Článek
Upřímně, nejtěžší na soužití s moderním elektromobilem, jako je ID.4, je neustálé argumentování se skeptiky, odpovídání na jejich všetečné otázky, a především vyvracení pověr a mýtů. Kdybych dostal korunu za každé posměšné: „A co když pojedu na dovolenou do Chorvatska?“, tak bych si ID.4 mohl klidně z fleku koupit. Že jste to vy, tak se na ty nejdůležitější věci mrkneme detailněji.
Jak daleko dojede?
Volkswagen udává tabulkových 520 kilometrů, realita bude blíž 450 km – o něco víc, když budete trávit víc času ve městě, kde elektrický pohon funguje nejefektivněji, o něco méně, když budete častěji svištět po dálnici. Na jedno nabití do Chorvatska nedojede, přesto zvládne většině majitelů pokrýt týdenní popojíždění a ani o víkendu se při výletování nebudete muset příliš omezovat.
Jak se nabíjí?
Většina majitelů bude nabíjet přes noc doma (z 11 kW wallboxu se naplno nabije pohodlně za 7 hodin), protože je to nejpohodlnější a nejlevnější (plná „nádrž“ vás vyjde na 192,50 Kč, takže jezdíte teoreticky za 0,37 Kč/km). Když ale budete potřebovat nabíjet na cestách, není to zase o tolik dražší a o jen o málo komplikovanější – protože je nabíjecí síť v Česku poměrně spolehlivá a houstne každým dnem. ID.4 umí rychlonabíjení výkonem až 125 kW, takže byste ho naplno nabili za tři čtvrtě hodinky – jenže většina českých nabíječek však dává pořád jen 50 kW, plné nabití tak zabere zhruba hodinku a půl. V reálu vám ale většinou stačí přibrzdit někde na půl hodiny až hodinu (tak akorát na záchod, kafe a sváču plus prolétnutí novinek na sociálních sítích), abyste se nabili na poslední úsek cesty. Pořád to chce trochu plánování, ale je to mnohem méně otravné, než si myslíte.
Kolik je v něm místa?
SPOUSTA! ID.4 je o více než 10 cm kratší než Tiguan, ale nabízí prostornější interiér, kde si dospělý udělá snadno pohodlí vpředu i vzadu. Subjektivně působí ještě vzdušněji, protože vás neutiskuje široký středový tunel, palubní deska je pojatá minimalisticky a prostorově úsporně. Je to vážně neporovnatelné.
Jak se řídí?
Neuvěřitelně snadno. Začíná to už nastupováním – přicházíte k autu a ono se samo odemkne, usednete a už vám hraje oblíbené rádio, sešlápnete brzdový pedál a máte „nastartováno“. Žádné mačkání tlačítek, žádné rachtání oživovaného motoru. Pak stačí otočit voličem (netradičně umístěným u displeje palubních přístrojů, aby jinde nepřekážel) a můžete drandit.
ID.4 vám bude řízení dál ulehčovat nejen prostřednictvím zástupu jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, parkovací asistent a mnoho dalších), ale především pomocí chytré rekuperace (regenerativního brzdění) – sám zpomalí nejen když začnete dojíždět auta před vámi, ale také, když se přiblížíte k ostré zatáčce nebo třeba ke kruhovému objezdu, ke značce rychlostního omezení či začátku obce. Funguje to nádherně přirozeně a pomůže vám to vymáčknout z baterií maximum jejich kapacity. Hlavně vám to ale usnadní řízení, takže si většinou vystačíte jen s volantem a plynovým pedálem – což spolu s tichostí jízdy a snadno dostupným točivým momentem posouvá jízdní zážitek o úroveň výš nad klasická konvenční auta. Když si to jednou vyzkoušíte, už se vám bude těžko vracet zpět…
A dojede tedy do Chorvatska?
Bez problémů, stačí jedno nebo dvě (podle toho, jak moc na jih míříte) rychlá nabíjení po cestě – stejně byste kvůli zlobivým dětem nebo záchodovým zastávkám museli dělat pauzu. Případně využijte autovlak a celou cestu spěte, to bude úplně nejlepší. A v Chorvatsku je nabíječek také dost, nemějte obavy.
Mám si ID.4 běžet koupit?
Bez obav můžete, je to zcela použitelné moderní elektrické auto, které vás v běžném životě nebude příliš omezovat, dokonce vám přinese řadu příjemností navíc. Ale jistě, ještě není pro všechny…
Kolik stojí?
Základní verze ID.4 Pure (výkon 170 k, baterie 52 kWh) stojí 1 014 900 Kč, testovanou verzi Pro (204 koní a 77 kWh) pořídíte za 1 223 900 Kč a za vrcholnou variantu GTX (299 k a 77 kWh, pohon všech čtyř kol) dáte 1 406 900 Kč. Vážně to zatím není pro všechny. Ale časem bude. A pak bude běžné jezdění zase o něco příjemnější a pohodlnější. Vážně, jděte a svezte se…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 310 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 124 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | 520 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC až 11 kW, DC až 125 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 235/45 R21, vzadu 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 584/1 852/1 612 mm |
Rozvor | 2 766 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 543 l |