Hlavní obsah

Kia XCeed – nejsem jen další položka v ceníku

Foto: Jakub Deml

Spousta lidí už klasický hatchback nechce. Aby bylo auto moderní a podle módních trendů, je potřeba vtisknout mu trochu poptávané „SUV-nátury“. A právě proto vznikají kříženci klasických hatchbacků a SUV modelů. Zářným příkladem budiž nedávno představená Kia XCeed, která vychází ze standardního Ceedu, ale přináší právě vyšší světlost, vyšší pozici sedadel a dokonce přepracovanou karoserii.

Článek

Z logiky věci by se mohlo zdát, že transformace ze Ceedu na XCeed sestává pouze z pár okrasných „ochranných“ prvků a pár detailů navíc. Jenže chyba lávky. Přestože rozvor zůstal nezměněn, karoserie jako taková se měnila dost. XCeed má delší převisy, takže celková délka auta narostla o nezanedbatelných 85 milimetrů. Delší kapota pak mírně pozměnila proporce kabiny a úplně jinak tvarované jsou třeba i zadní dveře nebo nárazníky.

I z tohoto důvodu se Kia vydala cestou samostatného modelu v nabídce, spíš než aby z XCeedu udělala jen derivát klasického Ceedu. V tomto případě si XCeed svou samostatnou kolonku opravdu zaslouží.

Foto: Jakub Deml

Na první pohled se to nemusí zdát, ale karoserie je prakticky celá nová

Karoserie je pak kolem dokola lemována ochrannými plasty, byť jejich funkce je opravdu spíše okrasná. S nějakými výlety do terénu se u XCeedu nepočítá a třeba pohon všech kol v nabídce nenajdeme. Naproti tomu světlá výška podvozku je vyšší, a to o dost. Zatímco klasický Ceed má minimální světlost 140 milimetrů, XCeed umí 172 milimetrů na šestnáctipalcových kolech a dokonce 184 milimetrů na osmnáctkách.

Foto: Jakub Deml

Vyšší podvozek by si nechal líbit i nějaký ten terén, ale hlavním působištěm bude stejně město

Interiér zůstal zachován a ničemu to nevadí

Tak jak se exteriér měnil poměrně rapidně, interiér zůstal vesměs zachován bez výraznějších změn. Ergonomií a zpracováním se tak jedná o velmi příjemný prostor, který se už dlouho staví na roveň svým německým konkurentům. Přístrojová deska je řidiči předkládána formou velkého digitálního displeje, takže mechanické rafičky budíků už tu nehledejte. Druhý velký displej, tentokrát dotykový, pak vyčnívá z prostřední části palubky a obsahuje rychlý a intuitivní infotainment s navigací a dalšími funkcemi.

Foto: Jakub Deml

Prakticky stejný interiér najdete i v Ceedu, ale to je jedině dobře

Jak už bylo zmíněno, bernou mincí je i vyšší pozice sedadel. Osobně nejsem moc fanda vysoko ukotvených sedadel a pocitu, že sedím „nad interiérem“, nicméně pokud jde o rozhled nad situací v provozu, je tohle řešení samozřejmě lepší. Důležité je, že se sedí v pohodlné sedačce s optimálně odladěnou tuhostí. Na zadních sedadlech je pak dost místa i pro dva dospěláky a potěšující je taky kufr, který oproti klasickému Ceedu narostl o 31 litrů na 426 litrů. Pokud sklopíte zadní sedadla, lze do XCeedu naložit až 1 378 litrů zavazadel.

Foto: Jakub Deml

Kufr narostl o pěkných pár litrů

Střední motor – zlatý střed

Nabídka benzinových motorizací obsahuje u XCeedu tři přímovstřikové a přeplňované jednotky. Tou nejslabší je tříválec 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní, prostřední je čtyřválec 1.4 T-GDI o výkonu 140 koní a nejsilnější čtyřválec 1.6 T-GDI má výkon 204 koní - jde tedy o stejný motor, jaký najdeme v Ceedu GT.

Já jsem měl možnost na týden vyzkoušet prostřední motor, spojený se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. A benzinová čtyřválcová čtrnáctistovka se projevuje jako jakýsi zlatý střed. Mám-li pohonnému ústrojí něco vytknout, bude to drobná nervozita dvouspojkové převodovky při popojíždění nebo parkování. V režimu, kdy jen povoluji brzdu a chci po autu, aby se pomalu „plazilo“, má elektronikou ovládaná spojka tendenci trochu pocukávat. Jenže stačí chvíle zvyku a i s touhle drobnou neřestí se dá pracovat a lze ji zcela odpustit.

Foto: Jakub Deml

Dvouspojkový automat při popojíždění lehce zacuká, ale to je spíš obecná vlastnost než závada

Jakmile se totiž auto rozjede, funguje malý čtyřválec s automatem na výbornou. Motor je tichý a kultivovaný a točivý moment nastupuje ještě před dosažením dvou tisíc otáček. Křivka točivého momentu je podobně jako u všech moderních turbomotorů plochá a žádná gradace výkonu směrem k omezovači se nekoná, ale na hraní s otáčkami tady vzhledem k automatu a celkovému zaměření auta stejně není moc prostor.

Foto: Jakub Deml

Čtrnáctistovka je v zásadě ideální. Jede slušně, je tichá i úsporná

Důležité je, že malý čtyřválec s turbem zabere, kdykoliv je potřeba, a spousta běžného zrychlování se obejde i bez toho, aby sedmistupňová převodovka podřazovala. Na druhou stranu je-li potřeba předjíždět, umí XCeed svou čtrnáctistovku roztočit, náležitě zabrat a na krátké okreskové rovince bezpečně zdolat nejedno pomalejší auto. Spotřeba samozřejmě hodně závisí na používání, nicméně při cestování mimo město se lze klidně držet pod sedmi litry na sto, ve městě pak leze spotřeba přes osm, spíše k devíti litrům.

Vyšší podvozek znamená vyšší komfort

Nejen při jízdě po okreskách, ale hlavně ve městě a na hodně rozbitých silnicích, oceníte kvality podvozku. Klasický Ceed má podvozek vyladěný k optimálnímu kompromisu mezi komfortem a chováním v zatáčkách. XCeed s vyšší světlou výškou a měkčími pružinami pak posouvá své naladění směrem ke komfortu, ovšem to, že příjemně žehlí nerovnosti rozbitých měst a okresek, neznamená nijak velkou daň v jízdních vlastnostech. Ano, XCeed je oproti svému konvenčnímu sourozenci o něco měkčí, karoserie v zatáčkách zaklekává do hlubších náklonů a celkový dojem je jaksi odtažitější, ale pokud jdete především po komfortu, měl by vám vyšší podvozek vyhovovat o stupínek víc.

Závěrem snad jen jedno doznání. Když jsem se poprvé dozvěděl o tom, že se na náš trh chystá XCeed, přešel jsem tuto informaci s tím, že se prostě bude jednat o Ceed s pár plasty a na vyšším podvozku. Jenže následné kompletní odhalení technických detailů a samozřejmě i svezení mě mile překvapilo a vyvedlo z omylu. XCeed je autem, na jehož odladění si dala Kia záležet a které, jak už bylo řečeno, si zaslouží vlastní kolonku v ceníku. Nejezdí lépe než klasický Ceed, ale je o kousek pohodlnější a má taky o něco větší kufr. Spousta lidí tak zvolí XCeeda místo klasiky a rozhodně neudělají špatně.

Jedinou drobnou bolístkou XCeedu je jeho cena – nikoliv však cena oproti konkurenci, ale oproti Ceedu. V rámci testu jsem měl možnost vyzkoušet vůz se čtrnáctistovkou, automatem a vyšší výbavou Exclusive. A velmi slušně vybavená Kia vycházela na 624 980 korun. Jenomže úplně přesně stejně nakonfigurovaný klasický Ceed stojí už jenom 559 980 korun. A je potom na každém, zda si tenhle rozdíl sám před sebou obhájí.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1 353 cm3
Výkon140 koní (103 kW) při 6 000 ot./min.
Točivý moment 242 Nm při 1 500 - 3 200 ot./min.
Převodovkasedmistupňový dvouspojkový automat
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost 1 436 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h 9,5 sekundy
Maximální rychlost 200 km/h
Spotřeba (kombinace) 7,6 litrů na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže 50 litrů
Kola a pneumatiky 235/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška) 4 395/1 826/1 495 milimetrů
Rozvor2 650 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru 426 litrů
Související témata:
Načítám