Článek
Tesla prožila velice turbulentní týden. Její akcie zažily během 48 hodin výrazný pokles a tržní hodnota firmy se propadla o bezmála 70 miliard dolarů (1,6 bilionu korun). Stalo se tak paradoxně po pompézní akci nazvané Battery Day, kde Elon Musk z pódia jak na hudebním festivalu k přihlížejícím významným investorům, sedícím v autech Tesla, představil své plány na další období.
Čekalo se něco velkého, opravdu velkého. Místo toho vizionář Elon Musk předvedl zajímavé technické řešení, které ještě není 100% funkční a vskutku není revoluční, jak bylo dopředu oznamováno samotným šéfem automobilky. Výrazné vylepšení současných technologií to ale bezpochyby je.
Nový bateriový článek Tesla nazvala 4680 - má průměr 46 mm a 80 mm na výšku. Nový článek je větší než ten stávající a pojme díky tomu pětinásobné množství energie. Navíc uvnitř inženýři upozadili obtížně a zhusta neekologicky těžený kobalt a nahradili jej levnějším niklem. Ten bude tvořit 90 procent baterie, kobalt asi pět procent.
Další velkou změnou je, že baterie nebudou umístěny v podlaze vozu, ale v jeho nosné struktuře (nejspíše v dolní části). Díky tomu se ušetří 370 dílů a 10 procent hmotnosti. Jak a zda půjdou baterie vyměnit, Musk nekomentoval.
Nejlevnější model za tři roky
Použité budou u budoucího levného vozu, který zatím nemá jméno. Prodejní cena by měla být 25 000 dolarů (582 000 bez daně), což je o deset tisíc dolarů méně než kolik stojí současný nejlevnější Model 3. Nejlevnější Tesla by měla přijít do tří let.
Součástí prezentace bylo také představení parametrů auta z opačného spektra nabídky. Model S je nejstarším autem, jaké kalifornská automobilka vyrábí (přišla v roce 2012) a dočkat by se měla nejvýkonnější verze Plaid. Ta má mít tři elektromotory o souhrnném výkonu 1 115 koní (820 kW).
Tesla Model S Plaid má na 60 mil v hodině (96 km/h) zrychlit do dvou (!) sekund, pojede přes 320 km/h a její dojezd bude na úrovni 832 kilometrů. Nový supermodel přijde na 3,8 milionu korun, do prodeje má zamířit už v příštím roce.
A prototypy už trénují na Severní smyčce. Cílem není nic menšího než nejrychlejší čas mezi sériovými automobily. Ten na Nürburgringu drží od roku 2018 s časem 6:44.97 Lamborghini Aventador SVJ LP770-4.