIN kódu přímo ve fabrice, takže vám přišlo v podstatě hotové dílo. Problémem je, pokud už vozidlo nemá původní řídicí jednotku motoru a imobilizéru. Tehdy vám dorazí na první pohled pasující klíč, který si však nerozumí s palubním zabezpečením.

Spolu s Petrem Čisteckým jsme dohledali i dvě svolávací akce, a to D11 na hadici chlazení motoru a E19 na ventilátor chlazení. Je tedy teoretická šance, že pokud váš vysněný Crossfire doporučenou výměnnou neprošel, můžete navštívit jeden z autorizovaných servisů Chrysleru a doufat.

Foto: Tomáš Kopečný

Ačkoli se to na pohled nezdá, díky dvoumístnému uspořádání vozu je jeho kufr poměrně objemný

Neopomínejte ani dobré pojištění, originální čelní sklo totiž vyjde na skoro 25 000 Kč, zatímco náhrady stojí kolem 10 000 Kč, ovšem našli jsme i alternativu za zhruba 3 000 Kč. Výjimkou nejsou ani zažloutlé světlomety, čemuž se vzhledem k věku vozidel vlastně nedivíme.

Foto: Tomáš Kopečný

Cena běžné servisní prohlídky se pohybuje kolem 6 000 Kč, ovšem každé středisko má sazebníky nastavené jinak

Jako od McDonalda

Co o sporťáku prozradilo svezení? Vlastně to, že je jako ošizený (byť chutný) cheeseburger od McDonalda. Můžete si myslet, že takhle chutná pravá amerika, ale jde pouze o marketingový klam. S plnotučnými zámořskými kárami má pramálo společného, spíše se chová dost podobně jako jeho sesterský mercedes.

A to není vůbec zlé, naopak. Motor jde hezky za plynem a ve vysokých otáčkách generuje návykový zvuk, emoce podpoří rovněž zadní křídlo, které v aktivním režimu zabere více než třetinu výhledu dozadu – ale co, je to frajeřina, navíc konstrukčně funkční. Trochu nepraktická jsou však malá zpětná zrcátka, díky kterým se stane i obyčejné parkování dobrodružstvím.

Foto: Tomáš Kopečný

Pozor na citlivé regulátory vnitřní teploty, najít vyhovující nastavení je kolikrát uměním

Samotná manuální převodovka je sympaticky přesná a také rozumně naladěná na delší cestování – například na šestku motor točí při rychlosti 90 km/h asi 2 000 otáček za minutu. Potěší i sportovní řízení nebo tužší, avšak solidně držící podvozek. Spotřeba u standardní verze (ne SRT-6) se pak pohybuje kolem deseti litrů benzinu na sto.

Jen při pohledu dovnitř vám musí být jasné, že nejde o vhodné auto pro dva metry vysoké či dva metry široké lidi. A v globálním měřítku to není komfortní sporťák, se kterým byste mírnix týrnix vyrazili z Česka do Chorvatska. Poslední zvláštností je hodně citlivá regulace vnitřní teploty, najít takovou ideální polohu, aby uvnitř nebylo buď moc horko, nebo moc zima, je kolikrát skutečným uměním.

V našich končinách je žihadel s názvem Crossfire asi jako jednorožců. Počítejte, že za rozumný kus s nájezdem kolem 200 tisíc kilometrů dáte asi 150 000 Kč, lépe však přidat minimálně padesát Palackých a ulovit nějakou voňavku se 100 tisíci kiláky na tachometru. Kdo si říká fajnšmekr, ten vytáhne půl milionu korun a odkoupí nádhernou uloženku s přeplňovaným šestiválcem, ovšem pro takové zboží už musíte vyrazit například do sousedního Německa.

Načítám