Článek
Elektrická budoucnost nastává a Hyundai je dalším výrobcem uvádějícím s tím spojenou novou modelovou řadu – rodinu elektrických modelů Ioniq. Korejci si v minulých letech vyzkoušeli elektromobilitu s obyčejnějším Ioniqem electric a Konou electric a s nejnovějším počinem se z původního modelového označení Ioniq stává čistě elektrická značka, která zaujala už prvním modelem.
Nový Hyundai Ioniq 5 je elektromobilem nejnovější generace a je jedním z těch elektrických aut, jejichž uvedení na trh nelze přehlédnout – přitahuje pozornost svým pojetím a přináší nová technická řešení, jimiž vylepšuje celou elektromobilitu. Ioniq 5 se navíc inspiroval futuristickým konceptem Concept 45 a vypadá, jako by měl přijet až za pár let.
Produkční Ioniq 5 se stejně jako Concept 45 inspiroval legendárním Hyundaiem Pony ze sedmdesátých let, prvním Hyundaiem vůbec, a přináší jeho rysy v moderním provedení. Ioniq 5 s retro-futuristickým designem je osobitý a je až okouzlující, jak i s nadčasovou myšlenkou stále připomíná staré časy – přední světlomety i koncová světla s technologií Pixel LED s pixelovou grafikou evokují začátky éry počítačů.
Ve spojení s čistými plochami a hranatými tvary karoserie se návrhářům povedlo přeměnit prvotní Pony do podoby, která přitahuje zájem okolí – lidé si na ulici Ioniq 5 se zájmem prohlíží i fotí. A nevím jak vám, ale mně osobně trochu připomíná i moderní ztvárnění legendárního DeLoreanu, a to zejména matným stříbrno-šedým lakem připomínajícím nerezový povrch a širokou černou maskou se dvěma obdélníkovými světlomety na obou koncích.
Normální elektromobil, nebo obývák na kolech?
Exteriér Ioniqu 5 je oddaný futuristickému designu s retro prvky připomínajícími první Hyundai všech dob, ale při navrhování interiéru bylo hlavním záměrem upřednostnění komfortu a praktičnosti. Interiér je tak nejsilnějším lákadlem Ioniqu 5 a spíše než vnitřek auta připomíná menší a příjemně prosvětlený obývák se světlými materiály a minimem černých povrchů.
Hyundai uvádí, že interiér Ioniqu vyrábí ekologickou cestou a používá přírodní nebo recyklované materiály – ekologicky zpracovanou kůži, speciální látku „paperette“ připomínající papír a také při výrobě každého vozu používá minimálně 35 recyklovaných PET lahví. Nechme však na chvíli ekologii ekologií a pojďme se podívat na interiér z pohledu řidiče a spolucestujících.
Posez za volantem je vyšší, jak tomu u crossoverů bývá, klasickou kapličku přístrojů nahrazuje 12palcový virtuální kokpit s head-up displejem s rozšířenou realitou ve spojení s 12palcovým displejem multimediálního systému a zajímavým řešením je nový volant bez znaku výrobce. Proč? Vždyť si nemusíte neustále připomínat, v čem sedíte. I to vytváří ničím nerušený dojem obývacího pokoje.
Nejvyšší výbava Style Premium má pohodlná odvětrávaná kožená sedadla, ale k ovládání jejich funkcí neslouží žádné z viditelných tlačítek. Až s trochou hledání si všimnete tlačítka „Warmer“ na ovládání klimatizace, jehož stisknutím otevřete odpovídající menu v infotainmentu pro nastavení vyhřívání nebo ventilace sedadel. Hyundai je sice z těch značek, které udržují ovládání výbavy tlačítky, ale všechno by se na palubní desku zkrátka nevešlo.
Cestující na sedadle spolujezdce i zadních sedadlech si mohou užívat spoustu prostoru, kterého je díky dlouhému rozvoru a ploché podlaze opravdu dost. Praktičnost interiéru pak zlepšují odkládací místa, a to zejména s objemným šuplíkem v palubní desce před spolujezdcem, namísto obyčejné malé schránky, a velkým odkládacím prostorem v posuvné středové konzole mezi předními sedadly. Pro každodenní život s mobilním telefonem v ruce pak v interiéru nechybí bezdrátová nabíječka se standardem Qi, několik USB nabíječek a bonusem jsou zásuvky na 12 a 230 voltů.
Elektromobil s inovativní technikou
Hyundai Ioniq 5 je prvním elektromobilem na elektrické platformě E-GMP, kterou bude využívat také dvojče Ioniqu – Kia EV6. Hlavní předností nové platformy je 800voltová nabíjecí architektura pro ultra rychlé nabíjení a zajímavá funkce V2L (Vehicle-to-Load), s níž se z akumulátoru stává velká powerbanka pro napájení externích elektrických zařízení. Ioniq 5 je v Evropě jedním z mála elektromobilů s touto schopností a využívá k tomu vnější i vnitřní zásuvku s výkonem až 3,6 kW.
V Česku se Hyundai Ioniq 5 prodává se dvěma velikostmi akumulátoru a třemi výkonovými verzemi. Během testování jsem si vyzkoušel verzi Power s větší 72,6 kWh baterií, výkonem 217 koní (160 kW), točivým momentem 350 Nm a pohonem zadních kol, která není tou nejlepší, ale slibuje maximální dojezd až 480 kilometrů podle WLTP. Ve skutečnosti jsem s ním ale urazil o něco méně, ale nejprve se pojďme podívat na to, jak testovaný Ioniq 5 jezdí.
Pokud mám Hyundai Ioniq 5 vystihnout jedním slovem, pak říkám „komfort“. Celkové naladění se přiklání k pohodlným jízdním vlastnostem, o čemž svědčí nejen dokonalé odhlučnění, ale také měkce nastavený podvozek se schopností utlumit většinu nerovností, a to i s největšími 20palcovými koly. Rozhodně však od Ioniqu 5 neočekávejte sportovní jízdní vlastnosti, protože se při rychlých průjezdech zatáčkami naklání, na nerovnostech umí znejistět a relativně brzy si sáhnete na limit, kdy se stává nedotáčivým, ale zůstává snadno čitelným.
I když testovaná verze není tou nejsilnější, jízdní dynamika je naprosto dostačující. Ioniq 5 není trhačem asfaltu a chybí mu silný „kopanec“ elektromobilů při pořádném sešlápnutí plynu, ale stále umí téměř lineární zrychlení z nuly až k maximální rychlosti 185 km/h. Naladění elektromotoru je velmi jemné a auto se rozjíždí plynule, takže nemá tendence protáčet poháněná kola.
Hlavním smyslem elektromobilu je však pochopitelně ekologická jízda, a proto je pohon Ioniqu 5 vybaven třístupňovou rekuperací a novou funkcí i-PEDAL, kdy zrychlování i brzdění ovládáte pouze pedálem plynu. S úplně uvolněným pedálem auto zcela zastaví, aniž byste museli šlapat na brzdu nebo držet levé pádlo, jako tomu bylo u starších elektromobilů Hyundai. S každým stupněm rekuperace je pak cítit mírné otupení reakce pohonu na plynový pedál a největšího výkonu dosáhnete v jízdním režimu Sport se zcela vypnutou rekuperací.
A jak je na tom Ioniq 5 s reálným dojezdem? Během testování v mimoměstském provozu jsem dosáhl přibližné spotřeby 16,5 kWh/100 km a dojezdu zhruba 400 kilometrů na jedno nabití. Ve městě však Ioniq 5 umí dosáhnout i výrazně nižší spotřeby okolo 13 kWh na 100 kilometrů, což znamená dojezd okolo 500 kilometrů.
Hyundai Ioniq 5 je navíc jedním z těch elektromobilů, s nimiž strávíte více času na silnicích než na nabíječkách. S 800voltovou elektrickou sítí a dosažitelným nabíjecím výkonem přes 200 kW umí nabít z přibližně 10 na 80 procent za 20 minut. Rychlostí nabíjení se Ioniq 5 umí vyrovnat absolutní špičce elektromobilů na trhu od Audi a Porsche a ve svojí cenové kategorie je elektromobilem s nejrychlejším nabíjením.
A to je hlavní důvod, proč je Hyundai Ioniq 5 inovativním elektromobilem. Hyundai uvedl na trh relativně „lidový“ plnohodnotný elektromobil s technologií srovnatelnou s nejdražšími a nejlepšími elektromobily na trhu. Konkurenci jako Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq iV nebo Volkswagen ID.4 válcuje především modernější technologií nabíjení, originálním designem a velmi prostorným interiérem, za který vděčí dlouhému rozvoru.
Základní cena za Hyundai Ioniq 5 začíná od 1 099 900 korun a testovaná verze v nejvyšší výbavě Style Premium s větší 72,6 kWh baterií stojí od 1 449 000 korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Výkon | 160 kW (217 k) |
Točivý moment | 350 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 990 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,4 s |
Maximální rychlost | 185 km/h |
Dojezd | 480 km |
Kapacita baterie | 72,6 kWh |
Nabíjení | AC až 10,5 kW, DC až 350 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 635/1 890/1 605 mm |
Rozvor | 3 000 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 527 l |