Článek
Upřímně, nejtěžší na soužití s moderním elektromobilem, jako je ID.4, je neustálé argumentování se skeptiky, odpovídání na jejich všetečné otázky, a především vyvracení pověr a mýtů. Kdybych dostal korunu za každé posměšné: „A co když pojedu na dovolenou do Chorvatska?“, tak bych si ID.4 mohl klidně z fleku koupit. Že jste to vy, tak se na ty nejdůležitější věci mrkneme detailněji.
Jak daleko dojede?
Volkswagen udává tabulkových 520 kilometrů, realita bude blíž 450 km – o něco víc, když budete trávit víc času ve městě, kde elektrický pohon funguje nejefektivněji, o něco méně, když budete častěji svištět po dálnici. Na jedno nabití do Chorvatska nedojede, přesto zvládne většině majitelů pokrýt týdenní popojíždění a ani o víkendu se při výletování nebudete muset příliš omezovat.

Překonávat stovky kilometrů na jeden zátah už pro dnešní elektromobily není problém
Jak se nabíjí?
Většina majitelů bude nabíjet přes noc doma (z 11 kW wallboxu se naplno nabije pohodlně za 7 hodin), protože je to nejpohodlnější a nejlevnější (plná „nádrž“ vás vyjde na 192,50 Kč, takže jezdíte teoreticky za 0,37 Kč/km). Když ale budete potřebovat nabíjet na cestách, není to zase o tolik dražší a o jen o málo komplikovanější – protože je nabíjecí síť v Česku poměrně spolehlivá a houstne každým dnem. ID.4 umí rychlonabíjení výkonem až 125 kW, takže byste ho naplno nabili za tři čtvrtě hodinky – jenže většina českých nabíječek však dává pořád jen 50 kW, plné nabití tak zabere zhruba hodinku a půl. V reálu vám ale většinou stačí přibrzdit někde na půl hodiny až hodinu (tak akorát na záchod, kafe a sváču plus prolétnutí novinek na sociálních sítích), abyste se nabili na poslední úsek cesty. Pořád to chce trochu plánování, ale je to mnohem méně otravné, než si myslíte.
Kolik je v něm místa?
SPOUSTA! ID.4 je o více než 10 cm kratší než Tiguan, ale nabízí prostornější interiér, kde si dospělý udělá snadno pohodlí vpředu i vzadu. Subjektivně působí ještě vzdušněji, protože vás neutiskuje široký středový tunel, palubní deska je pojatá minimalisticky a prostorově úsporně. Je to vážně neporovnatelné.
Jak se řídí?
Neuvěřitelně snadno. Začíná to už nastupováním – přicházíte k autu a ono se samo odemkne, usednete a už vám hraje oblíbené rádio, sešlápnete brzdový pedál a máte „nastartováno“. Žádné mačkání tlačítek, žádné rachtání oživovaného motoru. Pak stačí otočit voličem (netradičně umístěným u displeje palubních přístrojů, aby jinde nepřekážel) a můžete drandit.

Řízení ID.4 je hračka! Většinu času si vystačíte s volantem a jedním pedálem
ID.4 vám bude řízení dál ulehčovat nejen prostřednictvím zástupu jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, parkovací asistent a mnoho dalších), ale především pomocí chytré rekuperace (regenerativního brzdění) – sám zpomalí nejen když začnete dojíždět auta před vámi, ale také, když se přiblížíte k ostré zatáčce nebo třeba ke kruhovému objezdu, ke značce rychlostního omezení či začátku obce. Funguje to nádherně přirozeně a pomůže vám to vymáčknout z baterií maximum jejich kapacity. Hlavně vám to ale usnadní řízení, takže si většinou vystačíte jen s volantem a plynovým pedálem – což spolu s tichostí jízdy a snadno dostupným točivým momentem posouvá jízdní zážitek o úroveň výš nad klasická konvenční auta. Když si to jednou vyzkoušíte, už se vám bude těžko vracet zpět…
A dojede tedy do Chorvatska?
Bez problémů, stačí jedno nebo dvě (podle toho, jak moc na jih míříte) rychlá nabíjení po cestě – stejně byste kvůli zlobivým dětem nebo záchodovým zastávkám museli dělat pauzu. Případně využijte autovlak a celou cestu spěte, to bude úplně nejlepší. A v Chorvatsku je nabíječek také dost, nemějte obavy.
Mám si ID.4 běžet koupit?
Bez obav můžete, je to zcela použitelné moderní elektrické auto, které vás v běžném životě nebude příliš omezovat, dokonce vám přinese řadu příjemností navíc. Ale jistě, ještě není pro všechny…
Kolik stojí?
Základní verze ID.4 Pure (výkon 170 k, baterie 52 kWh) stojí 1 014 900 Kč, testovanou verzi Pro (204 koní a 77 kWh) pořídíte za 1 223 900 Kč a za vrcholnou variantu GTX (299 k a 77 kWh, pohon všech čtyř kol) dáte 1 406 900 Kč. Vážně to zatím není pro všechny. Ale časem bude. A pak bude běžné jezdění zase o něco příjemnější a pohodlnější. Vážně, jděte a svezte se…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 310 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 124 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,5 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | 520 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC až 11 kW, DC až 125 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 235/45 R21, vzadu 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 584/1 852/1 612 mm |
Rozvor | 2 766 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 543 l |