Článek
Omezování výroby, dočasné uzavírání továren, dlouhé čekací doby a odstavné plochy plné vyrobených, ale neprodejných aut – slyšíme to ze všech stran, současný nedostatek čipů drtí automobilky po celém světě. Až na jednu: americkou Teslu.
Ta suverénně ohlásila prodejní čísla za třetí kvartál letošního roku znovu na rekordní úrovni, zákazníkům za toto období dodala 241 300 vozů (232 tisíc připadá na Model 3/Y, zbylých 9 tisíc na větší S/X). Navazuje tak na rapidně rostoucí trend letošního roku – za první čtvrtletí 2021 dodala zákazníkům 185 tisíc vozů a ve druhém 201 tisíc, nyní laťka poskočila ještě o pětinu výš.
Jak Tesla přechytračila čipovou krizi?
Samozřejmě se nabízí otázka, jak je možné, že zatímco ostatní automobilky kvůli nedostatku čipů strádají, Tesla oslavuje rekordy. Předně je na její straně výhoda menšího objemu, protože zatímco například Škoda potřebuje získat čipy pro milion a čtvrt automobilů, Tesla musí nakoupit čipy pouze pro necelých 900 tisíc aut, což je snazší úkol.
Hlavně však Tesla těží ze své schopnosti inovovat. Menší vývojové oddělení dokáže pružně reagovat na změnu situace na trhu a od počátku krize intenzivně pracuje jejím řešení – v rámci svých návrhů tak přicházejí se sofistikovanějšími řešeními se sdruženými funkcemi (říká se tomu „vertikální integrace“). Každé auto tak potřebuje méně čipů, které jsou komplikovanější a (paradoxně) se lépe shání. Tesla má také na trhu větší vyjednávací sílu – výrobci komponent moc dobře vědí, že pokud jí nedodají potřebné díly včas za akceptovatelnou cenu, Tesla si je prostě vyvine a vyrobí sama…
Schopnost pružně reagovat a efektivně inovovat je obrovskou devizou americké automobilky, se kterou se gigantičtí zavedení výrobci, jejichž procesy jsou pomalé a jejich továrny fungují primárně jako montovny dílů od dodavatelů, nemohou konkurovat. Proto také Herbert Diess, šéf automobilky Volkswagen, nedávno pozval Elona Muska na přednášku pro management o efektivitě a produktivitě. V této oblasti se tradiční značky mají od Tesly co učit.
Model 3 vládne v Evropě
Z úspěšného přístupu Tesly těží kromě automobilky samotné i zákazníci – zatímco u jiných značek kvůli výpadkům dodávek nových aut ostrouhají, u Tesly je stále co kupovat. Díky oslabení konkurence a vlastnímu posílení tak Tesla Model 3 kralovala v září celoevropským prodejním statistikám – jako první elektromobil historie pokořila auta se spalovacím motorem!
Nejprodávanější auta v Evropě (09/2021) | Počet prodaných kusů | |
---|---|---|
1 | Tesla Model 3 | 24 591 |
2 | Renault Clio | 18 264 |
3 | Dacia Sandero | 17 988 |
4 | Volkswagen Golf | 17 507 |
5 | Fiat 500 | 16 349 |
6 | Opel Corsa | 15 502 |
7 | Peugeot 2008 | 14 931 |
8 | Hyundai Tucson | 14 088 |
9 | Peugeot 208 | 13 895 |
10 | Renault Captur | 13 715 |
Není to ale jen důsledek krize tradičních modelů a důkaz růstu automobilky Tesla, je to především odraz doby, která čím dál víc tíhne k elektromobilitě. Za září 2021 tvořily prodeje elektromobilů a plug-in hybridů 23 % celkových prodejů nových aut, což je dvojnásobek objemu prodejů stejného druhu aut za loňské září. Přesun od spalovacích motorů k elektrickým bude možná rychlejší, než většina odborníků čekala.
Jasná obloha zalitá sluncem… ale mráček se najde
Vynikající výkony Tesly na prodejním trhu podpořené mamutí objednávkou půjčovny automobilů Hertz, která si u Tesly objednala rovných 100 000 elektromobilů (v celkové hodnotě 4,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu kolem 93 miliard korun) pro trh v USA a v Evropě, se odrážejí v neustále rostoucí hodnotě celé společnosti, jež překročila magickou hranici jednoho bilionu dolarů (v přepočtu 22 bilionů korun) – čímž překonává kombinovanou hodnotu automobilových gigantů Toyota, Volkswagen, Daimler a General Motors!
Jenže čirou radost kazí pokračující problémy se sadou semi-autonomích jízdních asistentů Auto Pilot. Jen jeden den po uvedení nejnovější verze Full Self-Driving beta ho Tesla musela zase stáhnout (vrátit se z verze 10.3 zpět na předchozí 10.2), protože uživatelé si stěžovali na řadu falešných varovných hlášení a dalších chyb. To by u jasně označené beta verze softwaru v zásadě nebyl problém, ale provádět testování na skutečných zákaznících v reálném provozu je obrovský hazard…
Čeká je ještě dlouhá cesta
Tesla tak potvrzuje svůj ohromný potenciál dál měnit tvář automobilového světa, a to rapidním tempem. Zároveň však také ukazuje, že tradiční automobilky se svým náročným a zdlouhavým vývojem mají v lecčems pravdu – především pak dodávají svým zákazníkům skutečně odladěný produkt. Tedy pokud seženou dost čipů, aby ho vůbec mohly vyrobit…