Článek
Malá SUV jsou v současnosti jedny z nejoblíbenějších modelů na automobilovém trhu, a protože mezi nimi nechybí žádná z mainstreamových automobilek, jen složitě budete vzpomínat na vůz, kterým to všechno začalo. Zakladatelem segmentu malých SUV, nazývaných též B-SUV, byl v roce 2010 designově nevšední Nissan, jenž na silnicích vypadá, jako kdybyste vyrazili mezi lidi v křiklavém tričku, roztrhaných džínách a s botami obutými obráceně.
Japonský Nissan se znovu odvážil experimentovat a vývoj prvního Juke tehdy zahájil s čistým papírem, stejně jako tomu bylo o pár let dříve při vzniku populárního většího modelu Qashqai, zakladatele segmentu kompaktních crossoverů. Jedním z cílů nejmenšího SUV byla snaha o efektivní odlišení se od zbytku aut na trhu a to se nepochybně povedlo. Juke navíc překonal veškerá očekávání značky.
Konzervativnější design pro více lidí
Designér Matthew Weaver dodnes vzpomíná na to, že velkou inspirací mu byl mladý muž s plochou čepicí s diamantovou lebkou, zářivým tričkem, proužkovanou bundou a keckami, s nímž se náhodou potkal ve vlaku. Tenkrát se zeptal sám sebe, jak by podobná šílená kombinace vypadala na autech. A první Nissan Juke toho byl dokonalou ukázkou. Vůz šokoval svým vzhledem, ale to nijak nezmařilo jeho úspěch – první generace se prodala ve více než 1,5 milionu exemplářích.
V dnešních dnech je však na trhu již druhá generace, kterou Nissan nahradil původní Juke v roce 2019. Nástupce je větším autem stojícím na modernější platformě CMF-B aliance Renault-Nissan, sdílené s Renaultem Captur a Renaultem Clio. Nový Juke je s délkou 4 210 mm o 75 mm delší než předchůdce, rozvor se natáhl o nezanedbatelných 105 mm na výsledných 2 636 mm a objem kufru vzrostl o pětinu na 422 litrů.
Originální svérázný design Juku prošel mezigenerační evolucí, a přestože jsou základní rysy stále stejné, nástupce je umírněnější. Co myslíte, vypadá lépe, nebo ne? To je na našich subjektivních názorech, ale osobně se mi novější Juke líbí mnohem víc – má čistší tvary a přirozenější linie. Zakulacená přední část odkazuje na předchůdce, z boku vynikne opticky oddělená střecha a obyčejnější koncová světla vytvářejí konzervativnější záď.
Starší architektura interiéru a slušná prostornost
Ve snaze oslovit ještě větší počet zákazníků se v Nissanu rozhodli udělat druhou generaci umírněnější a to platí i uvnitř. Architektura interiéru však na současném trhu patří k těm starším, protože si zachovává analogový přístrojový štít s digitální obrazovkou palubního počítače, z palubní desky vyčnívá obrazovka multimediálního systému s konvenčním ovládáním a nechybí ani panel pro ovládání klimatizace, jehož se evropské automobilky postupně zbavují.
Uživatelsky největší nevýhodou interiéru je použitý multimediální systém s pomalu reagující dotykovou obrazovkou, staromódní grafikou a zpočátku nepřehledným rozvržením jednotlivých nabídek. Nissan si v tomto ohledu nechal ujet vlak a občas jsem se za volantem nemohl zbavit dojmu, že je „nový“ Juke starším autem, než skutečně je.
Jestli naopak musím něco pochválit, tak celkové provedení interiéru s poctivým dílenským zpracováním a kvalitními materiály. Interiér navíc má sportovní nádech, a to zejména díky kruhovým výdechům ventilace a semišovému čalounění palubní desky a středového tunelu. Ani nejnovějšímu Juku pak nechybí prvek odkazující na svět mladých lidí – všimněte si reproduktorů Bose na hlavových opěrkách sportovně tvarovaných předních sedadel přinášejících 360stupňový zvuk a vytvářejících dojem sluchátek.
Mezigenerační nárůst velikosti vozu se pochopitelně projevil také v interiéru, který je prostornější než u předchozí generace a je v něm dostatek místa pro čtveřici pasažérů. Na zadní sedadla se pohodlně posadí i osoby vyšší než 185 centimetrů, čemuž napomáhá nízké ukotvení sedáku. Již zmíněný zavazadlový prostor s objemem 422 litrů, dvojitou podlahou a nastavitelným platem pak patří k největším v segmentu.
Jedinou motorizací je tříválec
Nissan Juke první generace se u nás prodával s relativně širokou nabídkou motorizací, jejímž základem byla atmosférická šestnáctistovka, vrcholem přeplňovaná verze Nismo s motorem 1.6 DIG-T a nechyběl ani turbodiesel. Nástupce se však prodává s jedinou motorizací – s turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.0 DIG-T o 114 koních (84 kW) a 200 newtonmetrech a jedinou možností volby je buď šestistupňová manuální, nebo sedmistupňová dvouspojková převodovka.
Benzinový litr z dílen aliance Renault-Nissan je pro většinu cílových zákazníků uspokojivým motorem, protože jeho výkon pro zaměření městského SUV docela stačí. Nejsilnější zátah podává ve středním pásmu od 2 000 ot./min, je příjemně odhlučněný a v městském provozu se spotřeba paliva pohybuje lehce nad 5 l/100 km. V mimoměstském provozu a zejména na dálnicích spotřeba přesahuje hranici 8 litrů.
Ve spojení se šestistupňovým manuálem je nutné motor udržovat nad 2 000 otáčkami, protože jakmile spadne níže, okamžitě ztratí sílu a odmění vás lehkým duněním. Zpřevodování jednotlivých rychlostních stupňů je navíc delší a při pružném zrychlení litrový Juke vyžaduje podražení i o dva kvalty dolu. Nejvhodnějším příkladem je akcelerace z konce častých dálničních zúžení s měřenou osmdesátkou – na běžnou „stotřicítku“ zrychlíte nejsnáze, když podřadíte o dva kvalty dolu a šlápnete na to.
Juke je dalším z „japonských“ aut (pochází z Velké Británie) s rychlejším podvozkem než motorem. Celkové naladění funguje dobře, auto je pohodlné a ochotně zatáčí, ale trochu jej kazí největší 19palcová kola vrcholné výbavy N-Design. Menší kola budou lepší volbou, protože s devatenáctkami je Juke tvrdší při přejezdu velkých nerovností, kdy se ozývají hlasité rány od kol.
Od uvedení prvního Nissanu Juke na trh uplynulo přes 10 let, segment malých SUV se výrazně rozrůstá a druhá generace už musí více bojovat, aby byla úspěšná. Bohužel už není průkopníkem a nepřináší něco nového, takže se snaží zaujmout spojením osobitého stylového designu, starších technologií a jediné motorizace, kterou v budoucnu doplní hybridní varianta.
Stále však může být rozumnou volnou pro méně náročné zákazníky upřednostňující přehledné ovládání s normálními tlačítky, slušný vnitřní prostor, kvalitní dílenské zpracování a bohatou základní výbavu. To totiž jsou největší přednosti druhého Nissanu Juke na dnešním přesyceném trhu s malými SUV.
Na českém trhu se Nissan Juke prodává za cenu od 404 900 Kč a za testovanou nejvyšší výbavu N-Design zaplatíte od 574 300 korun. Výbava N-Design oproti nižším stupňům nabízí 19palcová kola, prémiový interiér, dvoubarevný lak a stylovější designové prvky v exteriéru.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Výkon | 84 kW (114 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 200 Nm při 3 000 ot./min |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 257 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 46 l |
Kola a pneumatiky | 225/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 210/1 800/1 595 mm |
Rozvor | 2 636 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 422 l |