Článek
V době, kdy Elon Musk do firmy coby investor vstoupil a pomohl na svět modelu Roadster (v podstatě předělaný Lotus) mohli mít ještě investoři trpělivost. Dokonce i s nástupem Modelu S se dalo pochopit, že se do Tesly sypou velké peníze - auto získalo firmě slušné povědomí v médiích a kalifornská elektrická horečka ho proslavila mezi smetánkou. Odtud už měl Musk na čem stavět a snil svůj sen o velké automobilce, která bude prodávat auta a časem možná i mobilní baterie a další řešení "osobní energie". K Modelu S se přidalo trendy Xko, a i když Tesla trochu bojovala s kvalitou výroby a občas nespokojenými zákazníky, její image coby elektrického pionýra na trhu s prémiovými vozy byla skoro nedotknutelná. Jenže pak se Musk rozhodnul přinést Teslu i k běžným vrstvám a začala příprava lidového Modelu 3.
Do něj a do obří továrny na výrobu baterií nahrnula automobilka obrovské peníze, částečně i zálohy desítek tisíc zákazníků. Teď se ale ukazuje, že to tak snadné nebude. Tesla právě zveřejnila katastrofální čísla za poslední kvartál a oznámila, že vzhledem k opožděným dodávkám baterií bude muset výrobu Modelu 3 výrazně zpomalit. To akciím rozhodně neprospěje a investoři začínají právem panikařit. Abyste si udělali obrázek, musíte si uvědomit, že Tesla do značné míry žije z vládních dotací na elektromobily a jejich rozvoj. Muskova automobilka je tak od svého založení v podstatě pořád v mínusu a část kvartálních zisků musí vždy přelévat do umoření dluhů. Tentokrát skončila v mínusu přes 600 milionů dolarů, z čehož víc než třetinu tvoří splátky úroků z předchozích dluhů (úroků, nikoliv samotných dluhů).
Teď už možná chápete, že Model 3 byl jedinou Muskovou šancí, jak firmu konečně postavit na nohy a dovést do černých čísel. Zatím to ale vypadá, že ambiciózní velkovýroba cenově dostupného vozu bude tím, co firmě zlomí vaz. Zákazníci jsou nespokojení s pomalou výrobou, majitelé Modelů S a X se zase bouří, protože slibované technologické updaty, včetně pokročilejších autonomních systémů, v posledních měsících váznou. Teslu prostě začínají dohánět velké automobilky. Chevrolet přišel s elektrickým Boltem, Nissan představuje nový Leaf a německé automobilky chystají na nejbližší léta velkou ofenzívou v segmentu prémiových elektromobilů s pokročilými autonomními systémy. Každý pracuje na nějakém tom Tesla killerovi. A až se opravdu objeví, přijde Elon Musk i o to poslední trumfové eso.
Jak to bude dál? To nikdo neví. Musk utekl zubaté z lopaty, když se mu před třemi měsíci podařilo prodat dluhopisy v hodnotě dvou miliard dolarů, takže peníze momentálně má. Trpělivost investorů má ale svůj strop, a pokud se nějakým zázrakem nepodaří nakopnout výrobu Modelu 3, celá Tesla se zhroutí do sebe ještě dřív, než ji stihnou vyzvat na souboj ostatní automobilky.