Hlavní obsah

Tesla ukázala převody Modelu 3 po najetém milionu mil

Foto: Twitter - Tesla

Redukční převod Tesly po najetí 1,6 milionu kilometrů

Tesla je momentálně nejsledovanější automobilkou světa. Zatímco jedna část přihlížejících nadšeně hltá každé slovo vizionáře Elona Muska a predikuje Tesle brzký vzestup mezi největší světové automobilky, druhá část označuje Muska za podvodníka a odpočítává dny do chvíle, kdy vyhlásí americká automobilka bankrot.

Článek

Ať už stojíte za jedním či druhý názorem, případně jste zcela nestranní, ten poprask okolo Tesly zkrátka vidíte a vnímáte. A jednou z hodně propíraných věcí kolem futuristických elektromobilů je i jejich spolehlivost. Sotva se někomu na druhé straně zeměkoule ochlípne kus plastu v interiéru, okamžitě o tom ví celý internet a davy „anti-Teslařů“ nadšeně poukazují na nekvalitu. Byť se takové věci stávají běžně kterékoliv automobilce, jen se o tom zdaleka tolik nemluví.

Jenže na druhou stranu jsou i momenty, kdy si přijdou na své obdivovatelé a nadšenci. Jeden z nich nastal právě nyní, když Elon Musk na svém velmi živém Twitteru vystavil fotografie ozubených kol redukčního převodu z Modelu 3, který má za sebou údajně milion mil (1,6 milionu kilometrů) v testovacím provozu. Na dílech není ani známka jakéhokoliv opotřebení, což Musk zdůrazňuje větou „Designováno pro ultra vysokou trvanlivost“. Svou snahu mít pohonné ústrojí „na věky“ přitom Musk vyjádřil již před pár lety a není to dlouho, co byl oznámen záměr dávat milionovou záruku na chystaný elektrický tahač.

Foto: Twitter - Tesla

Na pohled vypadají kola jako nová. Případné opotřebení by odhalilo až velmi přesné měření

Je možné, aby díly po obrovském nájezdu vypadaly takhle? Pochopitelně, že ano a nejen u elektromobilu. Převodovku lze dnes vyrobit s extrémně přesnými tolerancemi, a pokud je dobře a kvalitně zkonstruovaná, nemusí se dobře namazané převody fakticky nikdy opotřebit. U elektrického auta je navíc pravděpodobnost nesmrtelného pohonu ještě vyšší. V Tesle i v dalších elektromobilech se totiž nepoužívá převodovka, ale jen jeden redukční převod, tedy nesmírně jednodušší mechanismus. Je tu méně ozubených kol a zcela chybí veškeré díly komplikovaného řazení. Totéž platí i pro zbytek pohonného řetězce. Elektromotor jako takový se opět sestává z pár dílů, které se navíc nikde netřou jako u spalovacího motoru. Žádná kliková hřídel, žádné písty běhající ve vložkách, žádné rozvody…pouze rotor a stator.

Takže ano, rozhodně jde vyrobit spalovací auto, schopné dosáhnout podobně ohromného nájezdu, a dokonce se to v historii už několikrát podařilo. Jenže elektromobily mají díky své konstrukční jednoduchosti k věčnému fungování daleko větší předpoklad, je snazší je vyrobit a taky je tu výrazně nižší tendence k nahodilým mechanickým poruchám. Protože kde nic není, tam se nemá co pokazit.

Stále je ovšem potřeba mít na paměti, že tu koukáme na dvě fotky jedné převodovky, která prošla kontrolovaným testovacím procesem. Jestli je Tesla Model 3 opravdu komplexně spolehlivým autem, to ukáží až dlouhodobé poznatky majitelů. Podle prvních ohlasů se zdá, že bude zbytek auta možná zaostávat za jeho teoreticky nesmrtelným pohonem.

Jakou budoucnost má podle vás automobilka Tesla
Skvělou. Tesla se dostane mezi velké automobilky a její auta budou vidět i u nás
75,8 %
Mizernou. Tesla nedostojí svým megalomanským slibům a výsledkem bude krach
24,2 %
Celkem hlasovalo 2829 čtenářů.
Načítám