Článek
Hned na začátek se přiznám, že mám celkem rád menšího sourozence tohoto modelu, ozkoušenou CX-3. Ta se mi líbí pro svou kompaktnost, dobré jízdní vlastnosti i příjemný dvoulitrový motor. A novější model CX-30 se, alespoň papírově, od šikovné CX-3 příliš neliší. Dokonce ještě přidává něco navíc v podobě větších rozměrů, prostornějšího zavazadlového prostoru a mild-hybridní technologie pod kapotou. Byl jsem na ni zkrátka velmi zvědavý.
Mazda3 na chůdách
Ve skutečnosti vychází zmiňovaná CX-3 spíše z Mazdy2, větší CX-5 pak naopak z Mazdy6. A CX-30 tak trefně vyplňuje prostor se svými kořeny v Mazdě3. A je to vidět i na pohled. Kdybych ji měl popsat někomu, kdo ji nikdy neviděl, přirovnal bych ji k Mazdě3 na chůdách. Ačkoliv působí na první pohled jako o dost větší auto, podle tabulek specifikací je o 65 mm kratší než Mazda3 ve verzi hatchback. Rozvor je kratší dokonce o 70 mm. CX-30 ale vyrostla pochopitelně na výšku, konkrétně o 100 mm, šířka je pak v porovnání s trojkou stejná.
Dojem robustnosti dodávají autu černé plastové lemy kol i podběhů. Zároveň se ale jedná o velmi elegantní vůz. Znát je to zejména zepředu, kde zaujmou povedené úzké LED světlomety i zajímavá mřížka chladiče. Z boku pak designéři stvořili linie, které v určitém úhlu světla vytváří profil písmene „S”. Co se vnějšího vzhledu týče, není CX-30 podle nás co vytknout.
Velmi dobře působí i interiér auta. Ten, stejně jako vnější design, vychází z Mazdy3. Vlastně je s trojkou takřka totožný, jen sedíte o něco výše, což usnadňuje nasedání do vozu i vystupování z něj. Design interiéru vás neohromí velkými obrazovkami ani přepychem, vše je ale na svém místě. Nic důležitého nechybí a v neposlední řadě potěší dostatek měkčených ploch, namísto levných a tvrdých plastů. Budíky přístrojového štítu jsou velké a přehledné. Displej infotainmentu, který je spíše decentní, zbytečně nepřekáží a je dobře na očích. Chválíme také, že nijak nebrání řidiči ve výhledu.
Stejně jako sestřička v podobě Mazdy3 i CX-30 nabízí slušnou výbavu a pěknou řádku asistenčních a bezpečnostních systémů. Nechybí LED světla vpředu i vzadu, head-up displej, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat, sledování mrtvých úhlů, nouzové brzdění nebo systém rozpoznávání dopravních značek. V námi testovaném voze jsme pak měli k dispozici i příplatkové audio Bose s dvanácti reproduktory nebo 360° parkovací kamerový systém.
Otevírání kufru není pro každého
Například ze zmiňovaných automatických dálkových světel, která fungovala skvěle a výrazně zpříjemňovala noční jízdu, jsme byli nadšeni. Naopak elektrické otevírání zavazadlového prostoru je jen pro opravdové trpělivce. Je totiž příšerně pomalé – po stisknutí tlačítka otevírání na víku kufru čekáte přibližně dvě sekundy, kdy se nic neděje, teprve potom se začne víko kufru pomalu zvedat. Méně trpěliví jedinci z toho budou mít brzy nejspíš tik v oku.
Po usednutí za volant působí CX-30 o dost větším dojmem, než ve skutečnosti je. Ačkoliv se nejedná o žádný opravdu velký vůz, v některých parametrech je dokonce menší než Mazda3, v kabině to není znát.
I na zadních sedadlech se dá celkem pohodlně sedět, cestování ve čtyřech (i dospělých) lidech je tak bezproblémové. A to ani v tomto segmentu zdaleka není samozřejmostí. Svými rozměry pak potěší i zavazadlový prostor, který nabízí slušných 430 litrů, po sklopení zadních sedadel dokonce 1 406 litrů. CX-30 je tak rozhodně vhodná i pro mladé rodiny.
Dobrý pocit nepřejde ani poté, co se rozjedete. Pohodlný podvozek zvládá odfiltrovat i větší nerovnosti na rozbité okresce, zároveň ale není přehnaně měkký, a tak se auto v zatáčkách přehnaně nenaklání a nijak neztrácí na jistotě. Dalo by se tak hovořit o skvělém kompromisu mezi sportovním naladěním a pohodlím. Větší výška oproti Mazdě3 je při jízdě v zatáčkách pochopitelně znát, na crossover se ale auto chová velmi dobře. Příjemně sedí na silnici, ochotně zatáčí, neodskakuje a dobře se řídí. Tohle ostatně v Mazdě umí.
Námi testovaný vůz bohužel neměl pod kapotou nový inovativní motor SkyActiv-X, na který jsme se v redakci hodně těšili, ale standardní benzinový dvoulitr, který už známe ze zavedených modelů. Ten není rozhodně nijak špatný a například ve zmiňované CX-3 nebo v běžné trojce je naprosto dostatečný a příjemný. Navíc je nám sympatické, že Mazda stále nejede na vlně otravného downsizingu, a tak pod kapotou místo oturbeného tříválce najdeme atmosférický čtyřválec o objemu dva litry.
Motor bohužel nepřekvapí
CX-30 je ale přeci jen o něco vyšší a těžší vůz než výše jmenovaní zástupci. To se trochu projevilo i na dynamice jízdy. Tomuhle autu by zkrátka slušelo o pár kilowatt výkonu a trochu toho točivého momentu navíc. Motor má k tomu všemu velmi plochý projev, kterému chybí nějaká výraznější výkonová špička. „Nedostatek” koníků se snaží dohnat automatická převodovka, která při snaze o svižnější jízdu vytáčí motor jako zběsilá, ve vyšších otáčkách už ale motoru dochází trochu dech a na jízdě je to bohužel znát.
Při klidnější jízdě je ale motor příjemně tichý a kultivovaný, převodovka řadí hladce a i spotřeba se dá udržet na rozumných hodnotách. Zajisté tomu napomáhá i 24V mild-hybridní technologie, která pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdech. My jsme během testu jezdili s průměrnou spotřebou 7,2 litru na sto kilometrů, při troše snahy by to ale zcela jistě šlo i pod sedm litrů.
Co říci na závěr? Je škoda, že jsme neměli k dispozici nový motor SkyActiv-X, který by měl být papírově o dost živější (má o 58 koní víc, než měla námi testovaná varianta) a se stejnou spotřebou. Motorizace, kterou jsme měli k dispozici, nás totiž svým projevem úplně nenadchla a jedná se tak nejspíš o největší slabinu tohoto jinak skvělého auta. Tak jako tak ale udělala Mazda s modelem CX-30 zásah do černého – doplnila varianty Mazdy3 v podobě hatchbacku a sedanu i o verzi crossover SUV, která v dnešní době možná trochu supluje dříve populární kombi. A my tak nějak tušíme, že se tohle auto bude prodávat opravdu dobře…
Mazda CX-30 začíná v ceníku na slušných 574 900 korunách. My jsme měli k testu variantu s automatickou převodovkou, paketem Plus, příplatkovým audiem, bezpečnostním paketem, koženými sedadly a příplatkovou modro-šedou metalízou Polymetal Grey. V této specifikaci se tak konečná cena vyšplhala na 792 800 korun. To už je, uznáváme, docela dost.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový zážehový čtyřválec, uložený vpředu, mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 998 cm3 |
Plnění | atmosférické |
Výkon | 90 kW (122 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 213 Nm při 4 000 ot./min. |
Převodovka | automatická šestistupňová |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 362 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 11,2 sekundy |
Maximální rychlost | 186 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 51 litrů |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 795/1 540 mm |
Rozvor | 2 655 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 430 litrů |