Článek
Firma Tesla s elektromobily začala v roce 2008, kdy uvedla sportovní Roadster na základech Lotusu Elise. Ten z linek zmizel v roce 2012, aby jej mohla nahradit limuzína Model S. Její prototyp byl ale představen už v roce 2009. Tehdy se ještě mluvilo i o hybridní verzi, ale nakonec Tesla vyrábí pouze elektromobily. V případě modelu S se při uvedení jednalo o první celkem prakticky automobil s dostatečným dojezdem, kterému se od té doby snaží další automobilky vyrovnat. Tesla je zkrátka teď měřítkem, zda to umíte lépe, nebo alespoň tak dobře.
Možná mne někteří ukamenují, ale Model S vypadá zvláště v této starší verzi s velkou černou maskou skvěle. Když ho postavíte vedle dalších luxusních sedanů, tak se mi bude líbit mnohem víc než současné Mercedesy, Lexusy nebo BMW. Já vím, že vzhled je subjektivní parametr, ale auto v tomto segmentu musí vypadat důstojně, luxusně, ale taky trochu sexy, abyste si nepřipadali jako nudný člověk za zenitem, až v něm budete jezdit.
Design má rozhodně něco do sebe
Podle mě Model S všechno tohle má a Franz von Holzhausen odvedl fantastickou práci. Nevím, proč by ekologické auto mělo mít nějaký patvar jako Prius, když může vypadat úplně normálně (i když Model S vlastně není klasický sedan, ale pětidveřový liftback) a navíc vlastně i dobře. Škoda jen, že se to Tesle nedaří vždy a Model X se mi nelíbí vůbec (opět ale jen můj subjektivní dojem).
Samonosná hliníková karoserie modelu S s vysouvacími klikami, bezrámovými okny, devatenáctipalcovými koly a dveřmi s pouze elektronickými zámky je ale krásná. Jen je škoda, že v roce 2016 o ten černý nos Model S přišel, od té doby mu v mých očích zkrátka něco chybí. Vyniká ale skvělým koeficientem odporu vzduchu Cx jen 0,34. Tvary si můžete užívat ale i mimo auto, protože klíček vypadá jak jeho model.
Jelikož bylo auto od začátku navrhované jako elektromobil, tak má spoustu vychytávek. Za jednu z nich automobilka označuje „Frunk“, tedy přední zavazadlový prostor (front trunk, tedy přední kufr). Tuhost a odolnost vůči čelnímu střetu tím ale nebyla dotčena. Jeho objem není tak velký, protože v této verzi je Tesla čtyřkolkou, ale k tomu se ještě dostaneme. Vzadu je pochopitelně také klasický a ohromný zavazadlový prostor, a celkově tak Tesla nabízí 894 litrů pro váš náklad. Do roku 2018 jste si navíc mohli připlatit za sedmimístnou verzi se dvěma dětskými sedadly v kufru, která pak měla více vyztužený zadní nárazník.
Prostorný interiér je luxusní a z vybraných materiálů jako kůže, kvalitní plasty a alcantara. Vypadá zkrátka nádherně a dominuje mu uprostřed umístěná obří dotyková obrazovka s úhlopříčkou 17 palců orientovaná na výšku. Ovládáte na ní všechno (takže nejsou potřeba žádné spínače, jako jediný tu zůstal ten na výstražná světla), a když byste se nudili, můžete si na displeji přehrávat třeba i oheň v krbu. Navíc je auto trvale přes vlastní SIMku online.
Kvůli absenci tlačítek ale vyžaduje Tesla více pozornosti, a ne vše se dá snadno řešit za jízdy, ale na ty základní funkce tu najdete ovladače na multifunkčním volantu nebo můžete vyzkoušet hlasové ovládání. Grafika systému se mi líbí a jeho odezva je příjemně rychlá. Sedadla jsou pohodlná a mají úžasně příjemný tvar. Většinu věci si navíc můžete nastavit i přes mobil.
Něco si Tesla půjčila i od Mercedesu
Páčka pod volantem nezatají svůj původ z automobilky Mercedes-Benz, všímaví fanoušci trojcípé hvězdy si všimnou i dalších drobností od této značky. Škoda jen, že mnohdy je na místě i oprávněná kritika na zpracování. Spíš než výraz luxusní mě v interiéru napadá neustále slovo futuristické, to asi mé pocity vystihuje lépe. Mnozí za auto této ceny očekávali naprosto prvotřídní interiér bez nejmenší chybičky, což se ovšem americké automobilce rozhodně nedařilo dodržet u všech exemplářů a některé ozdobné prvky vypadají trochu lacině.
Tady ale problém nemám, jde o novější exemplář a ten už se za svůj interiér stydět nemusí. Jiní zase kritizují absenci držáků nápojů vzadu nebo vůbec málo různých odkládacích schránek a kastlíků, také na dveřích nějak chybí madlo. Potěšila ale jinak dobrá pozice za volantem, díky které se jen tak neunavíte. Vzadu to s místem pro hlavu není nejlepší a dlouháni by si mohli stěžovat i na délku sedáků.
Původně Model S začínal s motorem vzadu a pohonem zadních kol, když ale koupíte verzi D, jako mám já v tomto případě, dostanete čtyřkolku se dvěma motory. Modely D (Dual Drive – pro každou nápravu jeden motor) se nabízejí od roku 2014. Celkový udávaný výkon je 794 koní (592 kW, ovšem podle jiných zdrojů to je 762 koní, tedy 568 kW, záleží na metodice výpočtu), točivý moment 931 Nm (nebo 967) a maximální rychlost je 250 km/h. Zrychlení se udává dokonce 3 sekundy v módu Ludicrous (byl za příplatek 10 tisíc dolarů – v současnosti zhruba 235 000 Kč) a se správně zahřátými bateriemi.
Tesla v tu chvíli vyvine přetížení až 1,1 g. Takový pocit je zkrátka nepopsatelný a asi nesrovnatelný s čímkoliv, a když si pustíte ještě animaci průletu mezi hvězdami, tak to trochu může připomínat Millennium Falcon ze Star Wars. Ostatně automobilka se chlubila tím, že zrychlení je větší, než kdybyste skočili z útesu a padali dolů. Jako kdyby v Tesle neexistovaly fyzikální zákony. Pokud si to vyzkoušíte, pochopíte všechna ta videa, ve kterých Tesla zesměšní na sprintech ty nejdražší supersporty.
Není divu, protože reakce na plynový (no, to asi není nejlepší pojmenování) pedál jsou okamžité a ten výkon umí Tesla nabídnout ihned a bez jakéhokoliv protočení kol. Předjíždění je tady ta nejsnazší věc na světě. Když jsem si ale to zrychlení párkrát vyzkoušel, tak mne nějak přešla potřeba jet rychle a přepnul jsem se do zcela klidné normální jízdy.
Auto váží kolem 2 220 kilogramů (48 % připadá na přední nápravu), zabírá plochu skoro pět krát dva metry a nemůžete si tedy jízdní vlastnosti zbytečně idealizovat. Kila navíc ale Tesla maskuje, jak to jen jde. Problémem je tak jen fyzika, ta bestie neúplatná, která vám skutečnou hmotnost připomene na mokru v každé zatáčce. Je ale super, že celý battery pack je v podlaze mezi nápravami, a tak vyvážení auta není špatné.
Těžiště jen 460 milimetrů nad zemí je stejná hodnota, jakou má vynikající Lotus Elise. A jelikož jsou baterky nejtěžší část celého auta, Tesla se jen tak nepřevrátí. V zatáčkách sice cítíte tu masu těžkého auta, ale díky vyvážení je Model S vlastně velmi schopná projet obloukem rychle a má pořád spoustu trakce.
Vážně umí jezdit rychle
Není to sportovní sedan v pravém slova smyslu, ale když chcete, můžete se pobavit ostřejší jízdou. Řízení působí sice dost odtažitě a necitlivě (alespoň u těchto starších modelů, u novějších už se auto chová lépe), ale na povely volantu reagují přední kola dobře. Kamery kolem celého auta velmi usnadňují parkování a manévrování. A samozřejmě neslyšíte nic (snad jen lehce hluk od pneumatik), v elektromobilu je prostě ticho. Brzdy jsou citlivé, ale po chvíli se spíš snažíte je vůbec nepoužívat a spoléhat raději na rekuperaci, která auto zpomaluje také, ale ne tak necitlivě jako v jiných elektromobilech a hybridech.
Není to sportovní sedan v pravém slova smyslu, ale když chcete, můžete se pobavit ostřejší jízdou. Řízení působí sice dost odtažitě a necitlivě (alespoň u těchto starších modelů, u novějších už se auto chová lépe), ale na povely volantu reagují přední kola dobře.
Kamery kolem celého auta velmi usnadňují parkování a manévrování. A samozřejmě neslyšíte nic (snad jen lehce hluk od pneumatik), v elektromobilu je prostě ticho. Brzdy jsou citlivé, ale po chvíli se spíš snažíte je vůbec nepoužívat a spoléhat raději na rekuperaci, která auto zpomaluje také, ale ne tak necitlivě jako v jiných elektromobilech a hybridech.
Ročník 2016 byl prvním s asistentem řízení nazvaným Autopilot spoléhající na kameru, radar a ultrazvukové echolokační senzory. Ten skutečně v ideálních podmínkách zvládne jet sám, ale vyžaduje, abyste drželi volant. Jinak se rozbliká výstražné a auto zastaví na krajnici. Hlídá ale značky, čáry na silnici, ostatní auta i další předměty, osoby na vozovce a spolupracuje i s hlídáním opuštění jízdního pruhu a asistentem nouzového brzdění.
Dovedu si představit, že když s autem pojedete opravdu dlouho a daleko a budete unavení, usnadní vám jeho asistence bezpečné řízení. Bohužel, pokud jej někteří používali tak, že auto pojede pouze samo, došlo k několika nehodám.
Dnes už jen s větší baterií
Lithium-ionová 90 kWh baterie už se dnes nenabízí. Tesla přešla na větší 100kWh. Tento starší model ale slibuje dojezd mezi 407 kilometrů (podle jiné metodiky dokonce 480 kilometrů), reálně jsem ale jezdil s dojezdem 350 až 370 kilometrů na jedno nabití. Dojezd totiž hodně ovlivňuje profil terénu, provoz a také to, jak často budete prudce akcelerovat.
Nabíjení do sta procent na originálním Superchargeru zabere hodinu. Do půl hodiny ale máte 80 % kapacity baterie, což vystačí na další ujetou vzdálenost. A nabíjecí konektor se schovává pod levou výklopnou odrazkou zadního světla. Při nabíjení bliká zeleně, frekvence se zpomaluje až k plnému svícení po nabití. Jinak ale pochopitelně můžete nabíjet i doma z běžné zásuvky.
Model S je stále v nabídce a podle metodiky EPA slibuje verze Long Range Plus dojezd až 630 kilometrů, čímž překonává všechny konkurenty. Rok 2017 znamenal uvedení nového battery packu o objemu 100 kWh a konec nabídky základních modelů P60. V roce 2019 pak byla ukončena nabídka verzí bez pohonu všech kol. V letech 2015 a 2016 šlo o nejprodávanější elektromobil na světě, ale pravdou je, že tehdy ještě nebyl na trhu takový výběr.
Celkově je Model S druhý za déle prodávaným Nissanem Leaf. O něm se ale neříká, že by byl přelomovým a že změnil automobilový svět. Tesla také vyhrála spoustu cen a ocenění, dostala i pět hvězdiček EuroNCAP (i od americké NTHSA) a byla všude tak moc a často vidět, že začala některým fanouškům lézt krkem. Navíc se objevila i oprávněná kritika na zpracování (například šířka spár mezi díly rozhodně není stejná na celém autě) a některé majitele zlobí unikátní kliky a mechanismus jejich vyjíždění.
Sám zakladatel automobilky Elon Musk tvrdí, že Tesla není auto, ale počítač na kolech, a geekům se určitě líbí i třeba to, že se software aktualizuje stejně jako na mobilu nebo že si auto můžete koupit online. Svým způsobem chápu, jak to myslí a vlastně se mu dá dát za pravdu. Ostatně i to, že jeho elektromobily změnily automobilový trh a pravidla jeho hry, je vlastně pravda. V souvislosti s Teslou se dá říct, že je všechno jinak, což je jejím kladem i záporem.
Pro hračičky, které auta baví, bude mít Tesla vždycky pár drobností, které se jim nebudou líbit. Pro ty ostatní zase nízké provozní náklady a záruku na 4 roky nebo 80 tisíc kilometrů. Jen si ji proboha nekupujte jen kvůli ekologickému uvědomění a netvrďte nikomu, že nemá vůbec žádnou uhlíkovou stopu, to totiž není pravda.
Pokud ale chcete elektromobil v tomto segmentu a této velikosti a jeho provoz se vám vyplatí i přes jeho cenovku (ceny se pohybují v rozpětí od půl do tří milionů korun podle stáří a typu baterie), zní Tesla s osmiletou zárukou jako dobrá volba. Minimálně do doby, než se jí rozroste konkurence, třeba o chystaný nový Jaguar XJ. A také je otázka, co s trhem udělá nové Porsche Taycan. Obě zmíněná auta mohou zákazníky nalákat třeba na lepší zpracování a prestižnější jméno značky. Ovšem majitelé Tesly patří k nejvěrnějším a nedají na svou značku dopustit.
Přesto se ale musí Modelu S vyseknout poklona, protože ačkoliv je na trhu od roku 2012, stále působí svěže a moderně (pořád se za vámi lidi otáčí a pořád si vás někdo fotí) a rozhodně jsem si jej oblíbil víc než dosud jakýkoliv elektromobil, ale i hybrid. Tady totiž nasednete a jedete pohodově a bez přemýšlení nad tím, zda si můžete pustit rádio nebo trochu přitopit. Jelikož před modelem S byla jediná Tesla otevřený roadster na bázi Lotusu, musím ji za to, jak zvládla výrobu luxusního sedanu na první pokus, pochválit. A pokud je pro někoho moc velké auto, může si nyní pořídit menší Model 3.